Jump to content

Kjøpe Ruger 10/22


knutt

Recommended Posts

Hei! Tenker å kjøpe meg en Ruger 10/22.

Jeg er "ny" aktiv dynamisk skytter som ser for meg å kjøpe rifle etter 2 års karantene tid.

Men i mellomtiden kunne tenkt meg å ha en 22LR for å trene med for å få inn det fundamentale innen rifleskyting. Tenkte på Ruger 10/22 og kjøpe "militær" stokk for å komme så nært AR plattformen.

 

Hvordan er det med import av stokker fra utlandet. Det er lovlig å importere stokk/chasiss uansett type karakteristikk, siden det ikke er vital del av 10/22? 

 

Skal jeg skrive på søknaden at jeg ønsker å bruke den "til jakt", men egentlig bare bruke den til å trene/leke seg med. Vet at å ha våpen med militær karakteristikk ikke er lov på jakt. Så vil ikke ha tatt den med på jakt. 

 

Eller skal jeg sette det på;

Våpen skal brukes til: Trening

og krysse av for Klubb trening. 


Må jeg søke på nytt for å endre stokk hvis jeg sier den skal brukes til trening?


Takk for svar! :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er registrert jeger søker du den til jakt.

Det er lov å trene og konkurrere med jaktvåpen.

 

Forøvrig vil jeg anbefale og gjøre minst mulig med den, og sette av pengene til ett bra sikte og evt. AR etter karantenetid.

10/22 blir aldri AR uansett, og ryktene har det til at de mest modifiserte er minst driftsikre.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis du er registrert jeger søker du den til jakt.

Hvorfor i all verden skal han søke på den til jakt om han er dynamiskskytter og skal bruke den i dynamisk? Søk på dynamisk, minirifle er erhvervsgrunnlag, og krever ikke karantene. Min gikk gjennom på 123.

 

Sitat

 

Forøvrig vil jeg anbefale og gjøre minst mulig med den, og sette av pengene til ett bra sikte og evt. AR etter karantenetid.

10/22 blir aldri AR uansett, og ryktene har det til at de mest modifiserte er minst driftsikre.

 

Enig, enig og enig. Ruger lager et par rifler ferdig som er utmerket egnet til minirifle, og alle kan herpes med modding for å se ut som en AR, den blir aldri en AR, kontrollerer andre steder, lplast blir ikke aluminium, og det er kort og god en Ruger... Og min er iallefall utmerket. ("1022 Competition") Den virker, og den treffer. Noen Anschütz blir den aldri, men i dynamisksammenheng, (mye) mer enn presis nok.

 

Du må ikke søke noen steder om stokk. Stokk er stokk - "våpenets karakter" kommer inn om du kapper løpet under 40cm, setter på foldestokk så hele greia blir under 84cm, og den type ting. Men spørsmålet mitt, om du har en fullt fungerende 1022, hvorfor vil du gjøre den dårligere med en "militært utseende" stokk? Er svaret, "ser kulere ut" så er jo det en god grunn, men vær klar over at det er den eneste ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Hvorfor i all verden skal han søke på den til jakt om han er dynamiskskytter og skal bruke den i dynamisk? Søk på dynamisk, minirifle er erhvervsgrunnlag, og krever ikke karantene. Min gikk gjennom på 123.

 

Må man ikke vise til aktivitet om jeg setter den på  på dynamisk, minirifle som erhvervsgrunnlag, sånn som pistol? Er det isåfall noe man må ta med av dokumenter til søknaden? Som bevis på du er med i klubb osv?

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, psAico skrev:

Forøvrig vil jeg anbefale og gjøre minst mulig med den.

ryktene har det til at de mest modifiserte er minst driftsikre

Sant, skal tenke litt på det. Men sender inn søknad, så får jeg se hva jeg velger å gjøre med den. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, M67 said:

Hvorfor i all verden skal han søke på den til jakt om han er dynamiskskytter og skal bruke den i dynamisk? Søk på dynamisk, minirifle er erhvervsgrunnlag, og krever ikke karantene. Min gikk gjennom på 123.

Min feil, glemte at det ikke var karantenetid på jaktliste-minirifle

 

2 minutes ago, knutt said:

Må man ikke vise til aktivitet om jeg setter den på  på dynamisk, minirifle som erhvervsgrunnlag, sånn som pistol? Er det isåfall noe man må ta med av dokumenter til søknaden? Som bevis på du er med i klubb osv?

I tillegg til standard dokumentasjon for våpen til sportsskyting (dokumentasjon på medlemskap i godkjent klubb og forbund) må du ha vedlegg fra klubben. Er du godkjent har du nok aktivitet til å erverve halvauto 22 lr som er godkjent til jakt.

 

Du finner mye god info her

https://dssn.no/dokumenter/dssndoc/

 

Les også veiledningen til søknadsskjemaet, så er du på god vei.

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, psAico skrev:

Hvis du er registrert jeger søker du den til jakt.

Det er lov å trene og konkurrere med jaktvåpen.

 

Forøvrig vil jeg anbefale og gjøre minst mulig med den, og sette av pengene til ett bra sikte og evt. AR etter karantenetid.

10/22 blir aldri AR uansett, og ryktene har det til at de mest modifiserte er minst driftsikre.

 

Hva menes med karantenetid i dette tilfellet?

 

Jeg vurderer å kjøpe en stokk fra FAB defense (  https://www.fab-defense.com/en/category-buttstocks/id-1700/ruger-10-22-m4-collapsible-stock-conversion-kit.html   ), uten folde stokk, men med vanlig fast. Etter hva jeg forstår så er det det ingen problem å kjøpe dette på ebay eller andre nettbutikker, dersom de sender til Norge? Finner ikke noe som sier at det ikke er tillatt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stokker er biter av tre eller plast eller noe annet. De er ikke søknads- eller registreringspliktige på noen som helst måte.

Våpenets totalengde skal måles med eventuell foldestokk foldet inn. Da er det fort noen børser som blir for korte, andre klarer seg fint.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tikka695 skrev:

 

Hva menes med karantenetid i dette tilfellet?

Nei er ikke karantene for 10/22, men mente at det er karantenetid fra du er registrert i DSSN til du kan kjøpe AR, inkl nødvendige stemnepoeng. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Tikka695 skrev:

 

Hva menes med karantenetid i dette tilfellet?

 

Jeg vurderer å kjøpe en stokk fra FAB defense (  https://www.fab-defense.com/en/category-buttstocks/id-1700/ruger-10-22-m4-collapsible-stock-conversion-kit.html   ), uten folde stokk, men med vanlig fast. Etter hva jeg forstår så er det det ingen problem å kjøpe dette på ebay eller andre nettbutikker, dersom de sender til Norge? Finner ikke noe som sier at det ikke er tillatt.

 

 

får ikke kjøpt "militær" stokker fra usa er noe med eksport lisens husker ikke helt. har prøvd måtte bestille herfra https://www.brownells.no  mulig det går fra andre land

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...