Jump to content

Pinnen i RCBS hånd primer verktøyet stikker mye ut?


smaug

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte meg en ny RCBS hånd primer verktøy for å bruke den kun til small rifle primer og legger merke til at pinnen stikker mye mer ut av hylseholderen enn min gamle hånd primer av samme modell. På den nye bånner tennhetta lenge før verktøyet gjør det. Sammenlignet litt lengder på pinnen og den er den samme så vet ikke om RCBS har noen problemer med dimensjoneringen for tiden eller hva det er? Vurderer om jeg bare skal slipe ned pinnen litt.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg tatt opp med forhandler, eller direkte med RCBS. Jeg har to (eldre) varianter av "RCBS hand priming tool". Lader flere kaliber med hylseholder #2 og #3 og har også studert hvor langt ut "pinnen" stikker. Jeg mener hetta skal "bånne" når du har klemt håndtaket helt inn. Virker for meg som det er noe feil med en komponent i det verktøyet du nå har kjøpt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Pinnen på mitt gamle verktøy var for kort - i 1993 eller noe sånt, så variable toleranser er ikke nytt.

Men, den ser jo ut som nær ideell lengde på ditt? Du skal jo få hetta i bunn.

Det må jo være litt å gå på for dype hettelommer, små hetter etc. Kanskje ikke hjemme hos deg og meg, men hos RCBS?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å vite hva RCBS tenker. Ser at Sinclair verktøyet har justering av settdybde. Setter jeg samme pinne i min gamle RCBS verktøy får jeg riktig dybde. Bruker man RCBS hylseholder skulle man tro at dette ble korrekt ut fra de 0.08mm(3/1000 tomme)?

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig at forskjellen er "stor" men dette er veldig forskjellig fra hvordan min gamle RCBS verktøy er. Man skulle tro at de var lik i det minste? Min gamle verktøy har alltid gjort dette helt etter boka når jeg bruker federal eller CCI hetter i Lapua og Norma hylser, uansett hvilken patron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, smaug skrev:

 Setter jeg samme pinne i min gamle RCBS verktøy får jeg riktig dybde. Bruker man RCBS hylseholder skulle man tro at dette ble korrekt ut fra de 0.08mm(3/1000 tomme)?

Riktig settedybde! Hva er det? Hvis ikke tennhetta bunner (bunn av tennhettebrønnen), kan tennhetta skli fremover ved annslag og du får klikk. :(  Så etter min mening, er det bedre at "pinnen" din (som jeg gjerne kaller for ambolt), er for lang. Da vil alltid tennhette komm e i bunn på hettelomma. :)

 

Jeg modifiserte (filte av dim.) de amboltene på mitt gamle ladeutstyr fra Lyman, da de var konstruert for å sette hetta litt på innsiden av bakant av hylsa. Det fungerte dårlig, med forskjellige fabrikat og spesielt hylser (pistol og revolver) som var skutt mye med (samt røff rensing av hettelommene), førte til at jeg måtte ha hettene lengere inn på noen hylser. Har fungert greit på noen hundre tusen ladninger, hovedsakeling til korte våpen, men også til div. rifler.  :) Så eter mitt syn, må tennhetta i bunn på tenhettelomma. Da kan du bruke de "pinnene" som de er.

Link to comment
Share on other sites

Riktig dybde er at tennhette er 3/1000" på innsiden av støtbunnen, i praksis betyr det vel bare at den ikke skal stikker ut. Jeg skjønner at både tennhetter og tennhette lommer har toleranser som gjør utslag i bittelitt forskjell i hvor langt pinnen må stikke ut(en ambolt er en stasjonær støtte/mothold i min verden) for å presse tennhetta langt nok inn. Litt krønsj av tennhetten er jo heller ikke uvanlig men dette er jo veldig langt utenfor litt krønsj. Selv Lee pressa min presser tennhetta langt nok inn med full press på armen uten å skade tennhetta.

 

Poenget er: Hvis alle nyere RCBS tennhetteverktøy er sånn, sliper jeg bare pinnen men hvis det er en kjent feil på enkelte batcher kan jeg godt vente på en ny.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, smaug skrev:

Riktig dybde er at tennhette er 3/1000" på innsiden av støtbunnen,

De eneste viktige forholdene er etter min mening; 1) at tennhetta selvfølgelig må på innsiden av bakkant av hylsa. 2) at tennhetta bunner! Og jeg tviler på om du klarer å skade tennhetta, ved for hard innpressing, spessielt på et håndholdt utstyr. Så glem det.

 

Dine 3/1000 er uten betydning. Anse de 3 tusendelene, som et minimum.  :) Forstår ikke, at du gjør dette til et problem. :( Har du opplevd problemer med tennhetter, som har sittet for langt inne? I teorien kan det jo skje, hvis tennnåla er for marginal. Men det tilhører vel skjeldenhetene. Og det kan en sjekke i forkant på våpnet.

 

Om ambolten sitter på et håndholdt utstyr, eller på et stasjonært, er vel uvesentig. Samme form, samme funksjon. :) Men kall det hva du vil, jeg forsto hva du mente. :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør ikke dette til et problem fordi det er ikke et problem. Jeg kan helt fint modifisere verktøyet jeg nettopp har kjøpt, jeg løser mye vanskeligere problemer enn dette hver dag.

Jeg ble bare litt i stuss siden det var så veldig stor forskjell fra min gamle RCBS verktøy av samme modell men noen år eldre.

 

For de som lurer er det én forskjell på den nye og den gamle modellen. Den gamle har pinnen og stempelet i to deler. Den nye jeg nå har kjøpt er pinne og stempel i én del. Gjør det litt vanskeligere å bytte mellom stor og liten tennhette da man ikke lengre bare kan snu verktøyet på hodet så ramler pinnen ut slik at man får ut hylseholder sammen med den plastdingsen hylsebrett er stappet inn i.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Vaquero skrev:

Jeg har en slik RCBS håndprimer, jeg arvet den for noen år siden. Min er ikke i bruk, pinnen er for kort og hettene bunner ikke. Nå støver den ned en plass.

Bruker du RCBS hylseholder? Med andre holdere får jeg ikke riktig dybde så jeg bruker RCBS på akkurat dette verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...