Jump to content

Din(e) beste julematoppskrift(er)


Sako 30-06

Recommended Posts

Vi har allerede hatt et par julemattråder, men jeg tenkte vi kunne gjøre en liten vri her: Hvis du har ei julematoppskrift som du er særs fornøyd med, og som skiller seg litt fra det som står i kokeboka, kan du poste den her. Her er riskrem-og rødsausoppskrifta mi:

 

Riskrem

Ingredienser

Kald risgrøt fra julaften, kokt på gammeldags langkokt ris og helmelk

En halv til en boks kremfløte

Sukker

En halv til en vaniljestang

En neve eller to med skoldete mandler

 

Prosedyre

Mandlene finhakkes. Splitt og skrap ut frøene av vaniljestanga. Legg frøene pluss den oppkappete vaniljestanga i en mikrobølgesikker kopp og slå over en slant kremfløte. Koppen zappes i korte intervaller i mikroen til fløten er på kokepunktet, tas ut og avkjøles. Fisk ut vaniljestangrestene og tøm resten i en piskebolle. Pass på at alle vaniljekornene blir med, bruk gjerne en ekstra slant fløte til å skylle koppen med. En halv til en boks kremfløte tømmes etter, og en til to teskjeer sukker hives oppi. Pisk krem. Kremen skal være ganske søt og med en merkbar vaniljesmak, for det hele dempes ned når vi blander riskremen. Ta en god dært med risgrøt -- ca. en havliter til en liten liter -- i en annen bolle og rør den myk og smidig med ca. 1/3 av kremen. Her liker jeg å bruke bar hånd. Det er et forbasket klin, men man får skilt alle riskornene uten å knuse dem. Tilsett krem til riskremen har passe konsistens og rør inn mandlene. Se til at konsistensen ikke er for løs -- da tilsetter du mer grøt -- eller for fast -- da tilsetter du mer krem. La riskremen hvile en time eller to i kjøleskapet.

 

Rød kirsebærsaus

Ingredienser

En kurv frosne sure kirsebær

Sukker

Vann

Potetmel

 

Prosedyre

Tin bærene. Del dem i to og fjern steinene. Nå blir det et pokkers søl med rød kirsebærsaft, men pass på å samle opp safta. Ha bær og saft i en kasserolle og dekk med vann. Tilsett nokså rikelig med sukker og kok opp. Kok til bærene akkurat begynner å bli løse i konsistensen. Smak til med mer sukker. Hvis du har skikkelig sure kirsebær, er det nesten utrolig hvor mye sukker som må til. Safta skal være merkbart søt, for det vil "lekke" ut mer syre fra bærene mens sausen avkjøles. Ta en ss eller to med potetmel i et tomt syltetøyglass, tøm på en dl eller to med vann. Rist en klumpfri jevning. Få kirsebærene på kok og tilsett jevningen gradvis til konsistensen er litt tynn for en saus. Den blir tykkere ved avkjøling. Kok akkurat opp, men ikke la sausen koke. Avkjøl med lokk over.

 

Hvis du har dårlig tid, kan du hive frosne bær i kasserollen og koke til de er tint. Fortsett som med tinte bær.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eller frosne jodbær, og så rører du det, rett før servering... :mrgreen:

 

Men hjå oss, så har riskremen før vært obligatorisk på julaften. Rester frå julegrøten, blir desserten... Multekrem, det er eg ikkje så veldig glad i desverre, men det har liksom vært dessert nr.2 i heimen... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også veldig fornøyd med medisterkakene mine:

 

2/3 kg medisterdeig

1/3 kg kjøttdeig

2 egg

2 ss potetmel

Melk

Salt, pepper, litt muskatnøtt

 

Kjøttdeig og medisterdeig røres sammen og seigt med etpar ts salt pluss noen drag med pepperkverna og en passe liten dæsj med nyrevet muskatnøtt. Ha i ett egg av gangen og rør jevnt. Tilsett knapt 2 ss potetmel, rør jevnt. Spe med helmelk til passe konsistens, litt av gangen. Lag prøvekake og smak om konsistensen og krydringen er passe. Hvis prøvekaka er for fast og/eller tørr, spe med mer melk. Hvis prøvekaka er for løs og ryr fra hverandre, tilsett litt mer potetmel. Steik kakene i litt over middels varm panne (plata på 4 på en skala til 6). Kan gjerne fryses. På julaften varmer du dem bare opp i steikeovnen sammen med ribba den siste halvtimen eller så.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tillegg og absolutt verdt et forsøk :D Isteden for rødsaus, så prøv rørt jordbærsyltetøy til riskremen... Det er godt det :wink:

 

Denne støtter jeg.......har bare prøvd dette siste 2 årene, men det har gitt mersmak! Gjelder bare få innført det skikkelig i familier på begge sider... :D Er vanskelig bryte ut av den tradisjonelle rødsausen...

 

@sako: Den oppskrivta på medisterkaker så ut til være verdt et forsøk!

 

Begynner glede seg til etegildet som starter opp for alvor til uka.... :D

Link to comment
Share on other sites

Sleit et par år med å få til kålrotstappe som ikkje var for skarp på smak. Enkelte kålrot er veldig skarpe på smak, og når ein kutter den opp i biter før koking, så kjenner du om den er skarp eller mild på smak. Det eg har funne ut, som er bra middel mot den skarpe varianten er følgjande :

 

1 stor kålrot

1 ss smør

2 poteter

2 dl kremfløte

Salt, pepper og muskat etter smak og behag.

Ein liten dæsj med sukker.

5-6 ss med fett og kraft frå pinnekjøttet.

 

Kok oppkutta kålrot og poteter til det er møyrt. Hell av vatnet og mos det skikkelig. Ha i smør og krydder, smak til med sukker. Ha i fett og kraft frå pinnekjøttet.

10 minutt før servering, heller du på kremfløyten og rører den inn, så smaker du til med salt og krydder igjen, til den er passe.

Då får du ei fin mild kålrotstappe, uansett kor kraftig smak det er på kålroten.

 

Sako dei medister kakene dine, skal eg prøve ut. Dei kjøpe greiene er ikkje eg så veldig fornøyd med. Samme med medisterpølser, det er grusomt...

Link to comment
Share on other sites

Sako dei medister kakene dine, skal eg prøve ut.

Gjør det, du, så skal jeg teste en anelse muskat i stappa :) Jeg bruker nesten samme oppskrifta som du, men jeg bruker bare én potet pr. kålrot, pluss ei lita gulrot som finmoses istedenfor sukker for søtsmaken. Det gir også litt ekstra farge.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det skal eg gjere Sako. Har ikkje brukt gulerøtter i stappa før, men har høyrd det er ein del som bruker det. Kanskje eg skal prøve å putte ei i, for å teste det ut. Muskat er fint å ha i stappa, eg har vel sikkert i ei god teskjei vil eg tenke meg, det er iallefall sånn at du kjenner den godt.. 8)

 

Edit: Far min, som er kokk bruker hvetemels jevning for å spe ut stappa, sånn at den skal bli mildere og rundere på smak. Men syns det lukter billig hotell triks av, og sitte der å smatte på hvetemel, det klarer eg ikkje. Trur i seinere år at Maizena`en har vel overtatt for hvetemelet, så det er vel ikkje så dumt. Som far min sa til ein nyansatt når han var kjøkkensjef på et hotell " gutt, hvis du ikkje klarer å lære deg å jukse, så har du ingeting på et kjøkken å gjere... " Det var vel å merke etter ein kommentar at det ikkje gjekk an å lage ein rett uten å være presis etter oppskrift... :)

Link to comment
Share on other sites

Muskat er fint å ha i stappa, eg har vel sikkert i ei god teskjei vil eg tenke meg
:shock:

 

Muskatnøtt, da, og ikke muskatblomme? Den bruker jeg alltid nyrevet. Jeg har hele muskatnøtter i en pose i krydderskuffen og river "sånn passe mye" på et lite rivjern når jeg trenger sånt. Men jeg synes normalt at muskatsmaken skal knapt anes, ikke kjennes. Litt av den samme meninga jeg har om selleri. Gir en fin og fyldig smak i samarbeid med de andre smakene, men jeg liker ikke å ha i så mye at egensmaken kjennes. Smak og behag, vettu 8)

Link to comment
Share on other sites

Jupp, det sant det, alt med måte. Iallefall litt sære og skarpe krydder tilsetninger skal ein væra litt forsiktig med. Desverre så bruker eg malt muskat, så den er ikkje så fin smak på som muskatnøtt, men grei nok.

 

Har du forresten prøvd medisterkaker/boller i sellerisaus ? Det er ein god slager her i heimen.

Kok kraft av ein bunt selleri og litt salt og pepper. Smelt smør i panna, eit par gode spiseskjeier med potetmel, jevne og rør i krafta. Smak til med buljong, salt og pepper.

Så tar du medister deig, enten som den er, former små boller og har i sausen, la den koke i ca 25 minutter. Eller lager medisterkaker som du har oppskrift på, og forme som boller og ha i.

Ha poteter, gulerøtter, blomkål til. Nyydelig og enkelt. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ei stund sida jule maten blei laga og spist,og eg har ommsider fått bilda over på dataen. :oops::roll:

 

Men må få skryte av oppskrifta på medisterkakene til sako,dei blei rektig gode så oppskrifta kan anbefales på det varmaste :D

ungane har vell ikkje ete så godt sidan dei fekk grandis i september :mrgreen::mrgreen:

Eg fylgde oppskrifta men bytta ut vanleg kjøttdeig med elg kjøttdeig.

normal_medister_1.JPG

og nå er det klart for dagens griseri,ellting med hendane.

 

normal_medister_2.JPG

ser gode ut!!!

 

normal_medister_3.JPG

Nam,nam,nam,nam

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Isteden for moltekrem kan dere prøve en annen god dessert.

 

Legg delvis tinte molter i stekepanna på middels varme.

Disse skal bare varmes, ikke stekes.

Når moltene begynner og bli passe varme tilsetter du 1-2 spk. sukker event. melis under omrøring.

Når sukkeret har løst seg opp, tilsetter du en passe skvett med whiskey.

Rør forsiktig i bæra til whiskeyen begynner å bli varm, da tenner du på og lar den få brenne ut.(ferdig flambert)

Dette heller du over vaniljeis eller annen is du måtte foretrekke.

 

God appetit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...