Jump to content

Ammo type


Recommended Posts

Hei,

Har en Tikka T3X som ikke liker tikka ammo (tikka forest), dårlig samling selv på benk så må handle ny.

Skyter mye rev, men også rådyr, hjort og elg.

Syden det går mye ammo iløpet av ett år kan det ikke være Oryx pris. Må bestille snart så setter pris på svar. Vurderer Geco pluss. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan spå hva som fungerer i ditt våpen, det blir å prøve seg frem (evt feilsøke; tildragningsmoment, kikkert, bedding/rekylopptak.

 

Geco plus er sikkert verdt et forsøk (med mindre du har 6,5x55; de første lot’ene iallefall var hjelpeløst svakt ladet, og patronlengden for lang for pålitelig mating i noen rifler). Ellers pleier jeg å slå et slag for Federal Fusion. Veldig god kule i Oryx- klassen, til hyggelig pris. Jeg har gode erfaringer med presisjonen, men..... det varierer jo fra rifle til rifle.

 

Hvis presisjonen er «papptallerken» fra skytebenk, hjelper det ikke å bytte ammo. Da er det noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Sako har også gode kuler uten Oryx pris. Remington, Federal, Winchester har alle gode patroner som ikke koster Oryx ;) Ladet med et hav av kuler fra billig blyspiss til kobberkuler. Men hva DU kan bruke i ditt våpen må du nesten teste og finen ut selv. Kjøp deg 3-4 pakker(forskjellige typer) med noe du har tro på vil virke til din bruk og test på skive så velger du den børse liker best.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, spindrift skrev:

Hvis presisjonen er «papptallerken» fra skytebenk, hjelper det ikke å bytte ammo. Da er det noe galt.

Ja, da er det noe annet som ikke stemmer.

 

Er dette ny eller brukt rifle? Skutt mye? Pusset godt? Hvordan pusset og med hva? At en patrontype ikke passer et våpen er jo ingen overraskelse for de av oss som skyter litt. Og sist men ikke minst hva snakker vi om av samlinger? 1cm, 2cm, 3cm, 4cm eller 10cm?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

 

 

Hvis presisjonen er «papptallerken» fra skytebenk, hjelper det ikke å bytte ammo. Da er det noe galt.

Feil kombinasjon av kule og løp kan fint gi papptallerken-spredning på 100m.  Jeg har ei pipe som sprer 130gr DL "over hele 9eren". Den er seriøst helt ubrukelig med de kulene - men dn går på en klistrelapp med 144gr Sierra.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Mas-36 said:

Ja, da er det noe annet som ikke stemmer.

 

Er dette ny eller brukt rifle? Skutt mye? Pusset godt? Hvordan pusset og med hva? At en patrontype ikke passer et våpen er jo ingen overraskelse for de av oss som skyter litt. Og sist men ikke minst hva snakker vi om av samlinger? 1cm, 2cm, 3cm, 4cm eller 10cm?

Ca4cm samling

Edited by Tikka dude
Add
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Tikka dude skrev:

Ca4cm samling

Type T3 og kaliber? Normalt går jo en T3 bedre enn 4cm men ikke med all ammo, og en Lite i 300WM kan være vanskelig å skyte <4cm med - ikke fordi den ikke går det, men..

 

K

Link to comment
Share on other sites

sikte, stilling, anlegg, skyterfaring? Jeg vet om en haug folk som ikke får til å skyte bedre enn det der.

Men i 308Win ville jeg gitt den skikkelig matchammo, Norma Diamond Line eller noe sånt, og sett om den gikk med det. Da skal den gå godt, ellers er det reklamsjonsgrunn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67 Det var vel jaktammo som var problemet slik jeg forsto? Da hjelper det lite med Matchammo ;) Kan jo skyte rev med den da, men ikke rådyr, elg osv :)

 

Men å teste ut noen flere typer patroner vil nok hjelpe til å finne noe som går bedre.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, M67 said:

sikte, stilling, anlegg, skyterfaring? Jeg vet om en haug folk som ikke får til å skyte bedre enn det der.

Men i 308Win ville jeg gitt den skikkelig matchammo, Norma Diamond Line eller noe sånt, og sett om den gikk med det. Da skal den gå godt, ellers er det reklamsjonsgrunn.

 

K

På innskytningsbenk.... skutt endel, ca 200-300 med denne rifla. 

Skal bestille noe bra ila uka.

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka T3 Lite i 6.5x55. Der går Lapua mega og RWS evo høl i høl :-) Gode og relativt billig ammunisjon. Ellers har jeg hatt strøkne samlinger med Federal fusion 140, men ikke helt fornøyd med kulen når det gjelder kjøttødeleggelse  :-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...