Jump to content

soting av hylsehals


MAGNUMFREAK

Recommended Posts

I min 6,5 Creedmoor sleit jeg fælt med en del soting på hylser med Vihtavuori N-150, N-140 og N-555.

 

Skiftet til Magnum LR tennhetter og dette løste problemet. Du må kanskje starte med 1 grain mindre kruttmengde og måle hastighet ev. se etter trykktegn, fordi du kan få litt mer trykk med Magnum hetter.

 

Det er vel slik at magnum-hettene gir en del kraftigere flamme slik at kruttet blir antent mye hardere og trykket bygger seg opp raskere.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

En alternativ måte å unngå soting på, er jo å gløde hylsehalsen. Den blir jo hardere for hver gang hylsa avfyres, ved å gløde den, blir den mykere, og tetter bedre for kruttgassen. Vi har diverse tråder om det her inne.

 

En tredje metode har jeg utviklet, helt på egen hånd ("en stor oppdager"???):

 

Det startet da jeg skulle lade flatbasede jaktkuler i tynne, lette hylser (300 WM/308 NM). Opptil flere hylser havarerte, fordi kulene ikke ville entre. Løsninga på det var å brotsje hylsehalsen skikkelig innvendig, så den ble en "trakt".

 

I Krag-tida ble jo hylsene både skjeve, og strukket, så man måtte til stadighet måle lengde, og brotsje de hylsene som var blitt for lange. Dette problemet ble vesentlig redusert, da STR 200 ble introdusert. Og når man er smart (??) (eller, egentlig, litt lat!), finner man alternative metoder for å oppnå det samme.

 

Jeg behandler nå samtlige patroner jeg skal lade på denne måten: Jeg brotsjer hylsehalsen innvendig med en Lyman halsbrotsj, med ca. 15 grader trimmevinkel, til "flaten" på halsen er blitt til en "egg".

 

Dette innbiller jeg meg at har flere positive virkninger (den negative er at man får noen tidels mm mindre kulehold). Jevnere (??) kulehold, mindre fare for overtrykk/varierende kulehold/dårlig presisjon, hvis hylsa strekker seg noen tidels millimeter, og, som nevnt, at kulene entrer halsen lettere. Og så kommer jeg til poenget, i forhold til denne tråden: Den tynne ytterkanten ("egga") av halsen vil lettere bli klemt inn mot patronleiet, og dermed tette bedre for kruttgassene, enn en hylsehals som har samme tykkelse helt ut til kanten.

 

De som har problemer med soting, kan jo prøve denne framgangsmåten, og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...