Jump to content

Rensing av våpen


miris

Recommended Posts

Hei. Har arvet en mauser. Av besten. Min onkel skaut 40 skudd for 10 år siden uten å gjøre den rein. Problemet no er at når eg har vert på skytebanen å skal gjøre den rein. Blir den ikke skiklig rein. Eg har prøvd med olje å solvent stoff. Etter kansje 20-30 filler er det ikke mer drit . Men vis eg tar inni ny olje kommer det mer. Riflen skyter beint å fint. 

 

Noen som har noen gode svar?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Har det blitt skutt med "dårlig" ammo, dvs. gammel militærammo med tennhetter som legger igjen salter i pipa, fører det til rust ganske raskt. Er det rust eller "bare" drit og lort i løpet?

 

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Har det blitt skutt med "dårlig" ammo, dvs. gammel militærammo med tennhetter som legger igjen salter i pipa, fører det til rust ganske raskt. Er det rust eller "bare" drit og lort i løpet?

Hva det ble skutt med den gangen vet eg ikke men eg bruker ny ammo. Nei ikke rust som eg kan se. Løpet ser fint ut når en holder mot lyset. Men det kommer altid mye drit

Link to comment
Share on other sites

Som sakt, børster du vil det aldri komme ren lapp ut, børst og kjør lapper igjennom ettpar ganger, så kjører du du gjennom lapp med rensemiddel, kommer det ren lapp etterpå og alt ser blank og fint ut kan du vell si deg fornøyd, det gjør iallefall jeg. Også kjører jeg litt hardere puss med mantelfjerner ettsted mellom 400 og 600 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det sånn:

1) olje i løpet, gjerne mens det er lunkent. Finn på noe annet mens oljen får virke. Du kan godt ta punkt 2) neste dag.

2) skyv gjennom et par lapper, for å fjerne det grøvste av kruttslam, da blir ikke børsten så møkkete

3) messingbørste med litt mer olje, ca 10 «strøk»

4) pusse med lapper/propper til de ikke er svarte lenger, bare... grå

5) tørke ut av kammeret med en dott papir (poleringsduk fra Biltema er supert).

 

Mantelfjerner ved behov, bruker mest ammoniakkfritt skum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...