Jump to content

30-06 springfield hullspiss + lit ymse


Kvernhuselva

Recommended Posts

Ein god nabo rydda i våpenskapet sitt i dag tidligt. Han ringte og sa eg måtte komme og gi han ei handsrekning. Den handsrekninga besto i å ta over ein hau amunisjon. Mykkje av det var 30-06 hullspiss. Han ante ikkje kva kulevekt, fart eller annslagsenergi dei har. 

Skall tru om nokon her inne kan dra kjennsel på dei? Ifølge kjøkkenvekta veg dei omlag 25g. Pr. Stk.

 

Ellers hadde han ei eske med heilmantel som det så og sei var begynt og gro hår på. Han meinte det berre var og børste av dei eiren og skyte i veg. Men eg er litt meir skeptisk

 

20190531_193516.jpg

20190531_185723.jpg

20190531_185725.jpg

1559324906738188070019.jpg

20190531_193523.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er grønn ring på patronene så mener jeg det er nato/skudd fra forsvaret. Den siste pakka med helmantel ville jeg vært forsikrig med, ikke skyt hvis det er fare for at di har irret hull eller noe slik! :) 

 

Sikkert andre som kan uttale seg bedre her:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det er misforståelser ute og går her.

"Grønn ring" er ikke ensbetydende med 7,62x51 NATO.

7,62x63 (.30-06) har aldri vært NATO-kaliber og skal heller ikke kalles det.

 

"Hullspissene" er kortholdspatroner med en hul mantel, disse er lagd for å trene på kort hold med kort sikkerhetsavstand og lite rekyl. Disse må du IKKE prøve å jakte noe som helst med. Hvis du uansett vil prøve dem, så puss godt etterpå, disse har "skitne" tennhetter som gjør at det fort blir rust i løpet.

 

De irra patronene leverer du enten til Politiet eller slipper over rekka der hvor fjorden er dypest.....

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Hare4 skrev:

fare for at di har irret hull

 

En annen, og kanskje større fare er om kula har irra fast i hylsa. Da blir trykket høyt!!!

 

Lever de til destruering viss du er i tvil. Du går nok ikke konkurs av å kjøpe tilsvarende mengde treningspatroner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

"Hullspissene" er kortholdspatroner med en hul mantel, disse er lagd for å trene på kort hold med kort sikkerhetsavstand og lite rekyl. Disse må du IKKE prøve å jakte noe som helst med.

 

Kor kort er eit kort hold? ☺

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvis du uansett vil prøve dem, så puss godt etterpå, disse har "skitne" tennhetter som gjør at det fort blir rust i løpet.

 

 

 

Veldigt greit og være klar over. Har ein hau med sporlys også. Så kanskje greit og sette av ein dag til moroskyting, med ein heftig puss etterpå. 👍

 

Takk til alle som har svart👍

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Tror det er misforståelser ute og går her.

"Grønn ring" er ikke ensbetydende med 7,62x51 NATO.

7,62x63 (.30-06) har aldri vært NATO-kaliber og skal heller ikke kalles det.

 

"Hullspissene" er kortholdspatroner med en hul mantel, disse er lagd for å trene på kort hold med kort sikkerhetsavstand og lite rekyl. Disse må du IKKE prøve å jakte noe som helst med. Hvis du uansett vil prøve dem, så puss godt etterpå, disse har "skitne" tennhetter som gjør at det fort blir rust i løpet.

 

De irra patronene leverer du enten til Politiet eller slipper over rekka der hvor fjorden er dypest.....

Av ren nysjerrighet, hva ble disse kortholdspatronene brukt til, privat personer som kjøpte di? Ser ikke helt vitsen med å kjøpe patroner til 30-06 for til trening på 25m? 

Link to comment
Share on other sites

Skoleskyting antar jeg (sykt som det høres ut..), dvs opptrening av unge menn til å håndtere våpen og lære seg skytterferdigheter. Eller hvordan det nå var formulert ;)

Fantes tilsvarende til Krag også. Ble bytta ut med blåplast senere, både sivilt og militært.

 

De skjøt med blåplast i Krag på skiskyting en stund f.eks., finnes blåplastesker som er merka med skiskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Tikka 512 skrev:

Lever de til destruering viss du er i tvil. Du går nok ikke konkurs av å kjøpe tilsvarende mengde treningspatroner.

💸💸💸😁

 

Ja. Eg har hatt dårlige opplevelsar med gamald 22LR og har ikkje tenkt og ta nokon som helst rissiko med grove kaliber. 

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

De irra patronene leverer du enten til Politiet eller slipper over rekka der hvor fjorden er dypest....

Eg har 360 meters djup, 150 meter ifrå kjøkkendøra. Så dette tenker eg skal ordne seg 😁

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Flott gjort å hjelpe ut naboen, destruer (skyt opp) privat det som er mulig, og la myndighetene ta seg av resten.  Ligger nok dritt I sjøen fra før...  Morro å rydde, finne mye spennende innimellom, men ja... Det blir noen kg med "skrapmetall" også... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...