Jump to content

A-tec PRS vs. Ase Utra - brukererfaringer


FreeSkier

Recommended Posts

Har søkt på forumet, men finner ikke mye om brukererfaringer. Vertfall ikke om PRS'en. 

 

Noen som faktisk har brukt A-tec PRS? 

 

Bremsen skal få støve ned, det skal demper på rifla. Av stål. 

 

Valget står vel pr. nå mellom Ase Utra SL5i, SL7i og A-tec PRS 2/3. 

 

De demper alle lyden godt nok for mitt bruk, hørselvern er en selvfølge. 

Pris er ikke så viktig kriterie,de ligger i samme leia. (om det ikke skulle dukke opp noe brukt) 

 

Spørsmålet er vel, funker bremsen i enden? Eller kan jeg like godt kjøpe en Ase Utra? Andre fordeler/bakdeler med de forskjellige? 

 

Den skal på en STR i 6,5x55 med 74cm pipe. Bruken er PRS/langhold og litt annen skyting. 

Link to comment
Share on other sites

min gamle a-tec har dempet rekyl (og lyd) bedre enn alle ase utra jeg har, men den er alu, ase utra er stål, så de tåler jo igjen fler skudd på rad. 

Ase utra har dog hatt mindre baktrykk noe jeg setter pris på spesielt på halvautoene, + borelock 

kjøpt nye a-tec marksman og nye ase utra 7.62 saken man trer over bremsen jeg ikke husker navnet på i farten, men de skal til pers nå som ting endelig åpner opp litt og jeg kan skyte alene ute (lovlig igjen) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har Ase SL5 og Atec ccm4, begge i 6,5, som jeg bruker på 223. Merker ikke stor forskjell på smell fordi jeg husker faktisk ikke om det er forskjell. Begge demper nok. Bruker hørselvern i tillegg.

Bruker Ase'en mest pga balanse i rifla og at den er "uslitelig" og mer robust.

I 308 bruker jeg Ase SL5 med 18-1 gjenger. Den føles "udødelig". Har også kjøpt en 308 SL5i, med 5/8-24, på salg til påkommende tilfelle (S20). 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Borelock kan vurderes, men synes det funker greit uten med de demperene jeg har. 

Det blir ståldemper vertfall, med mirage-trekk. 

Og det blir i cal .30 da jeg har et par rifler i .308, og alle riflene har 14x1 gjenger. 

 

Balanse kan være tema. Bredvold stokk (eller etterligning) og 74cm pipe gjør rifla forholdsvis framtung. Men usikker på om det egentlig har så mye å si. 

 

Det viktigste er å ta mest mulig rekyl og at den kan skytes varm å kjøles fort ned. Frontmontert er vel egentlig satt som krav, for fremre del av pipa sin del ved varmskyting.

 

Har hørt litt tilbakemeldinger om PRS'en, men mest fra folk som selger den eller har tilknytning til A-tec. 

 

Jeg regner med SL7i tar mer rekyl enn SL5i. Kanskje mer usikker på PRS 2 vs PRS 3 der, da jeg vil tro bremsen får litt mer trykk å jobbe med på en PRS 2. Men da noe mer lyd såklart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt PRS-2 demperen en sesong i PRS serien nå og er fornøyd. Har ikke hatt eller prøvd noen Ase Utra dempere så har ikke sammenligningsgrunnlag, @M67har prøvd begge. PRS-2 har rimelig bra lyddemping og tar rekyl bra, ikke så godt som f.eks Vertebrae sin brems, men den smeller jo noe inni helsike.

 

Patenten med spesialmutteren for indeksering har jo vært diskutert til det kjedsommelige og er ikke ideell, mem dersom man trekker til skikkelig og helst bruker en Loctite som tåler varme, funker det.
 

A_tec har kommet med en utgave uten denne mutteren for indeksering, det er jo bedre men da må du få børsisen til å ta brystningen på pipa så den blir riktig. Nå har de jo også kommet med en PRS-1 demper, vil tro den er enda bedre mhp bremseffekt, og til PRS er jo ikke lydnivået kritisk. Den demper litt i forhold til bar pipe, og man bruker jo hørselvern uansett.

 

Jeg går nok ikke tilbake til brems nei, ørene mine har fått mer enn nok.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Elgjaeger said:

ikke så godt som f.eks Vertebrae sin brems, men den smeller jo noe inni helsike.

Jeg har den, og det kan jeg skrive under på at den gjør ja! Jeg bytter gjerne til litt mer rekyl for å slippe den smellen. 

 

38 minutes ago, Elgjaeger said:

Nå har de jo også kommet med en PRS-1 demper

Okay, det var nytt for meg👍

 

39 minutes ago, Elgjaeger said:

Patenten med spesialmutteren for indeksering har jo vært diskutert til det kjedsommelige og er ikke ideell, mem dersom man trekker til skikkelig og helst bruker en Loctite som tåler varme, funker det.

Kjekt å vite! Kanskje de har planer om en forbedret utgave? 

 

Det høres ut som både PRS 1 og 2 er veldig aktuelle. Blir spennede se litt data på PRS 1 når den kommer på nettsidene. Det går fort i utviklinga hos A-Tec👍

 

Borelock og Ase Utra ser jeg blir kostbart, så blir det en slik så blir det nok med vanlige gjenger. Men ser ut til at A-tec er mest aktuelt pr. nå. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Elgjaeger said:

Jeg har brukt PRS-2 demperen en sesong i PRS serien nå og er fornøyd. Har ikke hatt eller prøvd noen Ase Utra dempere så har ikke sammenligningsgrunnlag, @M67har prøvd begge. PRS-2 har rimelig bra lyddemping og tar rekyl bra, ikke så godt som f.eks Vertebrae sin brems, men den smeller jo noe inni helsike.

 

Patenten med spesialmutteren for indeksering har jo vært diskutert til det kjedsommelige og er ikke ideell, mem dersom man trekker til skikkelig og helst bruker en Loctite som tåler varme, funker det.
 

A_tec har kommet med en utgave uten denne mutteren for indeksering, det er jo bedre men da må du få børsisen til å ta brystningen på pipa så den blir riktig. Nå har de jo også kommet med en PRS-1 demper, vil tro den er enda bedre mhp bremseffekt, og til PRS er jo ikke lydnivået kritisk. Den demper litt i forhold til bar pipe, og man bruker jo hørselvern uansett.

 

Jeg går nok ikke tilbake til brems nei, ørene mine har fått mer enn nok.

 

Vet du når prs-1 kommer på markedet? 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...