Jump to content

6,5x65R ladedata?


wildshot

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Krieghoff trumf drilling i kaliberet 20/76-6,5x65R, er ikke lett å finne ladedata til dette kaliberet så håper det er noen her inne som kunne hjelpe meg med å dele ladedata? Av kuler har jeg liggende 140grs Hornady interlock og 130grs Hornady Eld-match. Av krutt typer har jeg with N140, N150, N160, N550, N135 og norma n-4,n-19,n15

Av hylser har jeg Rws.

Link to comment
Share on other sites

Max er rundt 54-56gr N-15, litt etter krutt lot, våpen og kule.  140 gr kule. 

 

Start rundt 50-52gr og lad deg sakte oppover, bruk kronograf og se etter trykktegn. 

 

Jeg bruker aldri å lade til max i brytevåpen. Holder meg ett par grain under, vanligvis holder farten i massevis til jakt uansett. 

 

Litt ekstra forsiktighet hvis du er ukjent med våpen og patron. 

 

I boltrifle kamret i 6,5x65 har jeg skutt opp mot 58gr N-15 uten trykktegn. 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, ladebenken skrev:

Max er rundt 54-56gr N-15, litt etter krutt lot, våpen og kule.  140 gr kule. 

 

Start rundt 50-52gr og lad deg sakte oppover, bruk kronograf og se etter trykktegn. 

 

Jeg bruker aldri å lade til max i brytevåpen. Holder meg ett par grain under, vanligvis holder farten i massevis til jakt uansett. 

 

Litt ekstra forsiktighet hvis du er ukjent med våpen og patron. 

 

I boltrifle kamret i 6,5x65 har jeg skutt opp mot 58gr N-15 uten trykktegn. 

 

Takker, ble litt tryggere nå👌🙂
Hadde tenkt nettop det å starte rundt 52grs n15 eller mrp. Med 140grs kule. Da burde det være trygt. Vil helst ha så lav hastighet som mulig. Falt for en drilling i et litt for sprekt kaliber etter min smak. Jeg bruker drilling til maks 150m. Så vil lade så svakt som mulig uten at det går utover presisjonen. Håper å få til en ladning i hastighetsområder  780-820m/s

Link to comment
Share on other sites

Se på ladedata for 6,5-06. Litt mindre hylse, og litt høyere makstrykk, men moderate ladninger i 6,5-06 burde passe i 6,5x65. Det viktigste med sammenligningen er å finne egnede kruttsorter, ladningene må du prøve ut forsiktig.

Det er mulig at MRP/N15 blir for langsomt for moderate ladninger, det kan bli soting på hylsene. Jeg ville startet med litt raskere krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser i loggen min med 62cm pipe/ 140 gr kule:

 

52gr N-15 gav 843 m/s. 

57gr N-15 gav 948 m/s 

 

Står ikke noe om soting. 

 

Skal du ha lavere fart enn dette er det sikkert ikke dumt å gå for ett litt raskere krutt, som per-s skriver. Rundt 49gr N160 er greit å starte. Det man må være obs på med disse patronene, som har stort hylsevolum ift kaliber, det er kort vei fra himmel til h.. og det soter fremfor kuleskråning. Kjøp noe skikkelig stoff som tar fastbrent kruttslam. Etter 50-60 skudd vil du oppleve at trykket stiger og presisjonen avtar. Det krever pussing. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Wintel skrev:

Dette vet jeg ingenting om, men kanskje dette kan hjelpe deg et stykke på vei?

image.png.5a2091e72348cd22ebb0ebfccb97e5b2.png

 

9 timer siden, jjrckd skrev:

Husk å gløde de RWS hylsene dine før du lader de om igjen da😉

Ja mistenkte at det var du som hadde hatt den før etter å ha lest dine tidligere innlegg😀 Var dog litt i tvil da jeg så du nevnte snellert avtrekk på den. Har du noen erfaringer/godladinger til den børsa å dele. Så slipper jeg kanskje å lade alle hylsene som fulgte med på ny😉 ladet nå 7 skudd 140grs interlock bak 52grs n-15 som start lading. Skal teste i dag. Er spent på om det soter. Hvorfor ville du gløde etter 1omlading?

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Se på ladedata for 6,5-06. Litt mindre hylse, og litt høyere makstrykk, men moderate ladninger i 6,5-06 burde passe i 6,5x65. Det viktigste med sammenligningen er å finne egnede kruttsorter, ladningene må du prøve ut forsiktig.

Det er mulig at MRP/N15 blir for langsomt for moderate ladninger, det kan bli soting på hylsene. Jeg ville startet med litt raskere krutt.

Ja ser at det er fare for soting. Tester i dag, med n-15. Går over på raskere krutt om ikke denne ladningen funker🙂

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet en ladning med 52grs Norma n-15, cci std hetter og Hornady Interlock 140grs. Ingen soting og virker som god nok presisjon. Mulig jeg finpusser denne ladningen før neste jakt sesong. Men tror spredningen kommer fordi jeg ikke ventet lenge nok mellom skuddene. Selv om det var 2+ ute og jeg tok med børsa frem til skiva mellom hvert skudd. 

IMG_20191213_140325.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 13.12.2019 den 11.21, wildshot skrev:

 

Ja mistenkte at det var du som hadde hatt den før etter å ha lest dine tidligere innlegg😀 Var dog litt i tvil da jeg så du nevnte snellert avtrekk på den. Har du noen erfaringer/godladinger til den børsa å dele. Så slipper jeg kanskje å lade alle hylsene som fulgte med på ny😉 ladet nå 7 skudd 140grs interlock bak 52grs n-15 som start lading. Skal teste i dag. Er spent på om det soter. Hvorfor ville du gløde etter 1omlading?

 

 

Dytt avtrekkeren fremover så har du snellert;) Opprinnelig hadde snellerten så lav avtrekksvekt at skuddet gikk i det jeg la fingeren på avtrekkeren. Fikk justert den til max. Usikker på hva dette er men under kiloen er det ihvertfall. Funker helt fint selv med vanter og kalde fingre.

 

Mne erfaringer med kaliberet er at det ikke liker lange kuler. Skal du opp i vekt så er dette et problem. Samlingen er i og for seg god nok men kula blir ustabil og velter ved treff. Løsningen er mer fart eller kortere kule. 140grs RWS DK fungerer bra med 53 grs N165. Gir en v0 på 825ms. Vet at Remington har ei 140grs kule som er relativt kort (husker ikke hva den heter) som jeg tror ville funke bra. Når det gjelder lette kuler fungerer det meste. 100 grs Nosler partition eller Hornady amax er konge på rådyr. Finner ikke igjen ladedataene på disse men brukte QL og ladet til 10% under max. QL og målt fart samsvarer forøvrig veldig bra i drillingen.

 

Har kun 2-gangs skutt omtrent 10 hylser. Første gangen ladet jeg opp 5 patroner. På første skuddet sprakk hylsehalsen. Kastet resten av patronene, glødet 5 hylser og ladet opp igjen. Problem løst. Mulig at det var tilfeldig at hylsehalsen sprakk men jeg ville uansett glødet de før gjenbruk. Gløder du de en gang så vil du aldri trenge å gjøre det igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jjrckd skrev:

Har kun 2-gangs skutt omtrent 10 hylser. Første gangen ladet jeg opp 5 patroner. På første skuddet sprakk hylsehalsen. Kastet resten av patronene, glødet 5 hylser og ladet opp igjen. Problem løst. Mulig at det var tilfeldig at hylsehalsen sprakk men jeg ville uansett glødet de før gjenbruk. Gløder du de en gang så vil du aldri trenge å gjøre det igjen.

Ja fant ut det med snellerten😊 var bare at jeg måtte ta i litt mer for å spenne den en på min forrige drilling.

Prøvde å lade 7 av hylsene dine igjenn og ingen sprakk. Men skal gløde resten. Må bare sette meg inn i åssen dette gjøres. Lader andre kaliber med rws hylser uten gløding ca 6 ganger før jeg hiver dem. Har aldri trengt å gløde. Men skal følge rådet😊

Lest litt i dine forrige tråder om reduserte ladninger. Har pusset løpet godt nå men har ikke funnet soveposen din😂😂 Funnet noen kuler som ikke sprenger rådyr? Regner med dette kaliberet ødelegger litt mer enn normalt, men skal klare å leve med det. Hva er erfaringen med forskjellige kulene på dyr. Så du skreiv at nosler 130grs ble stygge slakt. Hva med 140grd DK? Eller andre du har skutt dyr med?

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsgrunnlaget med 130grs accubond er vel ikke stort nok til å konkludere men kula er nok litt for lang mtp stabilitet. I tillegg så ble begge dyrene jeg skjøt med accubond skutt på rimelig kort hold...

 

DK er vel omtrent lik Partition mtp kjøttødeleggelse etter hva jeg har hørt så den burde være grei. Har også her kun skutt 2 dyr så kan egentlig ikke konkludere. Hadde egentlig tenkt å teste 120grs a-frame i høy hastighet men kom aldri så langt. Grunnen til at jeg solgte den var at det ikke var nok cast off i stokken. Måtte tørrtrene en del for å få den til å falle riktig men fikk da problemer med haggla som har riktig cast off for meg.

 

Det var en annen her inne som hadde en drilling i samme kaliber men husker ikke i farten hvem. Han var uansett strålende fornøyd med kaliberet og brukte Nosler partition ladet til maks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, jjrckd skrev:

Vet at Remington har ei 140grs kule som er relativt kort (husker ikke hva den heter) som jeg tror ville funke bra.

 

Kan det muligens være denne ?

002.JPG.c6224dc1b3beaba5802ccb1ba15fe87e.JPG

 

Ca. 32 mm lang.

004.JPG.df8a2cf71b806270ed476f2aa7d292c1.JPG

 

Ca, 15,5 mm til å ri bommer på.001.JPG.c1ec801691b0f9a874af7b758d14fb3f.JPG

 

Omtrent som en  Oryx i oppførsel ? Har oppført seg bra i de få dyra jeg har skutt med den.

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...