Jump to content

Pussing av eldre skarpe patroner


Kamt

Recommended Posts

Har en del eldre patroner av typen Raufoss 1950, og div 2vk patroner i 7.92 som jeg gjerne skulle få pusset. Noen av dem sliter jeg med å få inn i kammer, og ikke minst ut. Alle patronene har vært lagret tørt og temperert. Noen forslag til hvordan å pusse disse slik at hylsene blir «ny» ? 
 

takk. 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke rust på dem nei, er bare at etter 70 år så har det blitt et lag med skitt på hylse. Rett kaliber og ikke noe galt med børsa k98k. er enkelte patroner som ikke går like lett inn som en ny. vet det finnes maskin der  sand blir brukt, og man la oppi patronene til rens,  men vet ikke hva det heter. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Kamt said:

   -   vet det finnes maskin der  sand blir brukt,  -

 

Mener du en vanlig hylsetrommel?

 

https://www.skytterlinken.no/hylsetrommel

 

I så tilfelle vil jeg rå deg til å ligge unna! Tromling av ferdige patroner kan knuse kruttkornene, og du sitter igjen med geværpatroner, ladet med hurtig pistolkrutt. I kombinasjon med en M/98 er det en framifrå oppskrift på håndgranat!

 

2 hours ago, Kamt said:

   -   Raufoss 1950, og div 2vk patroner   -

 

Dette er patroner med korrosive hetter, så dersom du vil at M/98-en din skal vare noen år til, må du pusse grundig, med kokende vann først.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Mener du en vanlig hylsetrommel?

 

https://www.skytterlinken.no/hylsetrommel

 

I så tilfelle vil jeg rå deg til å ligge unna! Tromling av ferdige patroner kan knuse kruttkornene, og du sitter igjen med geværpatroner, ladet med hurtig pistolkrutt. I kombinasjon med en M/98 er det en framifrå oppskrift på håndgranat!

 Dette er vel en "myte" fra ladeboken som er avkreftet av forsøk her inne og av andre mer "proffe" folk? En M98 holder mer enn nok. Men klart dette er jo våpen som nå er noen år gamle og er ikke like solide som annet laget i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det er en myte, men den er mer "logisk" enn mange andre tilsvarende påstander på markedet.

 

Hvis det er noe i "myten", kan det jo være en viss fordel å gi slike patroner noen minutter i tromleren. Ofte har kruttet klumpet seg, og i kombinasjon med 70 år gamle tennhetter, kan man få mange morsomme aha-opplevelser. For eksempel klikk-BANG!, klikk - - BANG!, klikk - - - - - BANG, eller klikk - - - - - - nei, denne vil visst ikke tenne, du kan ta ut den patrBANG!

 

M/98 er sikker nok, ja (jeg har 4 i grovkaliber), men hettepunktering - hylseseparasjon eller regelrett detonasjon bør man helst prøve å unngå.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Har skutt mengder av slik gammel ammo ja og opplevd mye rart av skudd og "skudd". Så det er patroner en må bruke med omhu. I M98er har jeg hatt punktering av tennhetter og hylseseperasjoner(med slik gammel dritammo) og alt virkerenda på meg og børsene. Detonasjon håper jeg å unnslippe uansett hva jeg skyter med.

 

Jeg ville uansett ikke brukt trommel på patroner. Derfor ga jeg tipset om å gni patronene godt med en microfiberklut ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde masse ammo fra 50-70 tallet som jeg fikk av forskjellige krigere av den gamle skole. De hadde tatt vare på mye 30-06 ammo av forskjellig kvalitet. Da hylse nr.2 fikk sprekk på langs såpass mye at jeg kjente det i ansiktet gav jeg opp! Nappa ut alle kulene av patronene og tromla disse. Kulene kan brukes på nytt. hylsene kasta jeg, og kruttet, vel det brant jeg opp utendørs i passe porsjoner. Eller kast det utover plenen en dag det regner.

Vi har såpass økonomi at det å risikere øye og fingre for å spare 2 kr på en gammel patron er bare ikke verd risikoen, mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 9/16/2020 at 8:32 PM, Jegermeistern said:

Det er mulig det er en myte, men den er mer "logisk" enn mange andre tilsvarende påstander på markedet.

 

Hvis det er noe i "myten", kan det jo være en viss fordel å gi slike patroner noen minutter i tromleren. Ofte har kruttet klumpet seg, og i kombinasjon med 70 år gamle tennhetter, kan man få mange morsomme aha-opplevelser. For eksempel klikk-BANG!, klikk - - BANG!, klikk - - - - - BANG, eller klikk - - - - - - nei, denne vil visst ikke tenne, du kan ta ut den patrBANG!

 

M/98 er sikker nok, ja (jeg har 4 i grovkaliber), men hettepunktering - hylseseparasjon eller regelrett detonasjon bør man helst prøve å unngå.

 

 

Ja, det er en myte. Skulle rengjøre 30 patroner i 243w for ei uke siden. Tenkte å kjøre de 15 min i rcbs trommelen. Vel, vibrerende rengjører. Kom noe i veien så jeg glemte de. De  fikk seg en grundig rengjøring i to og et halvt døgn. Testskytinga viste nøyaktig samme hastighet som tidligere ladde patroner som bare var tørket rene med klut. 

 

Men så  gamle patroner det er snakk om her ville jeg ikke skutt under noen omstendighet. Gammelt krutt i fra dengang da har endret egenskaper. Varierende brennhastighet, ofte til mye raskere enn det var da patronene ble ladet er vanlig. Har prøvd gammel fabrikkammo tidligere. Fikk blåste tennhette lommer og til og med sprukken hylse. Det ble med 3 skudd. Resten ble demontert og kastet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...