Jump to content

IR lys til digital nattoptikk


Brukernavn:

Recommended Posts

Hei

Endel nattoptikk er levert med original ir kilde, ofte integrert. Mange av disse har en bølgelengde som vil kunne sees av dyr. 

Forstår det slik at en bølgelengde på 940 vil være "usynlig" for dyr men feks 850 vil  være synlig for dyr.

Spørsmålet er: vil en nattkikkert som er originalt levert med f.eks 850 kunne utnytte en ettermontert 940 ir.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok et sted mellom "dårlig" og "nei". Analoge nattkikkerter har dårlig følsomhet på 940nm, 905 er kanskje bedre, men tja... Låne og prøve er nok det beste. 
Jeg har bare såvidt prøvd, da med en gammel Gen 1, og gammel bredspektret medfølgende lykt, + 905nm laser, og det virka jo, ingen tvil om at det hjalp med den laserlykta, men igen, jeg holdt med på noenlunde kort hold, 100-200m. Idag fins jo mest Gen 2., og noe Gen 3, og disse har muligens forskjellig respons. Det er også veldig forskjellig effekt på lyktene, og power is power.
Dersom du har en laser avstandsmåler kan du jo se om kikkerten din "ser" lyset fra den? Det er 905nm såvidt jeg vet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den "starter og slutter" det er en glidende overgang. Jeg kan se mange 850-lykter, f.eks. Pard-lykta ser jeg godt på flere 100m hold, men ikke alltid. Det kan og hende at det er kvalitetsforskjeller, og at de lager strølys med mye kortere bølgelengde enn de skal.

Men 940 er det nesten ingenting som ser. Jeg har derimot skremt rev og kråke med 905 (avstandsmåleren) så det tror jeg de kan se, merk tror. Men du kan lyse hele natta på hjort med "850", og samme med rådyr og svin - det er godt mulig situasjonen avgjør om de støkkes eller ikke.
Her på øya kan jeg lyse på rådyr med synlig lys i flere minutter uten problem, men prøv det i østfold...

 

De digitale kikkertene er såvidt jeg har forstått laget for å se 900+ , at de slenger med ei 850-lykt kan være så enkelt at den er mye billigere.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Generelt blir fotodetektorer mindre og mindre effektive etterhvert som bølgelengden nærmer seg båndgapet i silisium. Derfor må man dra på med mer effekt i lyskilden for 940 nm enn 850 nm. State of the art per i dag er Sony som går fra 60 til 40 % kvantevirkningsgrad når lyset går fra 850 til 940 nm. 

 

For eldre systemer enn typ 2018-19 er sensitiviteten betydelig dårligere. Du kan altså godt bruke en 940 nm kilde men vil få et mørkere bilde med mer blur. 

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ikke akkurat ut til at det lett å få eksakte svar på spørsmål rundt dette med digitale sikter og IR lyskilder. Jeg har iaf ikke funnet den definitive guiden på dette, men det ligger mye materiale som viser bruk av forskjellige løsninger ute på YT. Det ser ikke ut til å finnes noen fasit på når og hvilket vilt som vil bli skremt av den eller den lyskilden.

Generelt gjelder vel at 850 nm gir vesentlig mer rekkevidde enn 940 nm ved samme effekt. Samtidig gir også 850 vesentlig mer synlig lys fra lyskilden. Ei anvendelig 940 lykt vil likevel gi fra seg litt synlig lys i kilden. Jeg har ikke funnet lykter som er anvendelige på noe avstand, som er fullstendige usynlige.

Jeg mener det kan være en fordel med ei ekstern lykt som kan reguleres på både fokus og effekt, uansett bølgelengde. Om man kan få fokusert lyset til det som er nødvendig ift synsfeltet i siktet kan man redusere  effekten på lykta og derved den synlige signaturen

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, vavlo skrev:

Generelt gjelder vel at 850 nm gir vesentlig mer rekkevidde enn 940 nm ved samme effekt. Samtidig gir også 850 vesentlig mer synlig lys fra lyskilden. Ei anvendelig 940 lykt vil likevel gi fra seg litt synlig lys i kilden. 

 

Hvis lyskilden har en kjip LED vil den ha et nokså bredspektret lys, og fordelingen rundt senter stikker både opp mot synlig lys og ned mot der bildesensoren ikke er sensitiv. En lykt med senter på 940 nm har en større del av lyset i ubrukelig spekter enn en på 850 nm, derfor virker det som om effekten er så mye bedre på den siste.

 

Om lyskilden er smalbåndet (feks laser) er forskjellen mindre. 

Link to comment
Share on other sites

Hm. Så hvis en nytter en led uten "strølys" i området som siktet ikke kan nyttiggjøre vil effekten være omtrent den samme, og uten synlig lyskilde? Så da koker det vel ned til hva som er tilgjengelig og om slikt er innen rekkevidde prismessig, for oss dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er greit oppsummert. Om du googler "nyxel pixel qe curve" får du et bilde av noe av det beste du kan håpe på av fargerespons for en detektor under en hvit lyskilde. Det er en topp for blå, grønn og rød, pluss at alle topper i IR og så faller av mot 1000 nm bølgelengde. Så kan du legge fargekarakteristikken til lyskilden din over, og da har du respons for systemet. 

Link to comment
Share on other sites

Lyktmontasjer finnes rundt, både på ebay og andre steder. Jeg har et par Night master lykter fra Tac light UK. Hvorvidt disse er bedre eller dårligere enn mye annet, kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har sammenlignet med andre lykter  De gir noe bedre bilde enn lykta som sitter på Yukonsiktet. De er iaf raske og greie å handle hos.

Har noen forsøkt med sk IR pass filtre (IRND) på slike lykter? Ser slike er å få kjøpt på feks Ebay. Er de effektive for å maskere lyskilden og vil de evt gi mye reduksjon av effekten i praksis? Noe vil det vel være når noe lys blokkeres.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vavlo skrev:

Har noen forsøkt med sk IR pass filtre (IRND) på slike lykter? Ser slike er å få kjøpt på feks Ebay. Er de effektive for å maskere lyskilden og vil de evt gi mye reduksjon av effekten i praksis? Noe vil det vel være når noe lys blokkeres.

 

Det kommer an på hvor mye penger du vil fakle... 

 

Optiske båndpassfiltere vil redusere sidelobene, produsenten har helt sikkert et datablad som viser hvor mye. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...