Jump to content

Liten kul på løp resultat av trange choker?


Lars h

Recommended Posts

Hei! Jeg observerte en kul på øverste løp da jeg pusset hagla etter jakt. Choken sitter fast, men tror jeg får den ut. Er det farlig å bruke hagla om jeg bytter ut choken? Det er choker på utsiden av løpet av en altay classic (IC/1/4) tror jeg det er. Hvorfor skjer dette? Er det for trang choke til stålhagl?

Link to comment
Share on other sites

Hvor er bulen i forhold til choken? Slik som jeg oppfatter forklaringen din høres det ut som en alvorlig sak. 1/4 trangboring skal ikke gi problemer med stålhagl. Var choken godt skrudd fast?

Dersom det er avstand mellom bulen og choken er løpet for tynt, og da kan det være farlig å skyte med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Lars h said:

Det er ikke slik på den andre siden og heller ikke på løpet under

Lenge siden du kjøpte dette våpenet? Tenker at du bør ta dette med til der hvor du kjøpte det å spørre de om hva det der kan komme av. Jeg mener at om du ikke hadde skrudd choke helt inn av en eller annen grunn, og uansett om du hadde skutt med full trangboring så skulle det ikke blitt sånn. Og, kommer det av at du har skrudd choken for hardt til, så må jo løpene være laget av alt for bløtt og dårlig stål.. Mine fordommer i mot våpen i fra visse steder får vann på mølla av å se å lese slikt. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Lars h said:

Kjøpte hagla for 4 år siden. Så utrolig kjipt at den nå er blitt slik.

Ta med deg børsa til de som solgte den, så lenge du ikke har fyrt av våpenet med snø i løpet så mener jeg at det der ikke skal kunne forekomme på ei hagle som ikke er mer enn 4 år gammel, uansett hvilken choke som sitter i.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være slik, om du har skutt med en litt løs choke skal det fremdeles ikke bli slik. Jeg mener at godset enten er for tynt eller for bløtt. Dette mener jeg er reklamasjonsgrunn, og det er vel 5 års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil. Jeg ville ikke skutt med dette selv om det ikke ville blitt farlig for skytteren om løpet revner så langt fremme, så er det en ubehagelig opplevelse.. 

Det blir leverandøren som må sende våpenet til kvalifisert børsemaker for vurdering og feilsøking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...