Jump to content

375 H&H kuler - til rådyr


300kongen

Recommended Posts

Det er greit at det høres ut som litt "overkill", men har man ei rifle så har man ei rifle... :roll:

 

Men hva er å foretrekke? Så langt peker min, enn så lenge korte erfaring på denne kombinasjonen, i retning av tunge kuler i moderat fart. "Lette kuler", f.eks. 200 gr, tenderer til å slå i filler mer enn nødvendig. Og i stedet for å lade denne i lavere hastighet er det kanskje greit å lade tyngre kuler i samme slengen?

 

Erfaringer eller anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at det høres ut som litt "overkill", men har man ei rifle så har man ei rifle... :roll:

 

Men hva er å foretrekke? Så langt peker min, enn så lenge korte erfaring på denne kombinasjonen, i retning av tunge kuler i moderat fart. "Lette kuler", f.eks. 200 gr, tenderer til å slå i filler mer enn nødvendig. Og i stedet for å lade denne i lavere hastighet er det kanskje greit å lade tyngre kuler i samme slengen?

 

Erfaringer eller anbefalinger?

 

Tyngst mulig i dette kaliberet!! Noen vil vel prate om en middelvei med tanke på kulebane og vekt....men på hvor lange hold er det forsvarlig for de aller fleste av oss å skyte på? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har det ingen hensikt å lade med lettere kuler enn 300 gr fordi du skal skyte rådyr. Snarere tvert imot. Hvis du bruker 300 gr vil du sannsynligvis få mindre kjøttødleggelse en med lettere kulevekter og høyere hastighet.

Bruk en type kulevekt til all type jakt i Norge, enten det er rådyr eller elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr med 300 grains Hornady ryndneset. Ikke gjør det... Det ble riktignok et skudd på 5 meters hold, ut av en 375 Wea, så litt over standard hastighet ble det jo også. Det ble håndgranat ut av det... Foreslår du bruker en solid kule! Gjerne samme du ville brukt til elg. Jeg har også skutt et par med 300 grains A-frame, med god effekt. Det er en hard kule, så det blir kanskje litt mye blyanstrek igjennom dyret, litt lite åpning. Men det holdt da fint.

 

Jeg bruker 130grains Accubond i 6.5x55, og er kjempefornøyd med effekt i rådyra! Dersom jeg skulle brukt 375 på rådyr ville jeg nok har forsøk 260 grains Accubond, og ikke ladet den til så høy utgangshastighet. Kasnkje til omtrent 2500 f/s? Bør bli pene slakt av det, og den kula er sinsykt presis i 6.5 løpet mitt i alle fall!

 

EDIT: Ser enkelte nevner Barnes TSX her. Jeg handlet inn noen GS custom kuler for en stund tilbake, og bruker nå HP 250 grains og HV 260 grains på alt i .375. Genial kule, med god effekt i dyret. Men, jeg tror ikke de er så lett å få tak i lenger. Nå hadde jeg heller handlet Accubond.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en 375 H&H som jeg med stort hell har brukt både på elg og rådyr.

Har prøvd wodleight sin 350 grs i ca 650 m/s.

I det siste har det mest gått på oryx som tusler ut med rundt 740-750 m/s og det fungerer fint

på både stort og smått som jeg har skutt med den.

 

God helg...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye rart med diverse .375'er etterhvert og ennå flere kuler. Det jeg har havnet opp med er en kule til alt. Nå i det siste har det vert 300grs oryx, det funker på alt fra grevling via villsvin og rådyr til elg. Letter kuler gir flatere kulebane og mer søl. En 300grs+ gir overlegent best resultat. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen rådyr og små hjort i Tjekkia med 375en min, og jeg brukte 300gr RN Hornady.

Ladningen var 70gr N-160, og hastigheten var 660m/s. Dette så ikke galt ut i det hele tatt. Denne kula i så lav hastighet, virket som forventet. Ingen klauvvilt ble skutt på under 50 meter, men det ble skutt på villsvin på under 10 meter, og det så heller ikke ille ut. Hastighet betyr nok mye i dette kaliberet, hvis man ikke bruker preminum kuler på så smått vilt.

Link to comment
Share on other sites

Med min 45-70 ble jeg anbefalt å bruke 300 grain og oppover til rådyr. Det ødelegger mindre. Men nå går jo 375 fortere enn 45-70, for den lå på rundt 500 m/sek. Så jeg veit ikke åssen det blir i din kaliber. Men vil anta at ei tung kule ødelegger mindre på et lite dyr, uansett hastighet.

 

Min 222 med 3, et eller annet kule ødela det meste. Mens 10.1 gram vulkankule i 6.5x55 nesten ikke ødelegger noenting.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en 375 H&H som jeg med stort hell har brukt både på elg og rådyr.

Har prøvd wodleight sin 350 grs i ca 650 m/s.

I det siste har det mest gått på oryx som tusler ut med rundt 740-750 m/s og det fungerer fint

på både stort og smått som jeg har skutt med den.

 

God helg...

 

Hva ladet du med? Krutt og mengde for en 350 gr. kule?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr med 300 grains Hornady ryndneset. Ikke gjør det... Det ble riktignok et skudd på 5 meters hold, ut av en 375 Wea, så litt over standard hastighet ble det jo også. Det ble håndgranat ut av det...

Her har enten du hatt uflaks eller så har jeg hatt flaks.

Selv har jeg skutt flere (over 10 stk) rådyr med 375 H&H mag og 300g Hornady RN (fabrikkladd), på forskjellige avstander (aldri nærmere enn 10m). Uten unntak har jeg kunnet "sett" gjennom dyret i et hull på størrelse av en femkrone. Alle dyrene har ligget i en avstand på 10-15m fra der det ble påskutt.

Alle dyrene har fått tilnærmet rene sideskudd, med unntak av et som ble skutt i nakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...