Jump to content

Tanfoglioen klikker.


Elmer K

Recommended Posts

Det gjelder en nyere Tanfoglio Gold Match Custom. Spurte en nede på Oslo Skytesenter der våpenet er kjøpt og han sa at disse modellene som han kalte OSS sin modell var tunet fra fabrikk, det er altså denne med tumb rest og grønne skjefter.

 

Men her er det noe jeg ikke skjønner.

Dette er jo en SA pistol, derfor begriper ikke jeg vitsen med at hammerfjæra gjøres lett (ere) fra fabrikk for lettere (tunet) avtrekk da den ikke kan ha noen innvirkning på selv avtrekket. Det blir jo som på en revolver, trekker man i avtrekkeren i et DA avtrekk så trekker man jo fjæra samtidig, da er det greit å justere ned til slakk fjær. Men er han først brukt så kan hammerfjæra være så hard den bare vil. Den innvirker ikke på avtrekksvekta. Slik blir det jo på pistolen også. Det er jo rekylen / sleiden som spenner opp hanen på pistol.

 På revolver med beinhard hanefjør så kan man slipe hanen ned til null vekt i avtrekk. (Og forsåvidt også ved kulestopper.) Ved spent hane.

 

Det må vel finnes hardere fjærer til min? Ellers må den rett og slett strekkes eller skimse opp under fjæra med gud vet hva.

 

Han nede på Oslo skytesenter sa jeg burde bruke Federal hetter. Men det sitter da ikke federalhetter i div kjøpeammo, kanskje bortsett fra Federal ammo da. Slik at en må ha en hane som har kraft nok til å fyre Sellier, Magtec mm sin ammo mener jeg. (Jeg skal dessuten ikke lade 9 mm mer.)

 

Problemet har kommet med de siste hjemmeladede skuddene med Magtec hetter. Nå klikker hvert tredje eller fjerde skudd av 100. Problemet synes å være tiltagende.

 

Slik kan en ikke ha det.

Tenker å bruke Magtec sin ferdigammo etterhvert slik at dette hanefjærproblemet må ordnes okke som. Har ladet de siste 800 kulene med Sellier hetter, jeg har ikke prøvd de, men jeg er temmelig sikker på at Sellier sine hetter ikke før noe lettere en magtec sine, de virker ganske solide og harde ved lading.

 

Har tatt ut tennhammernål og renset og oljet, men der var alt i orden. Dette kan jo gjøres uten verktøy. Men det sitter en PIN som stenger for hovedpin for å ta ut hane.

Ser ikke helt hvordan den fjernes. Hovedpin synes grei å banke ut. Teit at det ikke sitter en utvendig skrue for å etterstramme hanefjær.

 

Noen som kan nevne en børsemaker på Østlandet som skifter hanefjør på en Tanf? Og som forhåpentligvis kan gi tilbakemelding om hvor lang tid det må påregnes.

Eller som er i stand til å si at ingen tidsfrist kan gis. Som kan gi ett minimum av tilbakemeldinger om noe intreffer. Med andre ord gi kunden et minimum av kundebehandling.

For det er det ikke alle som kan.

 

-----------

 

Kan tillegge at det på innsiden av ramme, i skjefte, så er det et boret hull, med gjenger som fører opp til underside av hanefjører.

Men noen skrue er der ikke. Sjekket i den vedlagte manual, men der står det ikke oppført noen skrue for justering av fjør.

Manualen synes å oppgi pistolens deler  fullstendig komplett slik at jeg tror ikke det er noen justeringsskrue der fra fabrikk.

 

Er det noen som kjenner litt til Tanfoglio her? Som kanskje har en?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Tillegsopplysning
Link to comment
Share on other sites

har du prøvd fabrikk da? 

 

magtech hetter er harde, om de ikke er satt dypt, kan man slite med light strikes. Mye av energien går til å dytte hetta lavere. 1050 og lignende ladepresser har justerbar seating, så man slipper slike issues. (forutsatt den spiser fabrikk) 

Link to comment
Share on other sites

Hei aps.

 

Nei, jeg har ikke prøvd fabrikk etter den begynte å klikke. Mulig det løser alt.

Jeg skjøt jo noe fabrikk da pistolen var ny, men da funket jo all ammo.

 

Jeg har  gjennom tiden ladet en god del 9 mm med magtec, det har gått greit, mener jeg setter hettene like hardt inn nå som før, slik at jeg føler det er noe som har forandret seg, f.eks at kanskje (?) hammerfjøra har blitt litt slakkere? Kanskje det er noe en kan forvente dersom det stemmer at denne Tanf utgaven har redusert (tunet) hanefjør?

 

Du har rett i at noen ganger kan for lite eller for løst presset tennhette i hylse medføre klikk. Landrø sa at Ginex sine hetter er særs varsom for dette.

 

Jeg overlever å slite med resten av mine 400 igjenværende hjemmeladninger med magtec. Men jeg har ladet ca 800 skudd med Sellier hetter nå - det er nesten så en gruer seg til å prøve.

 

Har bestilt en 1,5 mm drivdor slik at jeg muligens kan være i stand til å få byttet til hardere fjør - om det er fjøra som kan ordne dette.

 

Det er en nede på senteret (Kennet) som trolig kan vite hva slags fjør som sitter i skyteren. Har jeg flaks så kanskje han bistår, men de er litt bizi der nede.

 For mine fingre/hender er som Jahn Teigen sine slik at mine er ikke videre duganes til så mye mekanikk lengre.

 Dersom det er slik at ei hardere fjør medfører en god del hardere avtrekk vil jeg være litt sikker på at det er nødvendig å skifte fjør. Syns avtrekket virker fint som sådan.

 

Tror nok at ei presse som 1050 ville lade bedre en billigpressa mi.  Men den duger til revolver, der bruker jeg jo Federal hetter dessuten. Lader man 9 mm med dyre Federal hetter går man i minus.

 

Men skal ha i mente som du sier å prøve fabrikk om dette vedvarer, har mye Fiocchi liggende, de funket i alle fall før.

 

Mange takk for svar.

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Hammer spring påvirker avtrekksvekt, å avtrekket ditt er tunet slik at fjærer og vinkler mellom avtrekksdeler virker i et samspill. En løsning kan være å kjøpe et sett med fjærer i forskjellig styrke så kan du prøve ut hvor sterk fjer du virkelig trenger. Spiralfjærer svekkes over hele livslengden, mest av bruk og aller mest i starten av livslengden, Det kan være forklaringen på tiltagende problem.

 

Denne leverandøren er kjent for gode fjærer satt sammen i sett

 

https://www.gunsprings.com/mID19/dID100#850

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gjøre som du sier ,aps, og prøve fabrikk. Det er jo det jeg skal fortsette med, skal ikke lade 9 mm mer.

 

Også av grunn som Think sier, at hanefjæra har innvirkning på avtrekks(vekt).

Jeg syns avtrekket er greit som det er, mye hardere er vel ikke noe å trakte etter selv om litt hardere avtrekk hadde vært greit nok for meg. 

 

Da er det altså slik at hanefjæra medvirker til at en spent hane utløser til fall. Dette visste jeg ikke, da er det forskjell på pistol og revolver her.

Jeg har mye å lære.

 

Selv om jeg vil følge aps sitt råd og prøve fabrikkammo før jeg starter å bytte, så heller jeg til Thinks teori at fjæra har blitt litt slakkere og at det er det som er årsak. For hettene er isatt på samme måte hele veien.

 

Er glad for  å høre aps nevne at Sellier sine hetter fyrer hakket lettere enn Magtec sine. Har tross alt 800 ferdigladede liggende av de. Prøvde magtechetter til revolver, det var håpløst, måtte skru bladfjæra en hel omdreining, det tok spissen av det supre avtrekket mine 686 har.

 

Skal høre med Kennet om han vet hvilken styrke på fjør som sitter der.

Jeg kommer etter alt å dømme skyte magtec sine fabrikk grunnet pris, 2,12. Tenker kanskje at det sitter samme hetter i de som jeg lader. Skulle de også klikke, ja da er jo saken i  hvert fall grei.

Litt småklikk underveis med min rest på 400 av magtec gjør ikke noe.

Men jeg ville bare så gjerne vite årsak til dette.

Da prøver jeg videre før jeg evt bytter.

 

Igjen, mange takk for gode råd og info.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt nye 100 skudd med magtechettene i dag. Ingen klikk.

 

Har skutt noen tusen skudd med Tanf, men aldri tatt ut tennstempel og rengjort før nå. Mulig jeg innbiller meg dette, men syns faktisk att tennstemplet gikk lettere etter rengjøringen og påfyll av ny olje. Undres bare om dette kan være en medvirkende årsak til klikkene.

 

Har også vært mer opptatt av å tørke av sot, skitt og olje enn å smøre opp pånytt etterpå. Dette blir det forandring på.

Har bestilt ny hammerfjær av hardere slag enn det jeg har. Den byttes ikke med det første i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tanfo Stock 3 Xtreme, denne har vel både lettere tennål og fjærer, så det burde ikke være der problemene gjelder. Kan hende det hjelper, men da fordi hettene får ekstra kraft til å sette seg, har mer tro på at det er hettene siden kjøpeammo fungerer helt fint.

 Og denne har gått adskillelige tusen skudd, fremdeles ikke byttet hammerfjær.

Bruker du hylser kun av et fabrikat og kun det når det lades? Litt variasjon i hettehulldybde kan være årsak.

 

PS:

Tennål skal IKKE oljes...

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

"Bruker du hylser kun av et fabrikat og kun det når det lades? Litt variasjon i hettehulldybde kan være årsak."

 

----

 

Jeg bruker all slags hylser jeg kommer over, har fått lov til å grafse til meg ca tilsvarende det som havner over skranken på banen til OSS  - og i bøtta er det div merker.

 

At ikke tennål ikke skal isettes olje visste jeg ikke. Jeg har en liten oljeflaske med liten spiss som går akkurat inn der tennåla sitter, jeg presset olje inn der, får en sprut av olje bakover mot hane/sear når jeg klikker - noe skikkelig griseri.

Skal tørke av.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim.

 

Her er jeg helt enig med deg, jeg forstår heller ikke vitsen.

 

 

Snakket med Kennet nede på senteret og bad han åpne monteret med alle Tanfoglioskyterne for å kjenne om jeg kunne merke noen forskjell på avtrekket. Jeg merket overhode ingen forskjell. Og jeg tror at i hvert fall èn av de hadde standard eller i det minste medium fjær.

(Jeg spritet hendene før test)

 

Light fjær gir ca 13,8 lbs, medium 15,5. Det er umulig å kjenne forskjell. Hva standardfjæra gir vet jeg ikke, men om den ligger på 18 + så ville det være greit - garantert.

 

Samme tullet driver man med ved S&W sine revolvere. Såkalt tunede fjærer, og nedskrudde -  risikerer man klikk med på en stevne, det gir ikke bedre avtrekk, standardfjæra er mer enn bra nok. Glatt og lett avtrekk avgjøres ikke av hammerfjær, men av glatte og fine beter innvendig. Der trenger man ikke bruke olje overhode om man har glatte deler. (Kappe returfæra litt kan man med fordel gjøre)

Skal man kjøpe revolver så sjekk avtrekket fra eske, det skal være nærmest 100 % allerede der, er det ruglete så styr unna.

 

Jeg ser poenget ved å ha tennhettenål ren og ikke isatt alskens olje, jeg vil anta at olje, især skitten, gir friksjon og tennstemplet får muligens ikke den snerten som er det ideelle.

 

-------

 

Vil tilføye i ettertid at det eneste man trenger å ha eller gjøre, i hvert fall på Tanfoglio, er å ha en avtrekker hvor det sitter  en skrue som kan justere inn sluret/slepet.

Det er det på min.

Det er det hele etter min mening.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Da er ytterligere over 100 hjemmelagde skudd med Magtech hetter skutt. Der er ikke mer klikk.

Årsaken må ha vært den andre her inne har vært inne på; hettene har ikke sittet godt nok i.

 

Sist jeg skjøt (og alt også fungerte 100 %,) så var pistol ganske godt innsauset med olje. Nå hadde jeg renset tennstempelkammer og stempel kjemisk fritt for olje etter råd gitt ovenfor, med  sprit - slik at der var tørt som krutt i dag. Sprayet vekk rensemiddel med trykkluft på boks der og ellers. Tørket skyteren omtrent fri for olje, dryppet olje på en q.tip og ga kontaktpunkt sleide/ramme samt  ved kontaktpunkt hane/sleide en svak film olje. Ditto ved alle kontaktpunkter løp/sleide og rekylfjærstyring.

 

Alt fungerer perfekt!

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Syns det kan være vanskelig å sammenlikne/bedømme, men syns det var fin snert over skyteren satt inn med riktig mengde oljefilm. Og ingenting rundt tennstempel... Jeg tror det du sier Razorback mhht tennstempel må være helt riktig.

 

Har nå bare en boks (100 skudd) med 5,9 grn - 350 igjen. Syns det er snert i de.

Jeg startet (og stoppet) opp med 4,0 - 310 krutt. Som ga for mye i trykk. Men,  da syns jeg at jeg skjøt med kruttlappistol, det var null i rekyl.

Hvis en vil ha nærmest null rekyl innfor tabell så kan vel en anbefaling være å lade med 320 krutt og 124 kule, kanskje start på bunn i hht ladetabell med 3,8 grn. Det gir faktor på 124, innafor til militærfelt. Kjenner man rekyl da med en Gold Match er man kresen og ytterst følsom... Tanf er utrolig snill ang rekyl.

 

 Jeg har et nærmest perfekt avtrekk uten slur (egen justeringskrue).

Når den sitter bedre i hånden enn div andre jeg prøvde så tok jeg riktig valg for noen mnd siden.

 Prater stadig vekk med folk som ikke er fornøyd med sine valg - senest en i går.

 

Mitt ringe råd må være å finne en som sitter godt i hånden, det er viktigst. Og at den har omtrent null slur.

Har slipt litt av magasinutløser, syns den tok meg litt på innsiden nederst venstre tommel samt slipt litt på safetyhendel. Litt skredderjustering på etpar timer kan gjøre prikken over i-en. Samt å sette inn skjefteplater med skateboardtape. Det er et must.

 

Kanskje ville  f.eks STI Edge sittet like bra i hånden. Men liker ikke så godt safety's bak skjefte på 1911 - 2011.

Jeg vet ikke hvorfor de skal montere dette rallemikket.

Men slikt er vel en vanesak. Tanf satt okke som bedre i min hånd enn f.eks en Kimber.

 

Det gjelder å være litt tålmodig når en skal velge, det var ikke jeg, men noen har flaks....

 

Mulig jeg , nærmest for moro skyld vil bestille et ombyggingskit fra 6 " til 5 " om noen (Winge) leverer slikt.

Er klar over søknadsplikten. Så vidt jeg kunne se lå pris på underkant 7 tusen. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det sitter original hammerfjør i min Tanf GM. Alt er "ut av esken" Jeg syns avtrekket nesten er i letteste laget. Men regner med den holder kravet på drøye 1,3.

 

Mulig grunn til at jeg syns avtrekket er veldig lett er kanskje at jeg er flasket opp med revolver. Med originale slagfjærer.

 

Har skutt mye over tusen skudd nå uten et eneste klikk. Årsaken til klikket kan ha vært en kombinasjon av Magtechetter og/eller dårlig isatte hetter med ei presse som jeg ikke bruker lenger.

 

Jeg bruker kun Sellier hetter til pistol nå( og Federal til revolver.) 

 

Avtrekket på Tf må vel sies å være perfekt - bortsett fra èn ting, det er et slur på 1,7 mm. Justeringsskruen kan skrues ytterligere inn, men da "tar" ikke avtrekker.

Jeg mener det burde være mulig å justere et avtrekk til absolutt 0 i slur ("dødgang") på alle pistoler. (Undres på om det finnes en 9 mm SA, (eller DA for den saks skyld,) pistol egnet til felt, helst med 6" løp,  uten slur overhode, altså 100 % tight når hane er spent, - justert ut av esken -  uten å måtte innom børsemaker.)

 

Er ellers superfornøyd, var heldig med valget av skyter, liker godt tumbresten, akkurat den har jeg vinklet bedre med et slags "kjemisk metall".

 

------

 

Puh.

Innlegget i starten av tråden der undertegnede spør etter tips til fjærskift er nesten flaut å lese i ettertid.

 

Tipset var å se èn video på you tube av en demontering av Tanf.

Her er videoen om noen lurer:

 

Tanfoglio Tuning Part 1: Disassembly - YouTube

 

For ordens skyld, å demontere en Tanf komplett er verdens letteste.

 

Kjøpte en slags skrustikke hos Biltema som hjelper.

Ypperlig å spenne fast skytern i. Stikka kan festes med 2 små skrutvinger til benk/bord.

Gummibelegg innside....

 

active image

 

😐

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...