Jump to content

Sikkerhetskurs ved Oslo Skytesenter?


Lypsyl

Recommended Posts

Hei.

 

Grunnet Coronasituasjonen vil det trolig ikke bli avholdt sikkerhetskurs i skytterkretsen min på en god stund.

Jeg har søkt rundt i nærliggende kretser, men situasjonen der ser ut til å være den samme. De oppsatte kursene er utpå høsten.

Det eneste unntaket ser ut til å være Oslo Skytesenter, men jeg ønsker å forsikre meg om at kurset deres er gyldig før jeg reiser såppas langt.

 

Grunnen til at jeg lurer litt er fordi jeg ser at kurset deres varer i 2 timer mens alle andre opererer med 12-timers weekend-kurs.

Jeg ser også at noen her på forumet sier at andre klubber ikke vil godkjenne nye medlemmer med sikkerhetskus fra Oslo Skytesenter(?).

At andre klubber klubber ikke anerkjenner kurset er vel ikke verdens største sak, ettersom jeg ikke planlegger å skifte klubb.

Det som betyr noe er hvorvidt kurset er gyldig i NFSs og Politiets øyne, da med tanke på henholdsvis konkurranseskyting i åpne stevner og våpensøknad.

 

Er det noen som vet? Noen som har erfaring med sikkerhetskurs ved Oslo Skytesenter? Får man kursbevis?

 

Kunne jo egentlig vært kjekt med en Oslotur :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du blir godkjent skytter, blir meldt inn i NSF og alt ved kurs hos Oslo Skytesenter, du blir også meldt inn i Stor-Oslo Skyteklubb og får oppfølging på banen etter selve den formelle delen av kurset er ferdig, så det er ingen forskjell på det kontra å ta kurs i andre klubber, det er bare det at kurset er lagt opp annerledes, det er en formell kursdel først, så etter det får man lov til å skyte på egen hånd med klubbens våpen, men det er da folk til stedet på banen og man blir fulgt opp, men dette regnes ikke inn under kurstiden som i andre klubber hvor man gjør alt felles i løpet av en helg e.l. Normalt går kursene over to kvelder, men pga. corona så kjøres kursene mer konsentrert på en kveld men i mindre grupper.

 

Men uavhengig av det så må du finne en klubb som lar deg ta kurs et annet sted for så å melde deg inn der og ta de første 6 mnd hos dem uten at du har tatt deres eget kurs. Såvidt jeg vet praktiserer mange klubber det slik at du må ta kurset der du skal skyte de første 6 mnd. Det er også flere klubber som ikke anerkjenner kurs tatt hos andre klubber i det hele tatt, i alle fall ikke før man er ferdig utdannet og har egne våpen. Så normal praksis er at du finner deg en klubb du vil skyte i, så tar du kurs der og blir medlem av den klubben.

 

disclaimer: jeg jobber i Oslo Skytesenter, men driver ikke med klubb og kursing selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...