Jump to content

Ny allround rifle


Slegga1

Recommended Posts

Hei og hjelp. 
Nå er tiden inne for en ny allround rifle. I skapet står en remington 700, 308 og en cz 455, 22lr/17hmr pluss en arvet HV mauser.  Men nå er tiden inne for å bytte ut rem700.
Jeg vurderer den nye Sako s20 hunter og Sauer 100 pantera, men heller nok mot Sakoen pga vekta. Jeg har aldri prøvd tommelhullsstokk og ser at en kan kløne litt med raskt oppfølgings skudd, men at dette sannsynligvis er en treningssak???

Jeg tar gjerne i mot tips dersom noen har det, men har følgende forutsetninger. 
1: børsa må passe til allroundjakt. Elgjakt/Hjortejakt/rådyrjakt/eller orrfugl med helmantel. 
2: Ønsker at riggen ikke blir for tung (blir jo tross alt bært mesteparten av tida🙄)

3: skal ha på så liten lyddemper som mulig

4: Må være synt stokk (er litt lat)

5: Enten tommelhull eller pistolgrep. 
6: pristaket er rett i overkant av 20k

7: Ønsker å kjøpe nytt


Noen som har gode stalltips?

Link to comment
Share on other sites

Sako S20 kan sikkert være et greit alternativ. Så vidt jeg forstår er denne rifla kliss ny, så da er det heller ikke så mange tester og brukererfaringer å sjekke mot? Jeg ville nok også vurdert Browning X-bolt i denne sammenhengen. Ikke fall for fristelsen å kappe pipa ned til et minimum for å spare vekt. Jeg skrev i en annen tråd at A-tec Optima 45 er en hendig liten og lett moduldemper, som også kan brukes uten den midterste modulen. Jeg har tommelhullstokk på Sauer 404 og følte ikke det var noe behov for tilvenning. Justérbar kolbekam er etter min mening et pluss når du kjøper ny rifle. Jeg har ikke nevnt noe om kaliber, da jeg antar det er .308 Win du ser etter til all round-bruk.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Sølvrev skrev:

Sako S20 kan sikkert være et greit alternativ. Så vidt jeg forstår er denne rifla kliss ny, så da er det heller ikke så mange tester og brukererfaringer å sjekke mot? Jeg ville nok også vurdert Browning X-bolt i denne sammenhengen. Ikke fall for fristelsen å kappe pipa ned til et minimum for å spare vekt. Jeg skrev i en annen tråd at A-tec Optima 45 er en hendig liten og lett moduldemper, som også kan brukes uten den midterste modulen. Jeg har tommelhullstokk på Sauer 404 og følte ikke det var noe behov for tilvenning. Justérbar kolbekam er etter min mening et pluss når du kjøper ny rifle. Jeg har ikke nevnt noe om kaliber, da jeg antar det er .308 Win du ser etter til all round-bruk.

Hei, 

kommer ikke til å kappe pipa for å spare vekt, ønsker heller presisjon så langt det er mulig med 308w 😊. Så skal jeg 

sjekke x-bolten og A-tec demperen. Sett noen videoer av 404 og den ser helt strøken ut, men litt over budsjett for min del. 
takker for tipsene 😊

Edited by Slegga1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Jeg har ikke nevnt noe om kaliber, da jeg antar det er .308 Win du ser etter til all round-bruk.

 

Den kommer visst bare i 308w foreløpig, med levering fra rett over påske...

De som har lagt ut våpenet i butikkene har skrevet: Andre kaliber blir tilbjengelig i løpet at 2020/2021: kaliber 243Win, 6,5CM,270Win, 30-06, 7MM Rem.Mag, 300Win.Mag, 6,5PRC

Så om man ønsker et annet kaliber, så kan det jo bli litt tid å vente...

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Slegga1 skrev:

Sett noen videoer av 404 og den ser helt strøken ut, men litt over budsjett for min del. 

Den ER helt strøken! Det hele begynte i fjor på denne tida da jeg sterkt vurderte en Sako 85 Finnlight II, men så viste det seg at det var svært usikker leveringstid (mer enn 12 måneder) på dette våpenet i .30-06 som jeg hadde bestemt meg for. Det var da jeg begynte å klå på andre, og endte opp med Saueren. Som jeg skrev for en stund siden, det svei litt på pungen med det samme, men nå er det bare søt kløe 😁.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sauer 101.Har en på utlån nå, liker den veldig godt. Går like godt med allt av ammo den har fått så langt. 3 forskjellige kuler og selvfølgelig 3 forskjellige ladninger gikk sub moa. Imponert 🙂eneste minuset er att sikringen ikke går av lydløst, enda.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter litt googling, prating, osv. Har jeg kommet frem til følgende aktuelle modeller.
 Sako s20

Fordeler: justerbar avtrekk og kinnstykke. Ulemper: litt tung3,3 kg. litt over budsjett. 

 

Mauser m12 Max (demo model på tilbud)

Fordeler: mauser, org. bra avtrekk (visstnok) Vekt 3,1 kg. 

Ulemper: ikke justerbart avtrekk eller justerbart kinnstykke. 

 

Sauer 200str m/KKC stokk

Fordeler: justerbar avtrekk og kinnstykke. Ulemper: vekt vet ikke, utgående modell, ? 

 

Sauer 100 pantera 

Fordeler: justerbar avtrekk og kinnstykke. Ulemper: tung vekt (3,5kg) og litt over budsjett. 

 

Sauer 200 str kan man bytte løp på. Nå er det ikke utslagsgivende for meg med systembørse. Det som er viktig er at børsa alltid virker. Både på bane og på jakt. Om det er på post eller oppe i hjortelia. Jeg orker ikke noe rallemikk. 

 

ka dokker tru?

Link to comment
Share on other sites

Max er vel ikke av de helt letteste M12. Jeg har montert på en Zeiss V4 1-4x24 og en Svemko Hunter Short, 50cm løp. Blir grei vekt til lange dager i skogen med hund, tror ikke jeg ville hatt det noe særlig tyngre i alle fall. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vært hos et par kremmere i dag og klådd litt. 
ingen hadde fått inn Sako s20 ennå (var heller ikke forventa). Men den ene foreslo tikka t3x lite med GRS stokk. Den andre hadde en mauser m12 Max inne. Men den var solgt. Tok lang tid før det kom noe nytt. 
men tikka t3x lite med grs stokk blir både litt tungt og ga ikke helt good feelingen. Så selv om det var flere positive ting med Tikkaen, blir det nok ikke den. 
M12 Max var strøken å holde i og har funnet en som har den på tilbud og sånn sett er den innenfor budsjett, men leser om at beddinga kan være litt utfordrende og at avtrekkeren kan være litt lett på tråden. 
Hmm.   
fortsatt like klok eller dum. Alt ettersom. 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan få Max med oppspenner også sånn bare for å gi deg mer å gruble på. Den er rundt 1kg på avtrekket og til mitt bruk fungerer det i alle fall tipp topp. Hadde samme på Sauer 100 jeg hadde tidligere. Bedding har jeg ikke fått med meg at er ett problem på Max eller andre M12.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...