Jump to content

Elgjakt, tvillingkalv vs enkeltkalv


EarthBridge

Recommended Posts

Heisann, har ett lite forvaltningsspørsmål/undring.

 

Enkelte steder har en "fredet" tvillingkalver med den teorien at tvillingkalver er bærere av tvillinggen som gjør at de har større sjanser for å få tvillinger - altså bare lov å skyte enkeltkalv,

mens andre steder er enkeltkalver fredet med den teorien at kyr som mister kalv har mindre sannsynlighet for å få kalv neste år - altså bare lov å skyte tvillingkalv.

 

For meg så høres dette ut som minst en må ta feil:) Noen som har noen fornuftige tanker om dette, og ikke minst finnes det noe forskningsmessig belegg for påstandene?

 

Editert de hersens skrivefeilene:)

Edited by joro
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, joro skrev:

 -  finnes det noe forskningsmessig belegg - ?

 

 

Ja, det finnes et overveldende vitenskapelig materiale som beviser at når det gjelder overtro om jakt og viltforvaltning, er antall variable tilnærmet uendelig.

 

Og, i tillegg, det er et nesten like stort materiale som viser at når det gjelder å pålegge jegere unødvendige plikter og begrensninger, er spinnvill fantasi aldri noen mangelfaktor!

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Har hørt om fredning av singel-kalver.Da på grunnlag av at man ikke vil at ei enslig,produktiv ku skal bli skutt som kvige osv

Men tvilling-gener har jeg ikke hørt om i forvaltnings-teorier.Har vært av den oppfatning av at kua føder gjerne tvillinger i sine beste år,når hun er i god kondisjon og har god mattilgang .

Link to comment
Share on other sites

Det enkle svaret på spørsmålet er nei, men som det blir sagt her viser det som finnes av forskning at ei normal, voksen elgku stort sett føder tvillinger. Sannsynligvis er elgen lik alle andre dyr dvs at dersom den mister kalven(e) vil den raskere komme både i brunst og i hold, og følgelig vil sjansen være større for tvillinger året etter. Men ettersom jakta i hovedsak foregår i brunstoppkjøring/tidlig i brunsten, vil det antakelig ha lite å si for brunstutvikling om kalven(e) felles, og heller ikke kuas hold i forhold til eggløsning/befruktning.

 

Henger meg litt på tankene til Jegermeistern - de fleste steder er den største utfordringa å få ut nok elg og høy nok fellingsprosent, og da er det dumt å innføre alskens regelverk som gjør at elgjegerne må sitte å se på at kvota går forbi post. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har også vært borti samme teori fra forskjellige jaktlag. 

 

Ene laget jeg var med selv å jaktet litt på fredet tvillingkalver.. 

Fungerte jo utmerket når det først kom en kalv alene til en post som ble skutt og 2-3 min etterpå kom ku med kalv til min post og jeg skøyt kalven der.. 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er med andre ord at vi egentlig ikke helt hva som er korrekt og hva som ikke er korrekt:) 

 

Forøvrig interessante tanker som jegermeistern og Jibrag drar opp med tanke på utfordringer knyttet til fellingsprosent. I mitt område har det vel aldri skjedd at fellingsprosenten har vært 100%. Måtte inn i portalen og sjekke, og ser at fellingsprosenten siste 13 år (de årene vi har data på) ligger på 79,2%....

Link to comment
Share on other sites

Som jibrag alt har nemnt så vil ei elgku få tvillinger når ho er i sin beste alder og i god kondisjon. Har vel ikkje sett dokumentasjon på at gener spiller inn, men det er godt dokumentert at kua må ha meget god kondisjon for å få tvillinger.

Om du skyter kalv frå kua, tvilling eller singel vil uansett vere ein fordel for kua om ho går i eit område med marginalt beite. Dette fordi ku og kalv går samla fram til neste kavling og det er då ein mage mindre å mette. Vekttapet til kua i vinterhalvåret kan bli mindre og den kan mulig få tvillinger neste høst.

Det med brunst vs. kalv har eg ikkje høyrt om før, men okseantall og størrelse er meget viktig for tidlig brunst og parring.

Det med å spare kalv for å ha "merke" på at det er ku er også eit meget dårlig argument, presser du hardt på dyret så vil kua veldig ofte gjøyme vekk kalven for så å forsøke å riste av seg forfølgeren. Så skytet jegeren kua som dei trur er ei kvige, bløffer den ned til kvige og ein kalv risikerer å sulte i hjel. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...