Jump to content

lett demper til t3x .223


Premium2006

Recommended Posts

Skal bytte ut sonic 45 demperen, med noe lettere..

Bruker rifla mest på rypefjellet vinterstid.

sonic 45 er vel nesten 400gram og kan bli noe lettere ved å fjerne noen moduler, men fortsatt framtung rifle.

 

Er disse jeg har sett på: 

 

Hausken JD151:

  • Vekt: 230gr
  • Diameter: 50mm
  • Total lengde: 151mm
  • Lengde foran munning: 67mm
  • Demping: 20+ db

 

Freyr & Devik 196g

  • Titanium kjerne
  • Vekt: 196gr
  • Diameter: 49,5mm
  • Total lengde: 154mm
  • Lengde foran munning: 105mm
  • Demping: ca 27db

 

Pr. nå ligger det ann til Freyr blir kjøpt?

Noen tanker om disse demperne på .223? Noe forskjell på demping og kvalitet? 
Andre som burde vurderes.

 

Har en hausken jd 184 som jeg bruker på 308, men blir kanskje litt stor på ei «lett» rype rifle?

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Premium2006 skrev:

Jo,men den er fram montert. Rifla blir lengre enn med 196 og ikke veldig mange gram lettere.

 

Nja, byggelengde forran munning er vel lik? Totallengde inkluderer gjengingen også. Når det er sagt så liker jeg veldig godt den 196 jeg har fått prøve sist høst, den demper noe mer enn 149 noe som i seg selv ikke er en ulempe med tanke på at det er lyddempere vi snakker om😉

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir en 196 fra F&D. Jeg har en hausken med 14x1h4 gjenger, denne passer ikke på pipa til tikkaen(demper tilpasset av børsemaker).. mulig det er 14x1h6 på pipa? Må bare bestille ny demper å satse på at den går på. 
prøvde å ta et gjengesnitt over pipa, men får ikke på denne uten makt. Tør ikke ta i ;)

får bare børsemaker til å justere gjenger om jeg ikke får på den nye demoeren

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Ok. Hausken går kun på 308 rifla som er gjenget 14X1 fra fabrikk. Demperen som er levert med 223 rifla går fint på begge våpen, men er litt trang å entré på 223. Tipper problemet ligger i gjengene på 223 rifla. Tør ikke bruke kraft med gjengesnittet, i frykt for å ødelegge noe. 
Har mulighet til å sende inn rifla for montering av ny demper og justering av gjenger, men er så tungvindt. Skulle bare ønske de kunne levert rifla med std gjenger som fungerer med «hyllevarer»

tror også det er starten(på gjengene) som er problemet, da demperen(sonic 45) går veldig fint på når den først tar gjengene.

 

hva tenker dere er letteste og beste løsning? 
sende inn, eller bruke litt kraft med gjengesnitt? 
 

mye forskjell på jd 184 og f&d 196? Vurderte jd 151,men synes f&d virker litt mer snerten og skal på pairet dempe mer.

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Premium2006 skrev:

mye forskjell på jd 184 og f&d 196? Vurderte jd 151,men synes f&d virker litt mer snerten og skal på pairet dempe mer.

F&D 196 ca 60g lettere, smekrere og lettere å rengjøre, men smeller nok litt mer enn jd 184, ikke mye men mener det er litt forskjell. Disse blir begge brukt på en superlett .308 Win med 45cm løp, så kan absolutt være annerledes på .223. 
 

JD 151 har jeg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...