Jump to content

Para Ordnance, Tanfoglio og litt om HK USP.


Baldrick

Recommended Posts

Hei!

 

Min første post på kammeret.no, "so be gentle" ... ;-)

 

Hvem er importør av Para Ordnance i Norge?

Har sett fra tidligere poster at XXL har vært brukt.

 

Var godt på vei til å kjøpe en .40 Tanfoglio Limited Custom HC tidligere i sommer. Bestilte t.o.m. litt custom stæsj fra Henning Wallgren, men det ble lite skytetrening utover høsten, så har enda ikke kjøpt børsa.

Jeg skal definitivt ha en .40 konkurransepistol til bruk i IPSC Standard, men nå har jeg plutselig blitt fascinert av Para Ordnance S16-40 Limited og Todd Jarrett signature .40 (forresten noen som vet hva forskjellen er på disse, sett bort fra utvidet mag-brønn på TJ... $500 i prisforskjell, så noe må det være).

Noen erfaringer med Tanfoglio vs Para ?

 

Ser mange har lagt inn kommenterer på HK USP.

Jeg fikk tak i en USP Standard 9x19 til gi-bort pris tidligere i sommer. Kjekt å ha. :-)

Mange i pistolmiljøet rynker på nesen av USP. Mest pga høy kjernelinje (som mange har nevnt her), mye vekt i sleiden og dertil vipp på pistolen. Dette merket jeg også, så dette må nok innrømmes å være et faktum.

Men etter å ha brukt børsa noen ganger, må jeg si at jeg treffer godt, og ambidextrous mag-utløser funker som juling for meg (jeg bruker sterk hånds pekefinger for å løse ut på høyresiden - tommel blir for kort til å nå skikkelig på venstre side).

Magasinbytter går også med bedre flyt enn på f.eks. Glock, og det tok kort tid å finne rytmen.

Jeg merket imidlertid at det er stor forskjell på hvor mye kraft man må bruke for å mate magasinet, når man sammenligner tomt vs fullt magasin. Sikkert en selvfølgelighet, men jeg mener at denne forskjellen er mindre merkbart på f.eks. Glock 17.

Derfor skal jeg lage et sett med dummy-kuler slik jeg får trent magasinbytte med "skarp" vekt i magasinet.

Avtrekk synes jeg er sammenlignbart med S&W M&P.

Jeg skal nå kjøpe ambidext. sikringsfløy (mest pga hendig avsikring, skyting m svak hånd) og Heinie StraightEight SlantPro sikter, og legge opp til skikkelig mengdetrening. Så får vi se hvordan status blir etterhvert.

 

KONKLUSJON:

Råd fra den harde IPSC-kjernen er vel og bra, men ingenting kan erstatte egen erfaring. Jeg har f.eks. en Taurus PT-99 som ikke akkurat er en match pistol, men den treffer som juling og avtrekket er bra ift pris.

Så ikke ta alle negative omtaler fra "eliten" som oppleste og vedtatte sannheter.

 

 

 

Mvh

Baldrick, Nord-Norge

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe Tanfoglio så forvent div innkjøringsproblemer, se div andre tråder jeg har om emne. Men etter at pistolen er "innkjørt" og du har funnet "rett" ammo (lengde, kuletype osv) så er eierne fornøyd.

 

Selv har jeg kjøpt HK P30 med V1 avtrekk (samme som Norsk Politi) til brukt i praktisk Production, ikke fordi den er best men fordi: Noe som ikke alle andre har, 9 mm (må ikke lade, skal lade men har mulighet til å kjøpe ammo uten å gå konkurs, et stevne sluker 500 skudd ++), tilpassning til små hender (litt skuffet i grunnen, hadde forventet større forskjell på medium og small, men slik går det når en må kjøpe usett), ikke mulig å få tak i Sig P226 SCT i norge innen for fornyftig kostnadsramme. Jeg har ikke skutt et eneste skudd fordi alle baner er vinterstengt, men koser med den i sofaen å øver på siktebilder, mag skift mv. Konklusjonen så lang er at du difinitivt ikke trenger scateboard tape eller griptape og mag skift med pekefinger er uvant men langt bedre enn tommel som ikke rekker frem til "normal" mag utløser = du må skifte grep. Jeg ahr tidligere hatt en S&W SW5906TSW (solgt til bodø) med DA/SA avtrekk, jeg liker V1 avtrekket langt bedre.

 

Det beste rådet jeg kan gi er å følge med på triggerfreeze.com, der dukker det nok opp en lite brukt SVI før eller siden i prisklassen (utropspris) på mellom 15.000 og 17.000. Jeg hadde en på handa men valgte å la være pga .40sw patroner må lades og kjøpeammo er en del dyrere enn tilsvarende 9mm. Så skal du lade selv så er en brukt SVI det beste valget etter MIN mening.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe Tanfoglio så forvent div innkjøringsproblemer, se div andre tråder jeg har om emne. Men etter at pistolen er "innkjørt" og du har funnet "rett" ammo (lengde, kuletype osv) så er eierne fornøyd.

 

.

 

Skjønner dette er din kjepphest, men det er svært svært få Tanfoglio eiere som kjenner seg igjen i din beskrivelse av disse "innkjøringsproblemene"

(ingen ev de 36 personene jeg har bistått med import fra Danmark har hørt om dette du alltid skal trekke frem)

 

Er du importør eller forhandler av et annet merke???

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe Tanfoglio så forvent div innkjøringsproblemer, se div andre tråder jeg har om emne. Men etter at pistolen er "innkjørt" og du har funnet "rett" ammo (lengde, kuletype osv) så er eierne fornøyd.

 

.

 

Skjønner dette er din kjepphest, men det er svært svært få Tanfoglio eiere som kjenner seg igjen i din beskrivelse av disse "innkjøringsproblemene"

(ingen ev de 36 personene jeg har bistått med import fra Danmark har hørt om dette du alltid skal trekke frem)

 

Er du importør eller forhandler av et annet merke???

 

Da får du lese her, så kan du lese på triggerfreeze.com.

 

Har overhode ikke noe bransjetilknyttning, jobber i det offentlige og det har jeg gjort i over 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe Tanfoglio så forvent div innkjøringsproblemer, se div andre tråder jeg har om emne. Men etter at pistolen er "innkjørt" og du har funnet "rett" ammo (lengde, kuletype osv) så er eierne fornøyd.

 

.

 

Skjønner dette er din kjepphest, men det er svært svært få Tanfoglio eiere som kjenner seg igjen i din beskrivelse av disse "innkjøringsproblemene"

(ingen ev de 36 personene jeg har bistått med import fra Danmark har hørt om dette du alltid skal trekke frem)

 

Er du importør eller forhandler av et annet merke???

 

Da får du lese her, så kan du lese på triggerfreeze.com.

 

Har overhode ikke noe bransjetilknyttning, jobber i det offentlige og det har jeg gjort i over 21 år.

 

Jeg stoler mer på erfaringer fra folk jeg treffer på stevner og i klubber :D

Enn uttaleleser fra 3.person på et forum der hvem som helst kan skrive hva som helst og samtidig være anonym.

 

Plantet dessinformasjon (troll) er diskutert flere ganger i dette forum og gamle SL.

 

Sorry jeg stoler nok mest på de jeg treffer personlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner dette er din kjepphest, men det er svært svært få Tanfoglio eiere som kjenner seg igjen i din beskrivelse av disse "innkjøringsproblemene"

 

Det er litt merkelig at du sier det, for nesten ALLE tanfoeiere jeg kjenner (meg selv og konen ink.) kjenner seg definitivt igjen. Erfaringsbasen min i denne samenhengen er på flere hundre pistoler.

Skal sies at de har blitrt betydelig bedre på kvalitetskontroll de siste tre-fire årene, noe jeg personlig tror kommer av at Massimo endelig bestemte seg for å skrote de eldste produksjonslinjene.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har sakset et svar fra en CZ tråd, der NOVESKE (daglig leder på våpen sjappe i sør) svarer:

 

"Har nå en nyinnkjøpt Tanfoglio Ltd. Custom GK i 9mm.

Er MEGET godt fornøyd med denne.

Godt grep, tykt godt bull-barrel, solid ramme, noe ujevnt avtrekk (som skal pusses på) og bred god mag.brønn.

Må reklamere litt for Tanfoglio.

Har tidligere hørt samme rykter om ustabil lading og dårlige deler, men er overrasket så langt over

"feelingen" og det oser kvalitet fra ende til annen. Det fine er også at CZ SP-01 og Tanfoglio delene passer om hverandre!!

 

Skulle jeg valgt for deg, og hatt pengene hadde jeg gått for Tanfoglio.

Hvis du ikke vil bruke 16000,- så blir du garantert også fornøyd med Shadow'en! "

 

Er ganske utvetydig hva han mener...

 

De som kjenner denne karen vet at han har testet mange våpen opp igjennom . . .

Like entusiastisk er han ikke alltid :wink:

 

Har kanskje gått litt kjapt i svongene når jeg har svart, for jeg har svart med kal 9mm i tankene.

Som blackops92, nevner er det kal 40 som har hatt problemene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Baldrik: Jeg har egentlig forbeholdt meg å lufte minst mulig av fremtidsplaner, men for å hjelpe deg litt her; Jeg kommer til å importere en del Para-Ordnance fra 2009. Tar allerede imot bestillinger!

 

triggerhappy: nå er jeg vel ikke daglig leder da, men... entusiastisk? tja, kommer vel helt ann på hva praten går i det :lol:

Link to comment
Share on other sites

De som kjenner denne karen vet at han har testet mange våpen opp igjennom . . .

Like entusiastisk er han ikke alltid /quote]

 

Joda, kjener'n-

 

og det er mange andre (f.eks undertegnede og blackops 92) som har holdt på vel så lenge om ikke lengre - men dette er da ikke noen pissekonkuranse heller.

 

Det er utenfor noen som helst tvil at en god del tanfoer har opplevd diverse problemer, nesten utelukkende varianter over temaet mateproblemer - med unntak av en laaaang serie P9s som hadde stygge utkasterproblemer. Det er dog ingen tvil om at kvaliteten har blitt vesentlig jevnere de siste få årene. De siste to tanfoene mine var et par Stock Custom i 9x19, og disse funka helt upåklagelig og virka bra bygd. Skulle jeg hatt ny pistol til production (og det ikke fantes SP01) ville jeg kikka langt og nøye på Stock 2.

 

Dette forandrer ikke det faktum at mange har hatt mye kødd med tanfoene sine....

 

Mange har hatt mye kødd med paraene sine også - i alle fall i 9 og 40 - om denne situasjonen er endret aner jeg ikke, da jeg ikke har hatt vantene i noen nye paraer annet en på SHOT show på flere år.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en BUL IPSC i .40 med ladeutstyr på finn.no til en brukbar pris.

 

Tilsvarer Para i kvalitet og egenhet.

Når det gjelder hva du skal velge... ta den du skyter best med :mrgreen:

 

Takk for tipset!

Har sjekket annonsen, og sent Epost til selger.

Er litt skeptisk til polymerramme på det som skal være Race-pistol. Men nå er jo Steinar Haugli en av Norges beste IPSC-skyttere, og han er jo en BUL M-5 mann... (som jeg regner med har custom-modda pistolen sin endel hakk, men allikevel).

 

- Balders

Link to comment
Share on other sites

Er litt skeptisk til polymerramme på det som skal være Race-pistol. Men nå er jo Steinar Haugli en av Norges beste IPSC-skyttere, og han er jo en BUL M-5 mann... (som jeg regner med har custom-modda pistolen sin endel hakk, men allikevel).

 

BUL funker utmerket. Plastikk i ramma er ikke noe problem, faktisk vanlig på de fleste merker som brukes, unntatt kanskje Para. Steinar skyter en omtrent helt standard BUL M5.

 

Angående Tanfo: Aldrig hatt en selv, men har også opplevd noen problemer med disse.

 

Angående production: Stock II er et pent våpen. Fikk prøvd noen skudd med denne nylig og det var en positiv opplevelse. Hva den har å tilby fremfor CZ SP-01 (unntatt høyere pris...), kan jeg derimot ikke skjønne.

Link to comment
Share on other sites

Da venter vi ny rapport om 50k skudd, og ser om alt fortsatt er bra. Jeg påstår slett ikke at det IKKE skal være det, men da begynner funksjoneringgsstatestikken å bli interesant.

 

Til sammenlikning hadde vi i gamle dager en utleieglock på Villmarkshuset som gikk 55k skudd *uten puss*!

 

Hvilken avstand står kjeglene forresten på?

 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Para ordnance pxt 14 .45 acp limited, som jeg er KJEMPE fornøyd med!

 

har og flere kamerater som har para og som er fornøyd..

med blandt annet pxt16'n eller hva den heter!

 

 

stor mag kapasitet samt optiske sikter gjør at jeg er kjempe fornøyd!

får gode resultater og..

 

og så er det noe eget med 1911 modeller..

Iallfall for min del:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei dette er min første tråd her.

Jeg lurte bare på hvor du kjøpte den Para Ordnance PXT 14 .45 ACP LIMITED din? hva kostet den? Mener jeg har sett den på xxl for noen mnd siden men de har den ikke på nettsiden sin lenger.

noen som vet om flere som tar inn para ordnance?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...