Jump to content

Mauser M67


klatreminus

Recommended Posts

Hei,

 

Skikkelig ferskingspørsmål.

 

For mange år siden tok jeg jegerprøven men hadde ikke tid/interesse til å gjøre noe med det. Nå har jeg mer tid, og siden fruen også har fått interesse så er vi i gang med å øve i håp om å ta steget helt ut. Det er faktisk ikke så lett når man kommer utenfra å vite hvilke baner man kan skyte med hva og hva som ikke er greit. Får inntrykk av at det er mange skjulte regler i miljøet.

 

Jeg har arvet noen våpen, bl.a. en Mauser M67 med diopter sikte. Er det noe jeg kan bruke når den lokale 100/200 m banen er åpen for skyting ? Ammo'en er billigere enn til jaktrifla, pluss at det er litt synd å la våpenet bare stå i skapet å støve ned.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

 - start i klasse 1  - - Styr unna nybegynner voksen og de andre tullklassene.

 

:mrgreen:

 

Ei lita forklaring til "tull-klassene": DFS har klart det kunststykket å lage to parallelle, og omtrent identiske, klasser for "ikke helt drevne skyttere", nemlig den vanlig, laveste klasse for voksne, "klasse 1", og dessuten en konstruksjon som kalles "Nybegynner Voksen".

 

Disse to klassene skyter nøyaktig samme program (og oppnår vanligvis de samme poengsummene) på 15 meter innendørs. På utendørsbanene skyter klasse 1 på 200 meter, mens "NV" skyter på 100 meter (kan dermed bruke .22 LR, billigere ammo). Men programmet er det samme, 25 sk liggende. På felt skyter "NV" (den gørrkjedelige!) finfelten (og kan, også der, bruke .22 LR), mens klasse 1 skyter grovfelt (varierende avstander).

 

For deg, som allerde har (et godt!) grovfeltvåpen, støtter jeg @bardp, start i klasse 1.

 

Hvis du, med tid og stunder, blir bitt av "DFS-basillen", og kjøper deg fullt utstyr, inkludert Sauer 200 STR, kan du bygge om M/67'en til et brukbart "langholdsjakt-våpen", vi har noen (omtrent 100?!?!) tråder om det her inne!

Link to comment
Share on other sites

Poenget med NV er at foreldre kan bruke lagsvåpen, og skyte sammen med ungene sine, på 100m. Og sammen, på finfelt. Ikke hver sitt sted. 

Ofte/ vanligvis må en velge om en selv eller ungene skal skyte felt, siden en gjerne ikke vil sende 10-12 åringer alene (på bilfelt...) 

NV er et tiltak for å rekruttere voksne, og det er et av beste tiltakene DFS har for å rekruttere voksne, og familier inn i DFS - og inn i varig skytesport.

For en som ikke har en unge i 100m klassene er den meningsløs.

Men for DFS er den genial. Den er et tiltak som virker.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@klatreminus

Jeg forstår spørsmålet ditt slik, at du lurer på om du bryter noen slags uskrevne regler ved å skyte med M67 på den lokale riflebanen som er åpen for allmuen. Det gjør du ikke! Bare å skyte og kose seg, det. 

 

Ta med jaktrifla også, da kan du skyte med en rifle mens den andre kjøler seg. Lykke til med skyting og jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags uskrevne regler dom fins på skytebaner rundt om slutter aldri å overraske meg - fordommer om «tulleklasser» likeså.

At man er blitt «for god» for en klasse betyr ikke at alle er det. 

 

Men M67- mauseren tipper jeg er noe av det siste som blir «feil».

 

Skyt og vær glad, det er utmerkede våpen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uskrevne regler har heller ikke jeg vert borti. Og dette med klassesetting i DFS kan vi sikkert ta i en egen tråd. Om din M67 er i ok stand skyter du like bra med den i klasse 1 som de som skyter med Sauer. Det er først når du begyner å skyte kne og stå at en ny børse vil gi deg noen flere poeng😉

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. 

 

Er medlem i lokalt skytterlag, det står ikke noe om det er DFS eller jaktfelt skyting. Står bare øving 100m og 200m, så da satser jeg på at alt er greit.

 

Jeg har et par esker med gamle patroner, helmantel. Er sikker på at det er butikkjøpt. Er det greit å bruke det bare for å teste rifla, eller er det skummelt med gammel ammo? Regner med at våpenet ikke er brukt siden 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Gammel helmantel fra 80-tallet er ofte ikke veldig presis (men helt grei å skyte med). Ikke alltid den var det på 80-tallet heller, så du kan risikere å bli skuffet over presisjonen, men det trenger ikke å være rifla sin feil. Puss den før du går på banen om den har stått lenge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, klatreminus skrev:

Er medlem i lokalt skytterlag, det står ikke noe om det er DFS eller jaktfelt skyting.

 

Jaktfelt bedrives av NJFF-lag. Senest på årets Skytterting (under Landsskytterstevnet) ble det slått fast at DFS-lag ikke skal bruke dyrefigurer ved åpne stevner ("Kikkertklassen"), kun tillatt ved interne skytinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...