Jump to content

Kaliber nr 2 - til småviltjakt


Turistproviant

Recommended Posts

Jeg har bestilt ny rifle. Blaser R8 Ulitimate i kaliber .300 winmag. Kalibret er primært tenkt til storviltjakt - og gjerne på jakthold ut over 100 meter + moms. Åpenbart må en grave dypt for å kjøpe ei så dyr rifle. Men det ene leder til det andre...

Til dette har jeg en Swaro Zi6 2,5-15 x 56 - som jeg kjøpte for noen år siden - som jeg synes fungerer bra til elgjakta i vårt terreng (i midtnorge)

Jeg er imidlertid en minst like ivrig småviltjeger: rype, hare og storfugl.

Og da dukker 2 spørsmål opp:

1. Til småviltjakt ser jeg for meg at jeg trenger et ekstra løp - og kaliber. Men hvilket kaliber skal jeg velge? Og kan dette kalibret eventuelt kombineres med langholdskyting: mao presisjon ut over 500 meter?

2. Og mht kikkert; bør jeg se etter en til? Feks en langholdsvariant med mange klikk, mye forstørring og retrikkel i ffp? Eller er jeg all good med swaroen?

Kammeret synes å husere mange med kompetanse, så jeg er spent på svarene!

Edited by AltaTrygve
Link to comment
Share on other sites

  • Turistproviant changed the title to Kaliber nr 2 - til småviltjakt

Blas(t)eren blir aldri noen langholdsrifle proper, så drit i PRS/Tactical segmentet kikkerter. Det høres nå ikke ut som langhold blir primærgeskjeften heller, så bruk Z6en til du blir lei av den.

Kaliber, 6XC, du har jo kjøpt 300WM og det er jo et topp LH-kaliber, men kanskje ikke med et tynt jaktløp - du må bestemme deg om finkalibret skal være jaktprofil eller matchprofil forresten - det siste er nesten et must til LH-skyting.

6XC har topp kjøpeammo til LH. Og man får blyfrie, homogene kuler som nok er fine til toppjakt. Og den har riflestigning til lange, slanke kuler. Det har ikke 243 som std - men jeg vet jo ikke hva Blaser lager. 6.5x55 er vel litt for likt 300, og i ei jakt-aktig rifle ville jeg fokusert mye på å få ned rekylen til presisjonsskytinga. 6mm et eller annet iallefall.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er litt i samme situasjon og ute etter en dedikert småviltrifle. Har en Blaser, men vil ikke bruke den med ekstra pipe, men heller bygge en helt egen dedikert småviltrifle.
Skal brukes til alt fra rype opp til evt rådyr. Blir antakelig (i praksis) mest gås og toppjakt på skogsfugl, og så kan det jo være gøy å prøve seg på litt langhold også i hyggelig selskap med (u)jevne mellomrom (uten at det blir en primærgreie). Liker å skyte og drar jevnlig på banen.
243 har jo rykte på seg for å brenne opp løpet før man får sett seg om, men hvordan er levetiden til 6XC og 6BR ? Hvor mange skudd tåler en pipe i disse kalibrene i gjennomsnitt ?

Link to comment
Share on other sites

223 er det mest kurante småviltkaliberet i ei "varmint rifle" hvis toppjakt står på programmet.

Svenskene, som har drevet med toppjakt i et helt annet omfang enn oss, standardiserte på 222 for ca 50 år siden pga at det var kaliberet den jevne svenske jeger traff best med. Det er ikke uvanlig at erfarne toppjaktsjegere i Sverige har mange hundre fugler i "sekken". Idag er 223 mer tilgjengelig enn 222.

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med M67! Han tar skjelden feil! hør på han.

6XC er et tøft kaliber med god løpslevetid, men selv hadde jeg gått for 6,5x55.

er jo et hav av lette kuler (95-130gr) til 6,5 som kan lades til fornuftig fart som i all praksis vil gi samme rekyl som 6XC, hvis ikke du veier 45kg da:)

vet ikke hvilken erfaring du har egentlig, men navnet ditt var jo festlig:) den kikkerten du har er egentlig den eneste kikkerten du "trenger"

Z8i 3,5-28 kanskje hvis du vil prioritere langholdsopplegg. Kjempekikkert som jeg kjøpte og solgte.. jeg holder meg innen for 300m til alt. Jakt har jeg ca 200m som max for meg selv, synes ikke det er jakt hvis man skyter på dyr lengre unna enn det.. Da må man heller trene på å komme nærmere dyret, men det er bare min mening... og en mening om kaliber/hold/kikkert osv er det like mange av som det er jegere.

En ting til....skulle du bli glad i 6,5x55, kan du bruke det til ALT! hvis man vil....det er lov....og helt greit. Selv jakta jeg fjorårdet med 160gr hornady RN kule.. kikkert nullet på 100m seff, og sjekket kulefall ut til 150m, kula datt 6cm fra 100 til 140. da har jeg det jeg trenger. Skaut et rådyr med det i høst, datt som en sekk.

 

Eneste jeg vet om langholdsskyting er at det krever at man er dedikert til det. Mange plasser i landet er det rett og slett for mye styr å finne/komme til steder hvor man kan plinke på 500-1000m, var på et stevne en gang hvor M67 var, og det var nok til at jeg fant ut dette ikke er for meg. Ser veldig gøy ut og var trivelig og god stemning roundbout, men jeg prioriterer skytedisipliner som er enklere å komme til. når jeg må krysse mer enn 3 kommunegrenser for å løsne treningsskudd gidder jeg ikke. Hver sin lyst. heia mangfold!

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte jo 6BR. Litt mer anstrengt enn 6XC på de aller lengste holdene (1000m og sånt) men dobbelt så lang løpslevetid, og det er ekstremt "snilt" å skyte med. 
223 er litt mer tvilsomt på egentlig langhold. Det går an å skyte LH med 223, men det er nesten en øvelse for viderekomne - utvalget i kuler med høy BC er er et helt annet i 6mm enn i 223.

Ville holdt med langt unna Zeiss til egentlig langholdsskyting. Finne kikkerter til jakt, men feil til langholdsskyting. "ASV" med en runde er for tungvint, og retiklene uegnet og de er vel stort sett SFP også? Du kjøper deg en haug av ulemper rett og slett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden overskriften på tråden er "småviltjakt" foreslo jeg 223 siden det er patronen det er lettest å treffe med på oportunistiske mål/vilt i området fra 40-300m.

223 har begrensninger på langhold over 5-600m.

 

Får man en stresset tiur på på topp på ukjent avstand mellom 150-250m, og må skyte på frihånd, er det liten tvil om hvilken patron som gir minst handicap. Må man ta mye hensyn til rekylopptak, tofotstøtter og kulefallskompensator har som regel fuglen fløyet.. Det er her erfarne svenske toppjegere fra 70-80tallet og fram til idag har plukket hundrevis av fugl med Hq1900 Sportere og tilsvarende i 222.

 

Her er en typisk kommentar fra et svensk forum:

"Re: 224 kulor för toppfågel som funkar i en CG 1900 222r

Post by Husqvarna special » 12 Jan 2020, 10:59

Jag har skjutit några hundra fåglar med 50gr kulor laddade till 970-975m/s och jag kan inte säga att det inte har fungerat bra."

 

Så får man gjøre seg opp en mening om hva som er førsteprioritet; benytte flest mulig skuddsjenser på vilt på jakt eller vindavdrift på papp og stål på 600m+..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hirgon said:

var på et stevne en gang hvor M67 var, og det var nok til at jeg fant ut dette ikke er for meg.

 

Fikk du kalde føtter når han begynte å fortelle om alt det sviindyre utstyret du bare MÅÅ HA for å skyte på hold over 400 mtr da eller?😁 Neida, spøk til side:

 

TS tenker å jakte mest småvilt og noe rådyr med kaliber nr2, så støtter egentlig at 223 er mer enn nok og at det vil funke utmerket, men jeg ville gått for 6,5x55. (kjedelig standardsvar, men lææll..)

 

Om TS ikke lader selv, så er vel 223 det billigste alternativet, da det er en del mer billig, og ok treningsammo å få kjøpt til dette kaliberet.

 

Om han skulle få smaken på litt langholdsskyting, så er 6,5x55 i en helt annen liga enn 223 og mye annet. Ivertfall om man vil gjøre ting enkelt.

 

Så kan man vel diskutere om kombinasjonen rifle/kikkert er "riktig" til langhold osv, men vet av flere som bruker blaseren sin til akkurat det formålet. Thomas Haugland ser ut til å trives med sin R8, ivertfall.

 

Har lagt merke til at det blir mer og mer utstyrshysteri i langholdsmiljøene rundt omkring, spesielt der hvor PRS-miljøet har blomstret opp, det er jo forståelig, det blir jo en helt annen liga, men man kan liksom ikke sammenligne WRC og norsk rallycross heller. Skal man plinke litt på stål nå og da, for morro skyld, så trenger man ikke en "race-gun" med optikk og chassi-stokk til 80k. Går helt fint å starte med det man har. Da finner man ut om man er villig til å bruke bunkevis med tusenlapper på dette, om det faller i smak som en ny hobby. 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal bare kommentere det med i sikte. Det ser for meg ut til at 99% av alle som sier "langhold og jakt" ender med 99% langhold og 1% jakt, vi ser jo "langhold/"jakt"-rifler i grove magnumkalibre med brems f.eks...

Og siden en "WRC", race-kikkert til langhold/PRS koster det samme, eller mindre om man vil, enn en topp-Zeiss - og er mye enklere å bruke til nettopp langhold, så står jeg på den anbefalingen.

 

Toppjakt skal jeg ikke si så mye om annet enn at å skyte på en tiur på 150m frihånd ikke er noe jeg gidder å kaste bort ammunisjon på, jeg tror det gjelder nokså mange - og at jeg uansett ikke liker å skyte mot himmelen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, toppjakt er jaktvarianten av jaktfelt.

De fleste som skyter jaktfelt har vel mer enn 50% treff på en tiur stående på 150m.

En tiur er også dobbelt så stor som kyllingen på 200m i metallsiluett. Kalkunen, som er litt større enn tiuren, står på 385m. Alt stående med maks 4,6kg rifle.

Innenfor disse rammene dekker man også det meste av jaktbart småvilt.

Det er ikke mange, med litt jaktfelttrening i kroppen, som hadde latt være å skyte stående etter en tiur på 150m.

 

Til småviltjakt tror jeg det er bedre å se på jaktfeltrifler, som kan strekke hold, enn dedikerte langholdsrifler. Da får man inn en haug med tilleggsvariabler, som konfigurert riktig, hjelper på treffprosenten i forskjellige jaktsituasjoner. Ingen vil feks sette på en kikkert som veier over en kilo på ei jaktfeltrifle.

 

Hvis dette er skutt stående, som det skal være, er skytteren JÆVLIG god. Antagelig er dette AR15 i bildet på 2-fot..

(Legg merke til at 6,5 Grendel'en ikke klarer å slå ned alle bukkene. Det er derfor 7-08 ble oppfunnet i sin tid) 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...