Jump to content

Noe som tilsvarer 180grain Norma Bondstrike i 30-06?


Doodlebugger

Recommended Posts

Har så langt brukt 30-06 Norma Ecostrike i min ZG47, men har nettopp oppdaget 180 gr. Norma Bondstrike. Tyngre kule, mere energi, særlig på lange hold. Og lite vindavdrift ifølge appen til Norma, rundt halvparten av Ecostrike 150 gr.

Prisen er rimelig høy, så nå vurderer jeg å lade noe tilsvarende selv. Har sjekket BC for Nosler Accubond og Accubond LR, og de kommer ut med noe lavere G1 enn kulen fra Norma. Spesielt redusert vindavdrift er noe jeg ønsker å oppnå, da det kan bli lange hold innimellom. Hvilke andre 180 grains kal.30  kuler finnes med BC over 0.6?

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget nettopp at Norma selger 180 gr. Bondstrike kuler som ladekomponenter. Ferdigrulla koster den jo nesten 50 lappen per stk.......

Tror jeg bestiller 100 stk kuler.

Er litt usikker på hva "Sølvrev" mener, er det skepsis til oppgitt BC, eller at denne kula bare har bedre BC enn konkurrentene, f.eks. Nosler Accubond?

Edited by Doodlebugger
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Doodlebugger skrev:

Oppdaget nettopp at Norma selger 180 gr. Bondstrike kuler som ladekomponenter. Ferdigrulla koster den jo nesten 50 lappen per stk.......

Tror jeg bestiller 100 stk kuler.

Er litt usikker på hva "Sølvrev" mener, er det skepsis til oppgitt BC, eller at denne kula bare har bedre BC enn konkurrentene, f.eks. Nosler Accubond?

Ikke sikkert at de er på lager på en god stund. Hadde en bestilling inne siden i sommer men valgte tilslutt noe annet. Norma prioriteter ferdig ammo i  første omgang ble jeg fortalt, noe som sikkert stemmer. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Doodlebugger skrev:

Er litt usikker på hva "Sølvrev" mener, er det skepsis til oppgitt BC, eller at denne kula bare har bedre BC enn konkurrentene, f.eks. Nosler Accubond?

Nei, jeg vet ikke mer enn hva jeg har lest og hørt. Jørund Lien i Jakt har gjort noen foreløpige tester av kula, og skriver i nr. 8/2019: "Med bc over 0,600 er 180 grs BondStrike heilt i toppen av flattskytande og vindstabile jaktkuler."

 

Mener Jørund også gjorde noen foreløpige ekspansjonstester i et tidligere nummer og konkluderte med at BondStrike er like ekspansjonsvillig som Oryx, men har litt lavere restvekt. Jeg har ingen formening om det kan være avvik mellom oppgitt og reell bc.

 

Med utgangspunkt i sidevind 5 m/s og skyteavstand 300 m, samt at rifla er innskutt på 100 m er forskjellen mellom 180 grs Bondstrike og 150 grs EcoStrike i følge Normas eget ballistisk-program marginal på 300 m, sideveis avvik er 7 cm større for EcoStrike. Den som vil kan jo leke seg videre med ballistikk-programmet og variere parametrene utgangshastighet, skyteavstand og sidevind for å se hvor mye det påvirker avviket vertikalt og horisontalt. Kanskje også interessant å sammenligne med 180 grs Oryx?

 

Så kan man spørre hvor viktig dette er for praktisk storviltjakt. 300 m er ganske drøyt hold for de fleste, og 5 m/s sidevind (i øvre del av lett bris på Beaufort-skalaen) er godt merkbar vindstyrke.

 

For øvrig er jeg enig i at prisen på fabrikkladet BondStrike er hinsides!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...