Jump to content

Tikka T3x superlite


Frode81

Recommended Posts

Høres bra ut! 

Som en digresjon.. du får browning x-bolt med fluta pipe for samme pris.. Er vel som en tikka og derfor et godt bruksvåpen det også. Har litt andre løsninger og kanskje en bedre stokk. Er litt i samme gate og lurer på t3x vs x-bolt.

SS versjonen av x-bolt med fluta pipe er 2,8 kg og koster ca 14K

 

https://www.bmwear.no/produkt/vapen/rifle/browning/browning-x-bolt-nordic-light

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Tikka T3X er fleksibiliteten og oppgraderingsmuligheter. Så hvis du om noen år blir lei av standardstokken kan du bytte til nytt brattere og tykkere grep i utvalgte farger og din egen stil.

 

Evt montere en GRS Bifrost...

 

Når det er sagt.

Alt av fabrikknye børser i prisklassen 10.000+ går bra presisjonsmessig og har god kvalitet. 

Råder deg til å kjenne på begge, og velge det som føles rett for deg.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gjenbruker denne tråden. 
Er det flere som har erfaring med denne nå?

Jeg er på utkikk etter ei lett rifle for i hovedsak å ha i sekken under rypejakt, men også for smygjakt etter hjort/rådyr.
Har sett meg ut at 6,5x55 er rette kaliberet til dette. Løpet er imidlertid litt kort, dvs 51cm og 6,5x55 trenger vel helst litt lengre løp. 
Hvor mye utgjør dette egentlig i praksis?

Rypa blir en liten blink over ca 100m og tviler derfor på at det blir aktuelt med skudd over 150m, antar at forskjellen på løpslengden i forhold til standard er minimal. 
Ved smygjakt etter hjort/rådyr vil sannsynligvis holdene bli en del kortere. 
Rent akademisk kan det vel kanskje bli problemer med å finne godkjent fabrikkladet ammunisjon, men det lar seg løse. 
308 Vil jeg ikke ha, 30.06 har jeg og den vil  fortsatt brukes til posteringsbørse. 
Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Olemann said:

Løpet er imidlertid litt kort, dvs 51cm og 6,5x55 trenger vel helst litt lengre løp. 

Tikkaens 56cm kontra Browning med sine 51cm har ingen praktisk betydning når du selv sier at du ikke kommer til å strekke holdene over 150m.

Det du heller bør tenke over er magasinene til Browning. Det er en del som har hatt trøbbel med de: 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...