Jump to content

Sjøfugljakt 2020


Sin12kal

Recommended Posts

På tide med årets tråd for viltet vi finner i skjærgården. 

 

Jeg ser meget frem til skarvejakt, og håper på noen gode dager med ikke for mye vind, og noe fugl på vingene. 

Ifjor ble det sett en del fugl med de trakk forbi utenfor holmen vi satt på så det var ikke så mange skuddsjanser.

 

Flere som gleder seg? 

Noen har kanskje allerede vært ute? 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Sin12kal said:

På tide med årets tråd for viltet vi finner i skjærgården. 

 

Jeg ser meget frem til skarvejakt, og håper på noen gode dager med ikke for mye vind, og noe fugl på vingene. 

Ifjor ble det sett en del fugl med de trakk forbi utenfor holmen vi satt på så det var ikke så mange skuddsjanser.

 

Flere som gleder seg? 

Noen har kanskje allerede vært ute? 


Her i nord følger det jaktiiden på artene. Så jeg starta i August. Men dette gjør jeg mo aleine. Aldri gjort det før så dette er jeg som gjør ting jeg ikke kan. 

Men greier å se forsjell på gås og skarv i lufta, skjønt en av skarvene som fløy over vil nok aldri få hvite hvor nær døden den var da jeg holdt igjen skuddet i siste sekund :-D

Jakter fra båten, da jeg ikke har noen som helst anelse om hvor lovlig det er å gå land på holmene. Men det satt tjukt av skarv og gås der ute. Observert i kikkert. 
Første gang hadde jeg glemt kikkerten hjemme, og så ikke en dritt før holmen letta da jeg var 200 meter unna.....

Neste gang rodde jeg forbi og lot vinden skyve meg nedover mot holmen. Hadde en flokk gås i kikkerten hele veien. Men da jeg kom fram var de vekk. 
La ut en dregg, og venta et par timer. Men det ble kjedelig for en utolmodig sjel, så jeg padla meg rundt holmen en tur. Fløy tre gås ut fra motsatrt side....som jeg ikke fikk skutt på. 
Kom rundt igjen, og da landa det stokkender nede ved vannkanten på holmen. Lot meg drive nærmere, og de letta, tok en runde og jeg kom til skudd, men 
noen har vist solg meg løskrutpatroner for ingen av dem datt!!! 

Nå kommer jeg til å konsentrere meg om småviltjakta på land til Skarvejakta åpner.




IMG_20200821_110923.jpg.2fcc081a836951e418951cb3e761dea3.jpg
 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Sin12kal said:

 Enkelte skudd mot skarv så føler jeg bare de ler av meg, rister litt på vingene og sier ha det bra 👍

Du må treffe den ;) Jeg har skutt nok skarv til å ha funnet ut at hagl går tvers igjennom dem - men de flyr så forbanna fort, at det fleste stort sett bommer på fluktskudd,

Jeg har skutt sittende skarv på lasermålt 50m, med hagle - gjennomskyting og stein dau. Men man må treffe.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, M67 said:

Du må treffe den ;) Jeg har skutt nok skarv til å ha funnet ut at hagl går tvers igjennom dem - men de flyr så forbanna fort, at det fleste stort sett bommer på fluktskudd,

Jeg har skutt sittende skarv på lasermålt 50m, med hagle - gjennomskyting og stein dau. Men man må treffe.

 

K

 

Hehe, ja, man må treffe bra, men min egen erfaring er at man må ha noen gode patroner også. 

De par siste sesongene har jeg brukt Fiocchi semi magnum og med gode treff stuper skarven rett ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var ute på Torsdag og greide faktisk å komme på skuddhold med snikjakt på skarv med robåt. På første skjær satt det 2 stykk. Rodde mot de, og bytta til padleåre (stillere) de siste 100 meterne. Kom på skuddhold og skjøt. men de overaska meg litt og letta akkurat i det jeg skulle skyte, så jeg skjøt i sikk, mens fjærkretet var i sakk. 
Etter de to skuddene var det jo totalt tomt for fjær i mils omkrets, rodde bort til holmen og lå for anker der i et par timer i godværet. Uten en enste fugl, bortsett fra en og anna måse. 

Fram med kikkerten, på neste skjær, 0.8 sjømil unna sitter det 3 skarv. Skal jeg gidde å ro bort?
Ok jeg gadd. Ror over og bruker kikkerten. 100 meter scrambler to av skarvene, mens sistemann blir sittende igjen. Padler meg nærmere saaakte. Løfter hagla og pang. Fuglen detter ned bak skjæret og svæmmer vekk....og dykker. Faen!

Ror som faen, fuglen dukke ropp, pang, fuggel borte.
Ro som faen, fuggel opp, pang fugel vekk....
Ro som faen, fuggel vekk.

Nå hade jeg ladda med stålhagl jeg hadde kjøpt inn til andejakta. Men i lomma hade jeg noen blyhagl. Lader febrisk med den. fuggel dukker opp, pang. Død skarv. 


Hva lærte jeg nå (husk at dette er meg som gjær ting jeg ikke kan). 

1. Jeg skal aldri skyte på noe som helst levende med stålhagl igjen. 
2. Skarv spist. Og usikker på om jeg gidder mer av det der. Mye arbeid for lite mat som var sånn passe meh på smak. (ingen usmak, bare kjedelig)
3. Planen om kajakk til neste år utgår. Jeg får heller satse på tradisjonell lokkejakt. Med ei sjømil mellom hver holme eller skjær hvor det er fuggel, blir det for langt å ro/padle til at jeg gidder for kansje å komme på skuddhold. 


 

IMG_20200821_110923.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Tjukkas said:


1. Jeg skal aldri skyte på noe som helst levende med stålhagl igjen. 
2. Skarv spist. Og usikker på om jeg gidder mer av det der. Mye arbeid for lite mat som var sånn passe meh på smak. (ingen usmak, bare kjedelig)
3. Planen om kajakk til neste år utgår. Jeg får heller satse på tradisjonell lokkejakt. Med ei sjømil mellom hver holme eller skjær hvor det er fuggel, blir det for langt å ro/padle til at jeg gidder for kansje å komme på skuddhold. 

Vismut funker. Wolfram/Tungsten Matrix/ HD også. Stål har det ikke falt meg inn å prøve. Skarven er som makrell, det er gøy, man må ha det en gang i året, så blir man lei, til neste år...

Jeg har så godt som aldri klart å ro/ padle/ stille innpå. Fordelen er at om du klarer det, så er det de unge og dumme som sitter igjen, og de smaker best/ er spiselige. De gamle kølsvarte er mer meh...

Fordelen her er at det ikke er mer enn noen få hundre meter mellom holmene, og en kan skyte fra en holme til en annen, med rifle. Det er mer moro også etter min mening.

 

Kajakkjakt med hagle for min del har mer blitt diverse ender - de sitter lenger, og kan skytes på vannet. Du skal ha ei satans dekning/ smått hagl/ kort hold for skyte skarv i vannet, da det stort sett er hodet som er oppe. - Ærfuglen er litt sånn den og  - men den kan jo ikke du skyte uansett.

Å skyte flyvende skarv (afterburner, Mach 2) fra kajakk er mer enn jeg gidder å kaste vekk hagl på å prøve på, men ender i oppflukt, og diverse sånt går. Kajakk er uendelig mye lettere å ferdes med enn robåt. Jeg marsjer lett dobbelt så fort, og vi har maken robåt ser det ut som. Mindre sliten blir jeg og. Og du ser framover.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er lite anna enn måse og ærfugl å se på vannet der ute. Ærfuglene gidder knapt å padle unna når du kommer med båt enten du ror eller jeg fyreri gang 4 gampern for å dra ut å fiske.
Så kommer det en og anna skarv flyggend ei Mach 2 på kyss og tvers. . Det som inspirerte torsdagen jakt var at jeg var ut og fisket her om dagen og da sirklet det skarv rundt båten godty innafor skuddhild. De uteble poå torsdag. 

Som sagt, tror tidene r moden for å prøve noe mer stasjonært. Får vel ringe noen grunneiere å høre om jeg får lov å rigge meg til på en av holmene.....

 

Jeg finner velø ut av det :-D



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Troms er så forbandet velsignet med naturreservat omtrent over hele jævl sjøkartet, men det er noen "smutthull" så jeg prøvde meg på litt haglejakt i abstinens av mangel på rype i helga. Var egentlig på fisketur 😏

Jeg synes det var overraskende enkelt å ro inn på skarv som satt på skjær? Nå holdt jeg igjen skudd til skarven tok til vingene. De fløy jo imot og til sides der jeg kom roende, så det ble fin kontrollert sving for hagleskyting. 20/70 med 30gram bly no 5 og mod choke funka helt supert. Jeg prøvde meg også på en flokk silender. De var ikke like lett å komme inn på skuddhold roende i gummijolla. De svømte i en så tett klynge at jeg ikke hadde lyst å skyte på de i havet. Jeg var redd for å skadeskyte halve flokken, men også her klarte jeg til slutt å få skuddsjansen. Jeg fikk plukka en når flokken tok til vingene. Hadde jeg vært litt bedre forberedt kunne jeg nok fått to i lufta siden en kom i retur etter takeoff. Jeg synes nesten det var litt morro med haglejakt på sjøen og kommer sikkert til å gjøre det litt oftere. Før har jeg stort sett nesten bare brukt rifla til slik jakt.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Endelig var vær og vind på jegerens side idag.

Det var litt vind, men bra med sol så det ble en lang, og fin dag på sjøen.

Vi var 3 stk som var ute på tur.

 

Mye båter i området som trakk

hummerteiner så det gjaldt å følge litt med på disse, litt hjelp i å få fugl på vingene er det jo å få fra disse hummerfiskerne.

 

Vi så ok med fugl, de trakk jo ofte litt utenfor området vi satt i, men noen fugl var det jo innom.

Vi fikk felt 3 skarv og 1 ærfugl. Noen bom hører alltid med 😉

 

Jeg steikte meg et par bryststykker som jeg hadde til kvelds.

 

Håper å få til et par dager til med noe mer jakt før vinteren melder sin ankomst.

Link to comment
Share on other sites

Ble noen timer på formiddagen idag også.

Godt med fugl i lufta helt fra morgenen.

Dabbet godt av og kun noen slengere innimellom.

1 skarv gikk ned for telling.

 

Noen skarv kommer inn men brekker av da de reagerer på et eller annet. Om det er lokkefuglene eller oss, eller utstyr de merker lurer jeg på.

Det er heller ikke alle som brekker av. Noen kommer helt inn på skuddhold, og vi har også opplevd fugl som har landet mellom lokkefuglene..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noen paradokser i det 😏

4 minutes ago, M67 said:

sen start

Det er vel kanskje knyttet til at skarven kan få unger sent på sommeren, eller at de utvikles sakte? I Nord-Norge har jeg sett hjelpeløse skarvunger mellom klippene sent i august. Det er jo ikke i samsvar med hva man eller finner av informasjon om fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Har har skarven unger nøyaktig samtidig som andre fugler. Men i gode år (i år f.eks.) har jo flere fugler hatt det som ser ut som to kull. Bittesmå andunger sent i august.

Vi har jo hatt år hvor SNO punkterer egg for å få ned bestanden, samtidig som jakta innskrenkes, så et paradoks er det iallefall.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...