Jump to content

rifleman1981

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å kjøpe en Leupold VX-5 eller VX-6 til et 280AI prosjekt for jakt etter storvilt på litt lengre hold.

 

Det er jo en ganske stor prosforskjell på de (se under).

 

VX-6: 3-18x50: 25 490,00

VX-5 3-15x44: 12 790,00

 

Begge disse har det jeg er ute etter ift forstørrelse som passer tiltenkt jakt, opplyst retikkel, passe objektivstørrelse,  kulebanekompensator etc.

 

Ulikhetene (som jeg antar utgjør prisforskjellen) ser ut til å ligge i alle detaljene rundt glass og coating etc.. Så den opplevde forskjellen  må ligge i skarphet og skumringsegenskaper.

 

Spørsmålet mitt er; er det noen her som har erfaring med begge disse modellene, og i så fall kan argumentere for hvorfor man skal bruke ca 12700,- mer på å kjøpe VX-6?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Nye seriene til Leupold er på høyde med mye nyyere europeisk,  spesielt Mk5 er the shit. 

Men ville lett valgt VX-5 over VX-6, ganske liten forskjell, og forsvarer absolutt ikke dobbel pris.

 

Hadde en VX6 (2-12) en sesong (ikke sikkert det ble så lenge heller). Prøvde denne opp mot en tilårskommen Kahles 1.5-6x42, der datt den i allefall helt igjennom. Takla overhode ikke motlys, kikka på to rådyr på en åker mot lav ettermiddagssol, i Kahlesen var det lett å kjønnsbestemme kjeet, i Leupolden så jeg ikke at det sto rådyr der engang. 

 

Ikke for det, kikkerten var knallgod i 99% av gangene jeg kikka gjennom den, god på kontrast, kanongodt retikkel og rødpunkt, bra skarphet ut til kantene og overhode ingen "dassrulleffekt" (i mine øyne noe av det litt høyere prisa Leupold er virkelig god på) men i akkurat den situasjonen nevnt ovenfor der optikken ble stilt på en vanskelig prøve, datt Leupolden rett og slett helt igjennom og jeg hadde hatt bedre sjanse til å felle dyr med et gammelt skursikte. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er visstnok en del forskjell på VX-6 og VX-6 HD, nye VX-5 HD sies det har omtrent like gode glass som gamle VX-6. Er sikkert noen situasjoner de ikke er like bra, men selv aldri opplevd så kraftige problemer med motlys som noen har, men det jeg synes de er smått overlegne på er hvor smekre og brukervennlige de er som jaktsikter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i 5-6 år med 2 stk VX6 3-18X50. Som jaktsikter til variert jakt er de bortimot ideelle. Selv med høy forstørrelse og 50 objektiv er ikke vekten mer en 590 gram og lengden 34cm. En kjenning har en VX5 HD 3-15X44. Denne har jeg ikke brukt annet enn på skytebanen. Men førsteinntrykket er at dette er en VX6 med 5x zoom. Skytebanebruk seier lite om hvordan optikken fungere i forskjellig lys. Men som jeg har skrevet i tidligere tråder (jeg har hatt mange sikter) er mitt inntrykk at når man passerer 10 000 grensen er de optiske forskjellene på anerkjente merker ikke påfallende. Det skal noe til at de er avgjørende for jaktresultatet.  

 

Ladebenken er jo av den oppfatning at Leupold er overpriset.. Jeg har også en slik, som jeg har brukt mye det siste halvåret.     

Screenshot_20200311-082252_Gallery.jpg.29b2ed9ef63dbd9990493a4811fa96c5.jpg

 

5-30x50. Dyr som f...! Anerkjent Europeisk toppoptikk som det er hvert krone eller?? Så hvor mye bedre er denne enn en VX6? Optisk greier jeg ikke å se forskjell under noen lysforhold. På et dårlig opplyst reveåte er det nesten sånn at VX6 en er mer behagelig å se i. Men jeg vet egentlig ikke. Den største forskjellen ligger i de tekniske løsningen. Og dette blir smak og behag. Det som er sikkert er at går lyset til h...….. i en Z6i har du et elendig tråkors for dårlige lysforhold eller raske skudd. Leupold har også den desidert beste løsningen på linsebeskyttelse som jeg har prøvd. Swarovski sin er temmelig middelmådig i forhold. Ikke vanntett, åpner seg lett, stor og klumpete og kan ikke legges flatt langs siktet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...