Jump to content

Erfaringer med Howa?


Ringo

Recommended Posts

Har tenkt på en småviltrifle til toppjakt og revejakt på åte etc. :)

Hadde først lyst på et kaliber som var litt mindre ømfintlig for vind: 243. Men børsa skal brukes mye til treningsskyting og moroskyting, ettersom kaliberet er mindre grovt en de jeg har fra før, og da blir det for dyrt ettersom jeg ikke lader selv ennå :( Derfor er kaliberet bestemt til 223. grunnet billig ammunisjon.

Har sett litt på Howa 1500 Sporter... Noen som har noen gode erfaringer med denne? Dårlige også for den skas skyld :lol:

Har hørt om det litt uhendige magasinet men det er vel bare og lade på gamle mausermåten :wink:

Presisjonen skal visstnok være bra, noen som konstatere dette?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer med Howa.

Har to stk, en rustfri/synt stokk i 270win og en med tykk løp og sporter stokk i 223 Rem.

Som du skriver så har ikke disse løse mag. men må lades som gamle M98'er, men jeg syns ikke det er noe problem.

Pressisjonen er helt topp, nesten hull i hull på 100m.

Og det virker som om de spiser alt av ammo, har prøvd mye forskjellig uten å finne noe de ikke vil ha.

Skal du drive mye med pressisjons skyting kan d være greit å få noen til å gå over avtrekket litt.

223'n min har litt "langt" avtrekk, men det kan lett fikses på.

 

Har du lyst på en Howa, så kjøp deg en Howa :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, i og med at jeg selv eiger Howa i .223 skal jeg prøve å si litt positivt og negativt om den:

 

+ God presisjon med det meste av ammunisjon.

+ Veldig mye for pengene, billig våpen.

+ Virker solid og godt tilpasset, sluttstykket glir fint og liten kasse passer .223'en bra.

+ Liker de stokkene til Howa jeg har prøvd, billige rifler kan ha litt varierende kvalitet her.

 

- Riflestigning 1-12. Begrenser kulevalget til maks 60 grain eller så.

- Har opplevd litt rust på løp selv om jeg behandler det jevnlig.

- Våpenet skal ha et litt ullent avtrekk fra fabrikk. Jeg fikk aldri testet dette da justering ble utført før jeg fikk rifla.

 

Dette er mine meninger om Howa'en min. Til mitt bruk, som er baneskyting og noe småviltjakt, har den alt det jeg trenger. Kan trygt anbefales av meg, med avtrekksjustering er det ikke mye å sette fingeren på.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke mindre lyst på en Howa nå! :)

Takk for alle gode erfainger, både neagtive og positive, men en del flere positive enn negative :D

Hører om litt fusk i avtrekket hos de fleste som eier den.. men ikke noe stress å fikse på det.

 

Så da er vi enige? Mye rifle for penga? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 stk Howa rifler i kal.22-250, 223 og 308. Gode rifler alle tre og veldig mye våpen og presisjon for penga! 22-250 (hjemmeladet ammo)gav fem skudds samlinger på 40 mm på 200 meter jevnlig,under perfekte forhold selvfølgelig. De to andre var ikke mye dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Spekulerer fælt på å anskaffe en 1500 varmint i 22-250 asså. Er det usikkert om den stabiliserer 60 grainere? Har du noen erfaringer der, spetsduden?

 

Med min 22-250 ble kulehulla med sierra 60 grain(hpbt) avlange i skiva på 100m,men på tohundre så kulehulla tilsynelatende runde ut,men presisjonen var halvdårlig. Noe tyngre enn 55 grain prøvde jeg ikke ikke etter disse ti skudda med seksti grain ettersom den aktuelle riflestigningen i utg.punktet liker lettere kuler.

Skal du skyte tyngre enn ca 55 grain bør du kjøpe ei rifle med raskere snurr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle sammen.

 

Jeg er og på vei til å skaffe meg ny rifle, og ser ut til å lande på en Howa. (Og blir mer og mer fornøyd med det :D )

Det jeg lurte på var om noen har noen erfaringer med howa 1500 lightning stokken kontra 1500 hogue stokken?

Liker utseende på lightning stokken, men er usikker på om det er grunn nok til å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

70 grains Speer går ihvertfall godt i 223'n min.

Vet ikke om 22-250 har samme riflestigning.

 

Dette hørtes jo lovende ut. Jeg driver å kikker etter tunge FMJ til .223. Har kikket på Partizan 62gr FMJ/speer 62FMJ. De burde ikke være umulig å stabilisere.

Er det noen som har testet disse?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet no om presisjon i rustfritt løp kontra blånert i howa. Har en blånert i 22-250, men er i tvil hva jeg skal velge når jeg snart skal ha en i .308. Vil gjerne høre om fordeler og ulemper med rustfritt. Er det verd prisforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg justerte avtrekket selv. Hadde all informasjon for å gjøre jobben tiljengelig på nettet og jeg fikk avtrekket helt perfekt for meg. Bort med allt kryp og noe lettere vekt. g det var ganske lett å gjøre det også

 

Litt OT inntil trådstarter evt kjøper Howa, men jeg spør nå likevel...

 

Har du noen linker til justeringsinstruksjoner for avtrekket på howa?

 

 

Jeg har forresten selv en Howa i .300 win mag med Hogue fullbeddet stokk og zeiss conquest 3,5-10x50.

Er storfornøyd med presisjon, funksjon og det hele og anbefaler også Howa videre uten noen invendinger.

Link to comment
Share on other sites

hadde mye heller kjøpt meg howa og heller kosta på den litt, En og kjøpt meg en oppskrytt tikka t3.Har hatt en super varmint i 223.den gikk ikke på langt så godt som remington ltr n.Kjøpe en howa så er den gunstig i pris,Kan jo kjøpe på ei walther/shilen pipe og rette kasse og avtrekk. Da har en ei børse som levere samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet no om presisjon i rustfritt løp kontra blånert i howa. Har en blånert i 22-250, men er i tvil hva jeg skal velge når jeg snart skal ha en i .308. Vil gjerne høre om fordeler og ulemper med rustfritt. Er det verd prisforskjellen.

 

Har howa 223 med sporterstokk i rustfritt. Går som en stråle med alt av fabrikkammo. Kanonfornøyd med børsa. Hvordan de er i blånert utgave har jg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet no om presisjon i rustfritt løp kontra blånert i howa. Har en blånert i 22-250, men er i tvil hva jeg skal velge når jeg snart skal ha en i .308. Vil gjerne høre om fordeler og ulemper med rustfritt. Er det verd prisforskjellen.

 

 

Min 308 med rustfritt løp går meget bra :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vurderer å kjøpe en howa med tykt løp.

 

Ser at det er 4 forskjellige modeller.

 

To billige og to dyre. De dyre bruker Laminat stokk.

 

Men, de to billige har to forskjellige stokker. En Hogue og en vanlig syntetisk.

 

Har lest litt at Hoguen er litt fleksibel i forstykket, er det noen som har prøvd begge og kan si om den andre syntetiske er mer eller mindre fleksibel??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre syntetstokk (lightning) og en ny Hougestokk.

 

Jeg synes Hougestokken er litt for myk i forskjeftet. Den er ikke aller værst i stiv rett opp og ned, men den er veldig lite torsjonsstiv. Dvs. at det er veldig lett å vri stokken slik at pipa tar i på sidene av løpet.

 

Den gamle lighningstokken er nok litt stivere og har mye bedre torsjonsstivhet. Jeg har tatt ut litt i løpskanalen fremst på forskjeftet på begge stokkene. Lighningstokken lå helt opp i pipa orginalt.

 

Ellers er det jo heller ikke noe kinnstykke på Hougestokken.

 

Jeg liker bakenden og stivheten i forskjeftet på lightningstokken best.

På Hougestokken liker jeg pistolgrepet, utformingen av forskjeftet og søylebeddingen best.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt at Hoguen er litt fleksibel i forstykket, er det noen som har prøvd begge og kan si om den andre syntetiske er mer eller mindre fleksibel??

 

Jeg har Hougen og brodern har Lightning-stokken og jeg synes de er ganske like. Lightningen er hakket stivere

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du har tenkt å bytte stokk så ville ihvertfall jeg ha satset på laminatstokken. Jeg har to howa varmint, den ene som jeg har hatt noen år er med laminatstokk.Jeg liker den stokken veldig godt. Howa nr 2 fikk jeg faktisk posten i dag, den kom med billigste sort plaststokk, og jeg synes den virka veldig lite vridningsstabil. Ikke så farlig da jeg allerede har kjøpt en Bell & Carlson stokk som var ment for denne. Må også skryte av Jaktdepoet for rask levering og bra service. Gikk under en uke fra jeg sendte dem papirene, til jeg hadde rifla i posten.

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min har overtatt en Howa etter sin far, den er blitt brukt på jakt og feltskyting i 31 år og er fortsatt still going strong. Det har aldri blitt gjort noe med den annet enn bedding. Kan ikke se noe forskjell på presisjonen gjennom alle disse årene heller. Skal man ha en rimelig rifle kan jeg absolutt anbefale Howa. Ps: Denne heter ikke Howa,men Smith og Wesson,men det er akkurat samme børsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne for rundt 1000kr fra usa (Da dollaren var lav). Er strålende fornøyd!

 

"Full Length 7075 Aluminum Bedding Block (shown on the right)

 

For the absolute ultimate in acuracy and stability, Hogue bolt action stocks are optionally available with a precision-machined, full length Bedding Block molded into the stock. This CNC machined, 7075 billet, aircraft aluminum block completely surrounds the rifle action and extends full length into the forend. The full-length block absolutely guarantees the ultimate in accuracy by providing rock-solid stability over the length of the stock. In fact, the Hogue full bed block stock has been independantly tested and it was the only stock that retained zero after a 30 foot drop! The full-length bed block coupled with all of our other features make Hogue stocks superior and a much better value than stocks costing hundreds more, in fact Hogue full length bed block stocks are the finest stocks available at any price." - Hogue, Inc

 

Beddings.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...