Jump to content

300blk vs cal 222


Benestad

Recommended Posts

Går ut ifra du mener 300BLK, 300 AAC Blackout som det vel heter fullt ut? 300en skyter ei .30", / 7.62mm kule, som i "lett" versjon er 110gr. En std. Vixen i 222 skyter ei 52gr kule som er 5.56mm - litt avhengig av hva som utgjør "bedre", så kan det jo ikke være tvil om at rådyr dør "mer"/ fortere / mer humant, wtf - av det grove kaliberet enn av den lille pillen.

Du vil få mer rekyl, men det er knapt noe veldig, og om fordelen jeg beskriver eksisterer i praksis er ikke godt å si.

 

Det er antakelig svært få, om noen, som har særlig omfattende erfaring med begge kaliberene. En del har jo med 222, men 300BLK er "nytt", og ikke særlig utbredt blant jegere - så det blir synsing og antagelser.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Først ville jeg sjekke om 60gr Nosler Partition stabiliserer i 222 med maksladning, 900ms+. 

Nosleren stabiliserte i gamledager med løp i 1-14" i 222.

Hvis 60-graineren stabiliserer er den en nobrainer på rådyr. Ingen grunn til å gå til 300blk.

 

Nå står det anbefalt 1-12" fra Nosler så det er mulig kula er litt anderledes nå men jeg har skutt endel 60NP i 1-14" uten problemer. Det skal sies at mine løp alltid var 60cm+.

 

Orgpipa i 222 kan også kamres direkte om til 5,6x50RWS uten minste problem, uten å ta pipa ut av kassa, for å få mer fart. Denne patronen er designet for å kamre om 222-piper ved at hele det gamle 222-kammeret og overgangskonus blir borte ved omkamring. Ytelsesmessig ligger den mellom 223 og 22-250.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • aps changed the title to 300blk vs cal 222

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...