Jump to content

Kniv/ Bajonett i det norske forsvaret.


petrolhead

Recommended Posts

Kom over en video på tuben som tok for seg kniver og bajonetter til forskjellige lands forsvar eller kamprifler.

 

Der påsto personen at kniven Norge brukte idag var en svensk morakniv  https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/191946.jpg

 

Nå jeg var i forsvaret var det AG3 og dermed AG3 bajonetten https://cdn.myonlinestore.eu/94598b31-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/3df8ca05befb1e371b6366352292a1faff25f0ae.jpg

en hadde i grunnutrustningen alle de plassene jeg var....

Hva har den norske soldat idag som har utlevert standard infanteririfle HK416?

Link to comment
Share on other sites

https://digitaltmuseum.no/011022715290/bajonett-for-hk416-svart

http://colt45.no/blankvåpen/bajonetter/hk416 bajonett.html

 

Dette er den skikkelige:

https://www.eickhorn-solingen.de/epages/62631327.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62631327/Products/800101

Og dette er den kjipe spanjakkutgaven Norge har kjøpt inn:

https://www.hunters-knives.co.uk/aitor-bayonet-black.html

 

Bajonetter er rimelig langt fra brukskniver uansett, feil stål og feil type blad. Men fin til det de er ment for, da..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at Mora 2000 i sin tid ble innkjøpt og delt ut til alle som personlig utstyr, de er så billige at vi fikk beholde dem. De var ment som verktøy

/spiseredskap og ikke som våpen, selvsagt. De vi fikk i TMBN en gang rundt 1996 var sagt å være prototyper til utprøving, Mora hadde bommet på herdingen så de var sprø og eggen hadde det med å chippe fælt selv med nokså forsiktig bruk. Jeg har fremdeles min et sted, skamslipt pga det brakk fliser av eggen og dessuten har en dum beagle tygget på skaftet så den ser ikke ut.

 

Aner ikke om Forsvaret fremdeles deler ut Morakniver, de fleste som har mye feltmessig tjeneste kjøper seg vel en samekniv uansett.

Link to comment
Share on other sites

I AG3'ens tid hadde man lenge bare bajonett som utdelt knivaktig objekt, bajonetten var ganske uskarp og skulle ikke kvesses het det seg. De fleste kjøpte som sagt samekniv privat, men det burde jo ikke være nødvendig. Bajonetten ble brukt til alt mulig rart og ble derfor slitt, dette var et problem for Forsvaret ettersom den egentlig var ment å tas vare på i tilfelle krig. Man åpnet RSP-bokser med bajonett, stakk en bajonett i snøen ved siden av primusen på fyringsvakt, proddet etter miner med den osv. Jeg har sett bajonetter som var såpass nedslitte at de var blitt runde og formløse i tuppen, litt sånn som en gammel velbrukt tollekniv endrer form ettersom den slipes. At man begynte å kjøpe inn samekniver som avdelingsutstyr startet vel mer eller mindre uoffisielt og utenom regnskap i noen avdelinger men ble etter hvert en offisiell greie. Morakniven var ment å være en billigere kniv som kunne utdeles som personlig utstyr, og skulle dekke de fleste behov for skarp redskap utenom hugging av rajer etc. I min tid hadde så og si alle et multiverktøy, vanligvis leatherman, men vi måtte kjøpe dem selv.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, petrol skrev:

Så da har alle som er oppsatt med HK416 en bajonett FMU.204663 som Ole har linket til?  Føler at den morakniven gjør en grei jobb til spikking og slikt men at alle som har nevnte våpen har en bajonett i tillegg?

Absolutt ikke. Tror det er omtrent bare infanterister som har utlevert bajonett. Andre, som presumptivt ikke dedikerer tid i utdanningen til den klassiske kunsten å gjøre et våpen fra tjuende århundre om til et fra steinalderen, har ikke/tar ikke ut bajonett.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Utlevert i dag er:

Mora 2000/Fiskars "TS-kniv" (avhengig av avdeling, og hva depoet har på lager). Nær alle får dette. Morakniven er absolutt best av de to.

 

Strømeng 8" samekniv med fingervern. Utdeles til jegeravdelinger (GSV, HMKG oppklaring, Artillerijeger, etc..).  I utgangspunktet enkeltmannsutstyr. Mange kjøper egen samekniv/annen stor kniv, da de aller fleste utdelte er i meget dårlig stand. 

 

Victorinox SwissTool BS/Leatherman Super Tool 300 (avhengig av hva depoet har på lager). Gis til jegeravdelinger (inkluderert HV-innsats jeger-, og relètropper, for en gangs skyld) og enkelte som er oppsatt på kjøretøy/stridsvogn..

 

Fällkniven A1bz har vært utlevert til Jegertroppen, og muligens Fallskjermjegerne.

 

SOG GovTac ble ifølge en leverandør utlevert til personell i Kystjegerkommandoen i en periode, tvilsomt at dette fremdeles er tilfelle.

 

Bajonetten utleveres ikke til alle som får HK416, i utgangspunktet gis den kun til de som er ment å drive infanteristrid. Dette inkluderer ikke HV, HV-innsats, jegeravdelinger (utenom HMKGs oppklaringstropp, og muligens artillerijegere). 

Mange som får den benytter egen kniv til knivoppgaver, da den nye bajonetten muligens er enda dårligere egnet til knivbruk enn den gamle AG-bajonetten.... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har disponert alle typer AG-3 bajonetter alt fra bladmerkede til tyske nyproduserte og ingen av disse er etter min oppfattning nedre egnet som brukskniv, kontra HK&416 sin bajonett.

Om noe så skal jeg inrømme at stålet er bedre i de gamle AG bajonettene med M3 og US carabin klingene. H&K 416 bajonettene har greit nok stål og en mye bedre utforming av klingene om de skal benyttes som kniv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå blir vel dette litt personlige preferanser også, men for min del liker jeg ingen av dem, men jeg misliker AG-bajonetten minst. Dette på grunn av:

Slipfas (jeg liker virkelig ikke slipfasen på 416-bajonetten. Sakseslipt med altfor høy vinkel gjør den dårlig/middelmådig å bruke til arbeid i tre, og gjør kutteopplevelsen ganske forskjellig avhengig av hvilken hånd som brukes. De AG-bajonettene jeg har vært borti (ikke alle modeller) har hatt en jevn slipfas på begge sider, noe som gjør det likegyldig om de brukes med venstre eller høyre hånd. Den er litt vel bratt, men jeg liker den uansett bedre).

 

Skjefte (blir jo veldig personlig, men finner selv 416-bajonettskjeftet ganske ubehagelig. Ikke veldig glad i AG-skjeftene heller, men misliker dem mindre).

 

Stålet er ikke godt på noen av dem, men der er unektelig 416-bajonetten mindre dårlig.

416-bajonnet hogger noe bedre. Ikke bra, men bedre. 

 

 

Om man først prøver å kombinere bajonett og brukskniv liker jeg USMC sin OKC3S-variant bedre. Bedre egenskaper som kniv, bedre egenskaper som bajonett og bedre slire. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...