Jump to content

Noe som setter jegerstanden i dårlig lys!


jegeren

Recommended Posts

Betenkelig å treffe så langt fra det ideelle treffpunktet. Vil likevel ikke fordømme noen uten å kjenne alle fakta. Jeg har selv sittet på elgbanen i full konsentrasjon, og klart å rykke et skudd ut av skiva. Dette skjer kanskje i ett av tusen skudd på bane for min del, men viser likevel at uhell kan skje. Det viktige er å trene så mye at muligheten blir så liten som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske opplagt at jegeren i dette tilfellet IKKE siktet på bogen i det skuddet gikk. Er bare dumt å si noe slikt.

Selv skyter jeg aldri hode skudd mot elg. Jakter med løs hund, så kommer som regel temmelig nære elgen, men skyter kun mot bogen.

 

Har skutt en elg i nakken, eller, rett framfor bogen i nakken. Men dette var noe jeg kun gjorde en gang, jeg kommer alltid til å skyte mot bogen.

 

Forstår ikke jegere som tar sjansen på å skyte mot hode på elg, da sjansen for å skadeskyte er stor.

Link to comment
Share on other sites

har med egne øyne sett folk som har skutt prøva der alle skudda sitter i halsen på reinen, ting kan skje. feks defekt kikkert-løse skruer-løs demper-kula sneier borti en kvist eller at kikkerten har fått seg ett slag, mange muligheter :!::!:

 

 

Jada, mye kan skje, men når kjeven er skutt bort, så er jeg 99% sikker på at han ikke siktet på bogen. Sier ikke at han ikke kan ha gjort det, men finner det meget mistenkelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i mine øyne setter jeg større spørsmålstegn ved vinklingen på artikkelen og som sagt at Fallviltgruppa kommenterer dette i media, enn at en jeger har truffet en elg i kjeven.

 

Den som ikke har et uheldig skudd på jakt, har ikke vært mye på jakt....

 

PS! En annen ting som irriterer meg, er at vi skal sitte som moralens voktere og fordømme så fort slike saker dukker opp... :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

PS! En annen ting som irriterer meg, er at vi skal sitte som moralens voktere og fordømme så fort slike saker dukker opp... :evil:

 

Enig i det, uhell kan skje. Men det er slike saker som setter oss jegere i enda dårligere lys enn det vi allerede er hos mange som som er jaktmotstandere. En annen sak er om denne saken burde vært trykt i media.

Link to comment
Share on other sites

sånne tråder irreterer meg like mye som folk som bruker hagle til rådyr for det er så tett der dem jakter

Hallo.

Hva er problemet med hagle og rådyrjakt!

 

Om ikkje eg misforstår stille6,5x55, så var det slutten av setninga, som du har unnlatt å sitere, som var poenget. Rådyrjakt med hagle forutsett like fritt skuddbilde som det gjer med rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uff, ja, nå med Einar Nesmoens bortgang måtte det jo bli mer bom... :P

 

jegeren: Vet du hvem jeg snakker om?

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener nå??

Einar Nesmoen var tidligere skytterkonge og leder av et av jaktlagene på Elverum...

 

Vet ikke hvem det var.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er mange av oss her på kammeret som er veldig flinke til å kaste stein i glasshus. Hva er gunnen til det? lite erfaring,mye teori? Det finnes vel ikke noe våpen som er bedre på rådyr enn hagle.Derfor kombi og drilling til ordinær rådyrjakt. Men mange av de som bruker dette burde hatt ei 25 meter lang snor i sekken. Dette er nå bare min mening. Bare få dager igjen nå. Så lykke til og god jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hallo LisleArne :D

I mine øyne bar innlegget preg av et snev motstand til haglebruk ved rådyrjakt.

Jeg har selv jaktet med mange jaktlag som sverger til hagle, grunnet bebyggelse osv og hagle er et meget effektivt og korrekt våpen til jakt i skogmiljø.

 

Ja det er jo ei subjektiv oppfatning av det han skreiv :D Eg oppfatta det som at han er imot jegrar som legitimiserer bruk av hagle i situasjonar der skuddbildet er så tett at ikkje rifle kunne nyttast. I slike tilfelle er det heller ikkje forsvarlig å avfyre eit hagleskot. Jaktar sjøl rådyr med hagle og er fullstendig klar over at det er utmerka til rådyr :D

Link to comment
Share on other sites

Betenkelig å treffe så langt fra det ideelle treffpunktet. Vil likevel ikke fordømme noen uten å kjenne alle fakta. Jeg har selv sittet på elgbanen i full konsentrasjon, og klart å rykke et skudd ut av skiva. Dette skjer kanskje i ett av tusen skudd på bane for min del, men viser likevel at uhell kan skje. Det viktige er å trene så mye at muligheten blir så liten som mulig.

 

Jeg har opplevd det samme, dog ikke med like stor % i usannsynlighet som deg enda :D

Link to comment
Share on other sites

Tror med fordel noen i Njff eller en annen instans kunne kurset lederne for viltnemdene rundt i landet i presse håndtrering.

På tide med å ta ting på kammerset og HOLDE DET DER.

Tror ikke de nødvendig hvis skjønner hva som skjer og hvilken effekt det har, når de slenger med kjeften til media.

Link to comment
Share on other sites

Tror med fordel noen i Njff eller en annen instans kunne kurset lederne for viltnemdene rundt i landet i presse håndtrering.

På tide med å ta ting på kammerset og HOLDE DET DER.

Tror ikke de nødvendig hvis skjønner hva som skjer og hvilken effekt det har, når de slenger med kjeften til media.

 

Har mine sterke tvil til at Jan Erik har ringt media for å fortelle dette. Noen ganger er de bare der og da var del dette ett greit å ryddig svar. Er vel ikke noe vits å legge noe imellom på det. Hva skulle han si. "Ingen kommentar". Synes dette var greit jeg å viser jo at vi rydder i egne rekker.

Link to comment
Share on other sites

Har mine sterke tvil til at Jan Erik har ringt media for å fortelle dette. Noen ganger er de bare der og da var del dette ett greit å ryddig svar. Er vel ikke noe vits å legge noe imellom på det. Hva skulle han si. "Ingen kommentar". Synes dette var greit jeg å viser jo at vi rydder i egne rekker.

 

 

Hva med " Vi har tatt tak i saken"

 

Jeg tror heller ikke han ringer media, men det er lett og slenge ut en kommentar. Uten å tenkte på at det er media man snakker med. Og man hvet ikke hvilken vinkling det får når det kommer på trykk. Jan Eriks komentar var ikke ille i det hele tatt. Men generelt tror jeg jegerstanden er tjent med at sånne saker tas på Kammerset.

 

Har jo den idiot saken "4 hjort på 19 sekunder". Hvor ledern av viltnemda står og er storkar og kritiserer nor og ned skytteren i media. Det står det bare ikke respekt av.

Og sånne saker er det mere enn nok eksempler av.

Derfor tror jeg viltnemdene kunne vært tjent med et kurs i pressehåndtering.

Link to comment
Share on other sites

 

PS! En annen ting som irriterer meg, er at vi skal sitte som moralens voktere og fordømme så fort slike saker dukker opp... :evil:

 

Enig i det, uhell kan skje. Men det er slike saker som setter oss jegere i enda dårligere lys enn det vi allerede er hos mange som som er jaktmotstandere. En annen sak er om denne saken burde vært trykt i media.

Jeg synes det er ubehagelig som jeger å lese sånne saker, men tror at vi alle blir minnet på hvor viktig det er med trygge skudd og godt utstyr neste gang vi er ute. Man får bare dra nytten ut av det og passe på seg selv og håpe man slipper å havne i en lignende situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...