Jump to content

Praktiske ting rundt villsvinjakt i Sverige


acity

Recommended Posts

1. Skyteprøve - trenger jeg å ta noen svensk skyteprøve?

Nei, men du må betale Svensk jegeravgift. Her er info om denne '>http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Jaktregistret-for-jaktkort-och-jagarexamen/Sa-betalar-du-jaktkort/

, og tolle våpnene inn og ut. Det lønner seg å skaffe deg et europeisk våpenpass, det gjelder for inn og utolling til og fra Norge. Du kan tolle inn og ut avSverige på grensestasjonen, eller på nettet.

 

2. Mener å ha hørt at kjøtt fra villsvin skal/bør testes for trikiner, hvor hvordan får jeg gjort dette?

-acity

De som selger villsvinjakta ordner dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakter i Sverige hele sesongen. Våpen og ammo skriver du inn på www.tullverket.se, for ønsket tidsrom. Maks er tre måneder. Her oppgir du eventuellt våpenpass nummeret. Skriv ut deklerasjonen og ha med denne, så er det bare å kjøre.

 

Skitt jakt!

 

PS: Ikke alle steder hvor du jakter sjekker de trikiner for deg, ingen av de stedene vi jakter ihvertfall, men bare å ta med til en byveterinær eller lignende. Gjorde dette senest for noen uker siden. I tillegg til nyretappen ønsket de aller helst ca.100g kjøtt, men ikke ett must.

Link to comment
Share on other sites

Sverige stiller ikke krav om våpenpass hos Norske jegere.Det du må gjøre er å deklarere våpenet enten på en Tollstasjon eller via internett www.tullverket.se

Kjøre over grensen med våpenpass uten å deklarert våpenet medfører anmeldelse og inndragning av våpen.Mange jaktlag og gods stiller også krav om at du må være ansvarsforsikret.Ikke glem svensk jegeravgift, kalles jaktkort i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

hei,

 

takk for svar.

 

Europeisk Våpenpass trenges for å slippe stopp i norsk toll, er det slik å forstå?

 

-acity

 

Nei, du trenger ikke våpenpass. Kun deklerasjonen du skriver ut når du skriver våpen og ammo inn i sverige. Da er det bare å kjøre, trenger ikke stoppe noe sted som helst.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei,

 

jeg tror vi er enig om at Svenskene ikke krevre/bryr seg om våpenpass.

 

Våpenpasset er til får føre våpenet ut av Norge, og inn igjen - dette kan alternativt gjøres ved hjelp av utfylling av alternative skjemaer samt stop i norske tollen. Se linker til politi/toll.

 

Dette er noe jeg ikke har tengt på - jeg har jo Norsk våpenkort! men slik jeg leser reglene er det ikke bare å ta med børsa ut av Norge - uansett hvor du skal.

 

acity

Link to comment
Share on other sites

Ifølge politi og Tollvesenet her på Ørje, så trenger du ikke fylle ut inn og utførselskjemaer selv om du ikke har våpenpass. All deklarering skjer via det svenske tullverket.Det var det jeg fikk beskjed om av politiet i høst. Her i distriktet jakter nesten alle i Sverige og ennå har ingen Fylt ut noen Norske inn og utførselskjemaer.Og det er bare noen få som har våpenpass.For Svenskene betyr våpenpasset ingenting, ifølge politiet på Ørje så godtar ikke svenskene ordningen med våpenpass. Var i Polen på jakt i høst og der slipper man og fylle ut skjemaer hvis man har våpenpass.Slipper ikke inn i Polen uten våpenpass.Praksisen innen EU kan være forskjellig fra land til land.

Link to comment
Share on other sites

Fra "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon"

 

Kap. 19. Midlertidig inn- og utførsel uten europeisk våpenpass

 

 

§ 19-1. Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger (våpenloven § 25 bokstav a)

 

Norsk borger som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil 1 år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk jaktvåpen og våpen som skal brukes i skytekonkurranser med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende må ved utreisen avgi en skriftlig erklæring i to eksemplarer.

 

Erklæringene må dateres og underskrives og inneholde opplysning om:

 

a) fullt navn og adresse,

b) hvem som har utstedt våpenkortet og hvilket nummer dette har,

c) skytevåpnenes (våpendelenes) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer,

d) ammunisjonens mengde og art.

 

Erklæringen attesteres av Tollvesenet som beholder det ene eksemplar og leverer det annet tilbake til utstederen.

 

Reglene i annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende når det ved utreise blir medbrakt til personlig bruk skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 16-4.

 

Den som har utført skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter bestemmelsene i første til femte ledd, kan innen 1 år gjeninnføre de våpen (våpendeler) og det kvantum ammunisjon som den attesterte erklæring omfatter mot å levere denne til Tollvesenet.

 

Skjer gjeninnførselen ved samme tollsted som utførselen, sammenholder dette de 2 eksemplarer av erklæringen og tilintetgjør disse hvis de fortsatt er likelydende.

 

Skjer gjeninnførselen ved annet tollsted, sendes den mottatte erklæring til det tollsted hvor utførselen fant sted, for kontroll. Dette tilintetgjør erklæringene hvis disse fortsatt er likelydende. Tollvesenet sender omgående de erklæringer som ikke er likelydende, til politimesteren i det distrikt hvor vedkommende er bosatt eller oppholdt seg før utreisen. Videre sender Tollvesenet ved utløpet av hvert kalenderår alle umakulerte erklæringer som er eldre enn 1 år til politimesteren i distrikt som nevnt. "

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Du har helt rett Acity. Man skal tolle våpnene ut og inn av Norge også. Det kan gjøres på tollstasjonen, men har du europeisk våpenpass trenger du ikke det. At noen har kjørt gjennom Norsk tollstasjon uten å tolle ut og inn betyr ikke at det er korrekt.

 

Feil Bent, du må innom en tollstasjon eller som lettest er og deklarere våpnet på Tullverker.se

når du fyller ut deklarasjonen på nettet spør de og om våpenpass og nr. på det. Men, det betyr kanskje ikke at du MÅ ha det. Gikk gjennom denne mølla når jeg jakta hjort i høst. mvh Bård

(Beklager men følte at jeg her måtte sitere :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Her er det tydligvis mulig å bli forvirret:

 

Skulle tro at denne beskrev ting korrekt..

 

http://www.toll.no/upload/brosjyrer_veiledere/0609_Vaapen_BM.pdf

 

Sitat:

Du må derfor alltid benytte betjent grenseovergang når du har med deg våpen. Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen.

 

Jeg gjentar at dette er norske regler for våpen inn/ut av Norge. Inn/ut av Sverige er et annet tema som er ferdig diskutert.

 

-acity

Link to comment
Share on other sites

Ifølge politi og Tollvesenet her på Ørje, så trenger du ikke fylle ut inn og utførselskjemaer selv om du ikke har våpenpass. All deklarering skjer via det svenske tullverket.Det var det jeg fikk beskjed om av politiet i høst. Her i distriktet jakter nesten alle i Sverige og ennå har ingen Fylt ut noen Norske inn og utførselskjemaer.Og det er bare noen få som har våpenpass.For Svenskene betyr våpenpasset ingenting, ifølge politiet på Ørje så godtar ikke svenskene ordningen med våpenpass. Var i Polen på jakt i høst og der slipper man og fylle ut skjemaer hvis man har våpenpass.Slipper ikke inn i Polen uten våpenpass.Praksisen innen EU kan være forskjellig fra land til land.

 

Har jaktterreng på svensk side og har også fått bekreftet dette av Tollvesenet på Ørje.

Direktelink til svensk vapendeklaration: https://tid.tullverket.se/svd/SVD_Information.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ang Våpenpass og jakt i Sverige.

 

Det er ikke nødvendig med våpenpass når du skal jakte i Sverige.Det er riktig som det sies at man skal deklarere våpenet på Tullverket.se.Jeg har jaktterreng ved Strømstad og kjører stadig frem og tilbake med våpen i bilen.De gangene jeg har blitt stoppet på Norsk side har de kun spurt etter våpenkortet.Våpendeklarasjonen er helt uintressant for dem.Det er hvis du blir stoppet i Sverige som du må vise deklarasjon.Det er faktisk ikke nødvendig å ha med seg utskriften engang bare du kan oppgi DeklarasjonsId.Den består av første bokstav i fornavn og etternavn pluss noen siffer.Jeg har lagt inn denne på mobilen for enkelthets skyld.

Svenskene godtar IKKE våpenpass.Dette fikk jeg klar beskjed om på Halden Politikammer senest forrige uke.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

De jeg skal jakte hos i Jämtland sa at jeg ikke trengte å betale en avgift til den svenske staten ettersom jeg jaktet i et privat terreng. Etter å ha lest linken til Vingemutteren blir jeg jo litt usikker.... - noen som har hørt at man ikke trenger å betale denne avgiften dersom man jakter i private områder?

Link to comment
Share on other sites

De jeg skal jakte hos i Jämtland sa at jeg ikke trengte å betale en avgift til den svenske staten ettersom jeg jaktet i et privat terreng. Etter å ha lest linken til Vingemutteren blir jeg jo litt usikker.... - noen som har hørt at man ikke trenger å betale denne avgiften dersom man jakter i private områder?

 

Jo, du må det, uansett hva vertskapet ditt sier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...