Jump to content

Lage Blaser kikkertmontasje på pipe


Recommended Posts

Lurte på om det er mulig å få børsemaker til å lage blasertype montasje på pipe? Håpet var da at man skal slippe å skyte inn på nytt ved pipeskift (f.eks. med muffe), samt kanskje spare litt vekt ved at man slipper å ha separat montasje på glidekassen. Hva slags verktøy brukes for å lage de hakkene?

 

1275583900_BlaserR8barrel.jpg.fd208c7d0dbf373c3c4303d2edbe5b2a.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Midt-I skrev:

Hva slags verktøy brukes for å lage de hakkene?

En sånn!

9DA628DA-293D-46BE-A8F7-59578584E55D.png.5bfec495559c21b3c79fd8f95c9e4c6d.png

Man trenger ikke en CNC for å få til det der. Det kan man helt fint gjøre i en gammel manuell fres. Har man et delehode er det nok en fordel.

 

Det som jeg ser på som kanskje en problemstilling er om montasjen skal ligge/passe ned mot pipa basert på diameteren den har. Jeg kjenner ikke Blaser nok til at jeg har peiling på sånne detaljer 😉. Om ikke så får man uansett problemer med plassering av «hakkene» om diameteren avviker noe særlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og på de fleste rifler vil denne komme veldig langt frem ift på blaser, hvor pipen fort går ca 10cm lengre bak enn på andre rifler, spesielt med muffe. Så kan bli vanskelig å få riktig øyaavstand.

 

Det i tillegg til at de fleste piper blir tynnere ganske rett etter låskassen, så stokk må også tilpasses.

 

Det jeg har sett blitt gjort derimot er å sveise fast en picatinnyskinne på pipen, som går bakover over kassen. Men da er man avhengig av S&L type pipeinnfesting tror jeg pga rekylklakk. 

Link to comment
Share on other sites

Pluss at Blasers montasje kan være avhengig av den knallharde overflatebehandling deres for å være repeterbar. Har lest, ikke erfart, at noen andre pipefabrikat (svenske, russiske) har hatt problemer med dette da kikkert montasje graver seg inn i pipe materialet og forandrer treffpunkt fra gang til gang. Er noen med slik erfaring på Robsoft forumet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...