Jump to content

Rekylkappe


Terje338

Recommended Posts

Har fleire rifler/rifleprosjekt som ej skulle hatt ein skikkelig rekylkappe på kolben.

Kva rekylkappe anbefalest? kva kappe demper best rekylen?

Ser at Pachmayr har mange kolbekapper, og for min del er svarte kapper som er god rekyldemping og fungerer godt under liggende presisjonskyting.

 

Blant anna har ej fått henvendelse fra ein TRG-42 skytter som ønsker ein betre kolbekappe på rifla, og da kunne ej ha montert ein skikkelig kolbekappe på det TRG kolbedelene som ej lager.

 

Her er eit par bier av kapper som ej tenker litt på:

image?saleitemid=211449

highresimage?saleitemid=223283

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk tak i avskjær av Ku-matter (rågummi matter som brukes i fjøset) disse er ca 20 mm tykke.

Er vel ikke helt det du er ute etter med tanke på demping Terje men til rekylsvake rifler skulle det fungere bra. Gummien er myk slik at den gir bra friksjon.

Prisen er vel den største fordelen, husker jeg rett så koster ei matte på ca 2,20 m ganger 1,20 m ca 700 kr og det gir maaaaaange kolbekapper. Mulig dem er å få i andre tykkelser også.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Har en LimbSaver rekylkappe på min Browning A-bolt Stalker i .308 win. (den orginale var forferdelig). Den demper det som var av rekyl fortreffelig, samt ser ut til å redusere munningsvipp.

 

For rifla mi gikk det an å kjøpe en som passet perfekt, men for TRG så ser det ut til at en må velge en "grind to fit": http://www.limbsaver.com/Products/Firea ... l_Pad.aspx

Link to comment
Share on other sites

Har brukt og bruker Packmayr Decellerator på 375H&H og 338 Winmag.

Er godt fornøyd med rekylopptaket som ble merkbart behageligere.

Bakdelen er at de er myke og vil nok kanskje slites over tid hvis man er uforsiktig hvor man setter fra seg rifla, eks betonggulv ol.

På våpen med lett rekyl blir ofte standardkappa stående på.

Link to comment
Share on other sites

Har en Decellerator på 30-06en, men den synes jeg ble vel myk. Dempet "sparket" helt fint (er litt pysete når det gjelder rifler), men rifla bevegde seg for mye i rekylen. Endte med å fylle hulrommet med stumper av silikon-slange, det gjorde den fastere uten at den ble for hard.

Link to comment
Share on other sites

Det er skummelt å anbefale et produkt man ikke har prøvd selv, men som nevnt tidligere i tråden skal "Limbsaver" være et veldig bra produkt. Etter å ha lest mange erfaringer fra amrikanske forum har jeg bestemt meg for å bestille en slik til min Marlin 1895.

Link to comment
Share on other sites

Ingen anelse hvem som lager eller hva den heter, men den kolbe kappa som sitter på Hogue OverMolded stokken til Ruger sin Hawkeye Alaskan er den mest behagelige jeg har hvert borti. Den gjør i hvertfall jobben sin. Kansje et alternativ som du kunne sjekket ut.

 

L.A.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...