Jump to content

Sportinghagle - Beretta - Rizzini - Blaser


BMB

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaringer eller synspunkter på hvilken sportinghagle som bør velges. Må nevnes at det må være linksvåpen.

Alternativ 1: Rizzini Premier Sporting

Alternativ 2: Blaser F16 Sporting

Alternativ 3: Beretta 692 Sporting

 

En brukt Premier vs. ny F16 vs. ny 692.

 

La oss si 692 vs. F16 først, i disse dager er det vel ca. 30.000,- for en 692, og drøyt 40.000,- for en F16.

Er F16 verdt de 10-12-14.000,- man må ut med ekstra sett opp mot en 692?

 

Og videre, gitt at Rizzini'n koster litt mindre enn 692 og er pent brukt, er det da kun smak, behag og magefølelse som burde avgjøre dette eller er det helt soleklart av andre grunner hva jeg bør velge?

 

Noen som har eid/skutt/følt/brukt disse opp mot hverandre, eller har noen synspunkter så tar jeg gledelig imot 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert Blaseren av de tre høyest. Ev Rizzinien. Av de tre tror jeg unsett at Rizzinen er den som konstruksjonsmessig vil holde seg lengst. Plasseringen av løpsvelger på Blaseren er idiotisk om du spør meg. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Du nevner "magfølelse".😊

 

Berettas mer enn 500 årige tilvirkning av våpen tilfredsstiller iaf min mage og skulle forenkle valget mellom disse.

Blazer F16 virket interessant da den kom, men desverre dro en del "barnesykdommer"(vet ikke om de er helt borte) ned inntrykket noe, og for min egen del er pålitelighet Alfa og Omega. 

 

Rizzini??,.. i mine øyne Njet.

 

Gå for det du vet er bra,.. en solid/pålitelig Beretta kan ikke være feil, god balanse får du på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har idag en 686 Sporting fra 1997, og er veldig fornøyd med den og den kommer jeg aldri til å kvitte meg med, men jeg vil prøve noe nytt. Har testet og prøvd alle 3 våpnene jeg nevnte, dog bare Rizzini'n som var linksmodell og magefølelsen jeg sitter med heller nok (naturligvis?) litt mot den. Men så var det dette om tennstift skulle ryke eller hva som helst, så innbiller jeg meg at det er lettere å få tak i deler til Beretta og Blaser enn til Rizzini? Eller tar jeg feil? Eller kanskje dette ikke har så veldig stor betydning heller? Sitter og grubler meg helt grønn her om hva jeg burde gå for 😂 Tror vel på en måte ikke man gjør noe som helst feil ved å velge noen av disse, men likevel er jeg interessert i å høre hva kammeretfolket mener 😊

Link to comment
Share on other sites

https://www.shootinguk.co.uk/reviews/shotgun/why-did-the-browning-525-laminate-leave-our-reviewer-speechless

 

686 er bedre enn 692

Men hvorfor ikke Browning?? Eller Krieghoff, Kemen, eller en B25:) eller en DT10. Om man må ha en Beratta da... Hva med en Perazzi? Valgets kvaler er ofte et individuelt valg styrt av følelser og et kompromiss:) Og man blir ikke nødvendigvis noe klokere med slike tråder. Men Blaser f16 er jo helt klart på topp av de tre trådstarter nevner. 

Link to comment
Share on other sites

@hovedknuten: Du nevnte Kemen.- En meget interessant (Spansk) Perazzi-kopi som med sine muligheter å få tilpasset etter egne spesifikasjoner har fått otrolig mye skryt og godord fra bl.a. Svensk ekspertise.

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da spørs det nok om ikke det blir Rizzini. 

Det optimale hadde vært brukt F3/F16 i links, men det tror jeg ikke jeg har sett på bruktmarkedet noengang. 

Sliter litt med å rettferdiggjøre prisforskjellen på bortimot 15.000,- på brukt Rizzini og ny F16😥

Takk for synspunkter og meninger! 👍

Link to comment
Share on other sites

Ja, godt poeng. Cast on/off er ikke det verste, jeg tenker mer på "palm swell". Har skutt noe med en F16 (ikke links) og den passer ikke så aller verst. Det er kolbehalsen og grepet der som "plager" meg mest.

Jeg får kanskje være tålmodig å se om ikke jeg klarer å finne en F16 links til en god pris. Etter at Fusion kom så ble de en del dyrere har jeg inntrykk av.

Men de jeg nevnte så rangeres de som

1.F16

2.Premier

3.692

?

Det er vel egentlig sånn jeg følte det før tråden her også 😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med alle tre modellene du nevner, eier en av de (F16) 692 hadde en del barnesykdommer når den kom, men det er luket bort på de siste 2 årene.. Selv så skyter jeg/eier jeg Blaser F3 SuperSport, Beretta DT11, Blaser F16 sporting .. 

jeg liker balansen og "svingen" bedre på Blaser haglene, F16 sporting har på samme måte som F3 superSport mulighet for å skru på løpsvekter for å optimalisere balansen til deg, dette har ikke de to andre modellene du velger..

Uansett så er alle modellene våpen som er laget for å skyte med og og vil overleve din bruk med god margin (uansett hvor ivrig du er) men som jeg nevner så ville jeg prøvd haglene for å kjenne på balansen i de for å kjenne på hvilken som kjennes mest "naturlig" for deg.. (og med prøve..så mener jeg å skyte med de) mange forhandlere rundt om i landet vil i tiden framover mot jakta avvikle skytebane dager sammen med leverandørene (Norma, Schou, Magne Landerø) og om du snakker med din forhandler så kan han sikkert spørre leverandørene om de kan ta med langs versjoner til en slik dag for deg..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Evt. forsøke å få tak i en brukt F3? Dette er selvsagt veldig personlig, men satt opp mot hverandre så foretrekker jeg F3 > F16. Kjøper du til nypris er ikke F3 verdt de ekstra tusenlappene, men på bruktmarkedet nærmer de seg litt mer i pris og da er F3 et godt kjøp. (Utfordringen er kanskje å finne brukt links.) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt galskap ikke å vurdere Browning 525 sporter one, den er på lager i links  http://www.browning.no/browning-b525-sporter-1-lh-12-76-76cm.html, linket til lpslengde 71, men selvsagt mener jeg du må gå for 76 cm løp...

Er du seriøs bestiller du deg noen forlenga porta choker i titan:

https://www.teaguechokes.com/titanium-browning-miroku-invector-plus-12g-ported

Skyr forresten palmswells mer enn pest

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Bell skrev:

Evt. forsøke å få tak i en brukt F3? Dette er selvsagt veldig personlig, men satt opp mot hverandre så foretrekker jeg F3 > F16. Kjøper du til nypris er ikke F3 verdt de ekstra tusenlappene, men på bruktmarkedet nærmer de seg litt mer i pris og da er F3 et godt kjøp. (Utfordringen er kanskje å finne brukt links.) 

Ja, det er en ikke så liten utfordring heller.

Tror ikke jeg har sett en på bruktmarkedet noen gang, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hovdeknuten skrev:

686 er bedre enn 692

Hva baserer du det utsagnet på? Jeg kjenner begge to ganske godt og kan ikke skjønne at en 686 skal være bedre, eller for den saks skyld dårligere enn 692. Konstruksjonsmessig er de så å si identisk, minus et par småting som ejektorer og måten forskjefte er festet. 692 har en helt anne "balanse/svingbarhet" som jeg oppfatter som mye bedre enn hos 686.

Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten 692 har vært litt halvfabrikat, men jeg synes den er bedre å skyte med enn en 686. Jeg synes kanskje at den største svakheten med 692 er problemet med den lille skruen som fester avtrekker til tangen; https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=57&t=447159

 

Jeg liker de to andre funksjonene med mulighet for å velge mellom ejektor og ekstraktor, og at fortreet er laget slik at det tar opp slakken i systemet. Ulempene er jo at det blir litt mere sårbart for feil.

 

 

Skulle jeg kjøpt ei ny sportinghagle i denne prisklassen hadde jeg nok sett to ganger på en F16. 

Link to comment
Share on other sites

692, 828, f16, lista kunne vært gjort lengre, men alle er laget for å være billige(re) å produsere.  Og alle nye konstruksjoner lider under det. 692 også.  Har sagt det før, men samtlige patent er utgått på 686, og alle kan lage en, og det er ingen grunn overhodet for at et lavkostland ikke  kan gjøre det like bra som Beretta og det til en lavere pris, om de vil? Løsningen for Beretta blir ny modell med nye patent, som pr avdelinga kan hause opp. Ut kommer 692 men den må bevise seg mot 686, og 686 sin pris. Er redd Beretta og Benelli tvinges til å finne opp kruttet på nytt pågrunn av kopier. 

Link to comment
Share on other sites

God balanse kan da ikke være så fryktelig vanskelig å ordne. (Balansevekter er en enkel måte, uten at det er uten sine problemer)  Jeg har kjent på endel tyrkere som er fin fine, kan vanskelig sies at det er noe massivt feil med balansen. Baikal, er driftsikre, eller var det. Men de har aldri vært særlig balanserte. Eller hatt gode stokkmål. Blaser f16, ser ut som et kvalitetsprodukt, har gode stokkmål, og er ikke overkomplisert (sa noen KRIEGHOFF)  Beretta har vel egentlig bare feita opp kassene for å gi litt ekstra vekt mellom henda? For å kompensere for relativt tunge og lange løp. Som jakthagle liker jeg f16 veldig godt iallefall. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd F16 bare F3, men F3 var fantastisk balansert. 692 er nokså forskjellig fra 686. 686 er tynger i forskjefte, og sikkert løpet også. Den nye løsningen for innfesting av fortreet på 692en er letter. Det merkes nokså godt på svingbarheta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...