Jump to content

40årskrisa

Recommended Posts

Nok et dumt spørsmål fra nybegynneren: 😂

 

Jaktammunisjon med plastspiss: Er denne mer utsatt for skader under lagring og lading (inn i børsa altså;)) enn prosjektiler med metallspiss? noe som igjen kan føre til dårligere presisjon?

 

Ser for meg at en ørliten skjevhet i plasten (selv om den virker veldig hard) kan gjøre at prosjektilet endre retning....

Link to comment
Share on other sites

Om man skal tro Barnes så har plastspissen i en TTSX også funksjonen med å beskytte hullet i kula mot deformering (i tillegg med å hjelpe på ekspansjon).

Har ikke prøvd TSX (varianten uten plastspiss) enda, men ser helt klart for meg muligheten for deformasjon når patronen går inn og ut av kammer og magasin på jakt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nof skrev:

..........ser helt klart for meg muligheten for deformasjon når patronen går inn og ut av kammer og magasin på jakt.

Deformasjon kan skje men har ingen praktisk betydning. Deformasjon av blyspiss forekommer også men betyr ingen ting for jakt. 

Link to comment
Share on other sites

For presisjon har det ikke noe å si, for ekspansjon som i tilfellet TSX homogen kule så sier Barnes at det har.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Barnes, og er iallefall noe jeg har puttet bak i hodet da jeg tenker å bruke TSX på noe av jakta utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, bbdg skrev:

Deformasjon kan skje men har ingen praktisk betydning. Deformasjon av blyspiss forekommer også men betyr ingen ting for jakt. 

 

Det kan ha mer å si for ei homogen kobberkule. Ser ut som at en viktig faktor for ekspansjon på disse er at tomrommet der plastspissen sitter fylles med væske, og at det trykket som skapes starter ekspansjonen. Dersom "tuppen" er deformert slik at det ikke trenger noe inn der, kan kula komme til å fungere som en helmantel. Fant igjen ei Fox-kule som var skutt i en tørr stubbe (satt i rota like bak stubben) og denne hadde knapt ekspandert i hele tatt. I elg sopper disse perfekt. 

 

Såvidt jeg kan huske har alle homogene kobberkuler en slik "hullspiss" beskyttet av en plastplugg, i allefall Barnes, Lapua Naturalis, Fox, Ecostrike... 

 

Edit: Ettersom trådstarter spør om presisjon, må jeg legge til at jeg er enig i at deformasjon av plastspiss (eller generelt sett tuppen av kula) neppe har noe å si for presisjon, praktisk sett. 

 

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...