Jump to content

Hva tåler en 200 STR?


Biltema

Recommended Posts

Hei.

Hadde egt bestemt meg for å kvitte meg med banerifla, men så kom jo ideen om gjøre denne om til en skikkelig langholdsrigg. Spørsmålet mitt er rett og slett... Hvor mye tåler en 200 str? Kan man bytte bolt og løp, for å så kjøre på med 338 LM ? 

- jaja, vet jeg når snakker om grov skyts, men man må jo bare slenge ut en påstand/ spørsmål så kan jo andre korrigere :) 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke hvor mye den tåler. Spørsmålet er om den har plass? Og det har den ikke! 
Skal du ha mere punch ut av en STR ville jeg gått for en 280 AI, men da må du lade selv. Det regner jeg med at du ikke gjør i dag slik du stiller spørsmålet?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sakoen75 said:

Hvorfor ikke bare ha den i 6.5x55?

(Regner med at den er i 6.5x55)

Tenker du å bruke  den på jakt siden det er 338LM? Har ikke 200str selv men passer en så mye lengre (ca15-20mm lengre) patron i en str?

 

Stemmer. Bruker 6,5 på det aller meste, men der jeg jakter storvilt så er holda deretter og tanken var å velge 338 LM kontra løpsbrennere som 300 WM :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

300WM og 338 LM er for tykk i bunnen til å passe i STR. STR har bra lengde, men diameteren begrenser muligheten til å bruke magnumpatroner. 
Uansett, det enkleste er jo bare å bruke en 30-06 om du skal ha en std patron. Med litt hjemmeladning og rett twist på pipa kan du få mye futt ut av den også. Poenget med en 280AI er å skyte en høy BC relativt tung kule i fart nok til at den holder energien langt ut. 7mm har lenge vært det beste kompromiss til formålet.

Var jeg deg ville jeg slutta å spekulere på STRen og heller kjøpt noe som kom ferdig i det kaliberet du vil ha.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Biltema said:

Mulig 300 wm vil fungere? evt 

@Biltema

Det er marginalt med plass i magasinet til en .300 Winmag. samt at sluttstykket må åpnes i fronten. Nå har jeg ikke sjekket, men er rimelig sikker på at magasinet må splittes, og bygges om. Jeg har en STR i 6,5-284 Norma, det er en "rebated rim" patron. Børsemaker P.I.Jacobsen blokket ut orginal magasinet. For å få plass til patronen. Jeg får 308 NM hylehodet ned i magasinet, men ikke hele hylsa dåg.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet til 200STR får plass til -284Win-hylsa, med ivrig bruk av skohorn. Sånn sett er 284Win nok den største patronen du får nedi. 280 går i et umodifisert, men ikke 280 AI - den er for tjukk for langt fram. Jeg har alle disse patronene og flere på bordet, og 10-12 Sauermagasin, om noen lurer...
Sluttstykkehodet på en 200STR har omtrent samme diameter som en 338LM patron, så det blir ingenting igjen, om du skal åpne det til den diameteren - og magasinet er smalere på utsiden, enn LM-hylsa...

Det er flere fine, gode jaktrifler i 338LM på Finn nå, og om en vil ha noe mer "skytbart" så tror jeg en TRG 42 er noe av det mer fornuftige. De forekommer på Finn, til OK priser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Biltema said:

men så kom jo ideen om gjøre denne om til en skikkelig langholdsrigg.

Helt annen ting, du har jo en skikkelig langholdsrigg. Litt kreativ lading, N570 og de tyngste nyeste langholdskulene, så er 6.5x55 skumle greier...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med M67. STRen er mye bedre med 6,5x55 og dertil egnede krutt og kuler. Enn ombyggingen jeg gjorde. Grunnen er at 6,5x55 er en kjempepatron til seriøs langhold. Du får mer fart med 6,5-284, men det viktigste er å treffe. Så lad opp 6,5x55, og tren mye. 6,5-284 er en fin patron, men du treffer like greit med 6,5x55. Det er bare å sjekke feltskyting med diopter i DFS. De beste dekker samlinger rundt snusbokser  på 400 -500 meter. Så...tren. Patronen går bedre en det mange av klarer å utnytte. STR kassen er både massiv/stiv nok til meste av løp som selges i dag. Så den dagen du trenger en annen/større patron snakker vi om over 1000 meter. 338 LM og oppover trenger en kanskje en gang, meeen....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Helt annen ting, du har jo en skikkelig langholdsrigg. Litt kreativ lading, N570 og de tyngste nyeste langholdskulene, så er 6.5x55 skumle greier...

 

K

Ypperlig kaliber til langhold, brukt 6,5*55 opp til 830 m i ca 10 år og har aldri hatt problemer med dette heller :) "klart man bereiner feil på vind iblant, hehe. Det jeg derimot ikke begir meg ut på, er å skyte på elg på hold over 200 m med 6,5. Tanken var jo da hvor mye "futt" får jeg ut av laserifla mi?, men forslaget om å vente til en sako Trg kommer på finn var vel ikke det dummeste jeg har hørt, så mulig jeg rett og slett bare følger dette rådet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, svehella said:

Jeg er enig med M67. STRen er mye bedre med 6,5x55 og dertil egnede krutt og kuler. Enn ombyggingen jeg gjorde. Grunnen er at 6,5x55 er en kjempepatron til seriøs langhold. Du får mer fart med 6,5-284, men det viktigste er å treffe. Så lad opp 6,5x55, og tren mye. 6,5-284 er en fin patron, men du treffer like greit med 6,5x55. Det er bare å sjekke feltskyting med diopter i DFS. De beste dekker samlinger rundt snusbokser  på 400 -500 meter. Så...tren. Patronen går bedre en det mange av klarer å utnytte. STR kassen er både massiv/stiv nok til meste av løp som selges i dag. Så den dagen du trenger en annen/større patron snakker vi om over 1000 meter. 338 LM og oppover trenger en kanskje en gang, meeen....

Helt enig, 6,5 skaper ikke mer problemer for meg enn for andre på rein LH, det jeg derimot ikke gjør er å prøve meg med dette kaliberet på de lengre holda når det står en elg i andre enden:) Tanken var rett og slett å derfor finne ut hvor mye jeg kunne få ut av den "6,5 9 månder av året og grovere sats til jakttida" Ei rifle man kjenner god og bruker mye var tanken:) Men blir vel heller bare ei rifle ekstra.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Biltema said:

Ei rifle man kjenner god og bruker mye var tanken:)

Jeg har ikke troen på at det er noen god tanke. Det er alltid bedre å ha flere rifler 😁, men det kan sikkert være en ide og ikke skaffe seg rifler (og optikk) som er totalt ulik i funksjon😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Biltema said:

 det jeg derimot ikke gjør er å prøve meg med dette kaliberet på de lengre holda når det står en elg i andre enden:)

Det fins da flere kuler som fint ekspanderer ut til 500-ish meter når sendt ut av en 6.5x55. 9g kule avgårde i 900m/s må da holde for å få ihjel en elg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...