Jump to content

Viltkjøttkaker spedd med medisterdeig


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg bruker å spe hjortekjøttdeigen med kjøttdeig for å få meir fett i den, då eg synes kjøttkakane blir litt tørre når eg berre brukar rein hjortekjøttdeig. Det var ein eller anna som tipsa meg om å bruke medisterdeig for å spe med, det skulle vistnok bli veldig godt. So når eg såg ein stabel med medisterdeig på tilbud i dag tidlig, so vart dette rette anledningen for å prøve. Men andre som har gjort dette og har eit ca blandingsforhold å anbefale? Eg tenker å begynne med 1,5 kg kjøttdeig av hjort og 800 gram medisterdeig. 

 

Ellers må dykk gjerne dele oppskrifter på viltkjøttkaker også!

 

Eit lite tips eg synes er godt, er å erstatte saltet med soyasaus.

Link to comment
Share on other sites

Medisterdeig oppgis å inneholde rundt 25% fett (svinespekk). Da skulle din blanding ende opp med snaut 9% fett, og det bør være o.k. Men jeg skjønner ikke helt vitsen med å gå veien om medisterdeig, når du kan tilsette rent svinespekk i stedet? Jeg blander inn 6-8% spekk i min viltkjøttdeig, litt avhengig av om det følger med fett fra viltkjøttet. Denne blandingen synes jeg fungerer fint. Jeg maler relativt grovt, da kjøttdeigen for det meste brukes til viltburgere.

Link to comment
Share on other sites

Rene karbiser bruker vi spe med en skvett fløte, litt potetmel, salt pepper osv. Kjøttkaker bruker vi ikke spe, men steker heller litt forsiktig - og ikke elt for mye så de blir sprettball..

Til burgere blander vi bare forsiktig litt salt sammen med kjøttdeigen, pakker det til en sylinder og lar det hvile kaldt, skjøres så forsiktig i skiver som stekes litt på hver side, så det blir rosa og safitige i midten, og bruker tilbehør med smak i stedet. 

Evt sper jeg jeg burgerdeigen med villsinskjøttdeig om jeg har, men bør da få litt mer varme -ellers likt.

Er nok litt over snittet nøye på hva jeg lager kjøttdeig av, så det blir noen poser med hundemat etter skjæring.. Til gjengjeld skjærer ikke ungene grimaser når viltkjøtt kommer på bordet ,men de vet vel omtrent heller ikke hva annet kjøtt smaker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...