Jump to content

Hjelp med valg av en lett toppjaktrifle


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å velge en ny ålreit og relativt lett rifle til toppjakt, rev, gås og kanskje etter hvert rådyr. Jeg vil gjerne også ha innspill på kaliber. God optikk har jeg fra før. 

 

Har tittet på forskjellige rifler og div kaliber men det er vanskelig å velge da mange kommer med ulike anbefalinger. 223, 6.5 grendel, 6,5x55, 308. Det virker som det meste kan brukes?

 

Noe av det jeg har sett på:

 

- Howa Hogue

- Howa Mini

- Tikka t3x superlite/ lite

- Browning x-bolt superlight

- Mauser M18

 

Kom gjerne med andre alternativer. Men ikke dyrere enn de nevnt over. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at pipa på X-bolten er skamkappet (42-45 cm i siste versjon av Browning-magasinet) ville jeg anbefalt den i kal. 6,5x55. Derfor må det bli en av de andre i samme kaliber, som jeg mener er særdeles anvendbart til ditt formål. Grendel ville jeg styrt unna hvis du ikke lader selv. I 6,5x55 tror jeg det er lurt å kompromisse litt vekt mot pipelengde. Da får du i tillegg et mer stødig våpen å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Dra på villmarksmessa og kjenn på de riflene du selv mener er aktuelle. Velg deretter rifle basert på hva du selv liker. Når det gjelder kaliber, ville jeg valgt 6,5x55 eller 308 pga tilgang på ammo i alle butikker som selger ammunisjon, samt at du har mulighet til å jakte større storvilt dersom du får muligheten til det. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt så mye på det til vil opp til rådyr. Ulempen er at du mister den del fart, så er en avveining mellom kulebane og håndterbarhet. Får litt mer rekyl med kort løp også, men på 6,5 med demper er det ikke største problemet.

 

Er litt imot tanken på at man må kjøpe et kaliber i tilfelle man kanskje skal med på elgjakt en gang i fremtiden. 223 er utrolig behagelig å skyte med, mye rimelige rifler til salgs, og veldig billig treningsammo. 

 

Men skal man ha et kaliber som både er lettskutt, tillatt på større vilt, godt utvalg ammunisjon og bra kulebane er 6,5x55 fasiten.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jegerfranordstrand skrev:

Hva er utfordringen med at løpet er skamkappet? Hva er optimal pipelengde? 

Ser @msteiro alt har svart på noe av dette. I følge Ladeboken utgave 8 vil du miste rundt 70-80 m/s i hastighet hvis pipa kappes fra 60 til 40 cm. Det er vanlig å regne med et hastighetstap i størrelsesorden 3-5 m/s for hver cm du kapper, avhengig av kaliber og kulevekt. Jeg tror en normal jaktpipe i 6,5x55 bør være 55-60 cm. Selv har jeg en A-bolt med 53 cm pipe som presterer veldig bra med det meste jeg forer den med, men siden den også brukes til storviltjakt ville jeg absolutt ikke hatt kortere pipe.

 

Nå betyr ikke hastigheten all verden så lenge presisjonen er god, men til ditt bruk ønsker du vel også et relativt flattskytende våpen og da bør ikke hastigheten være for lav. En fordel med 6,5x55 vs. .223 Remington er vindavdrift, og det kan være interessant ved småviltjakt på litt lengre hold. Tar med noen tall om dette, 130 m skyteavstand og sidevind 5 m/s bare som eksempel.

 

Da vil i følge Normas ballistikk-kalkulator:

- en 120 grs FMJ-kule i 6,5x55 med utgangshastighet 820 m/s drifter 48 mm sideveis

- en 55 grs FMJ-kule i .223 med utgangshastighet 920 m/s drifter 88 mm 

- fallet i kulebane er hhv. 19 og 17 mm på denne avstanden når våpenet er innskutt på 100 m.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rössler titan alpha, som jeg kjøpte kort tid etter de kom på markedet. Jeg har tre piper (.223, 6,5x55 og .30-06). Jeg ettermonterte en kolbeforhøyer (Kalix), som også fungerer veldig bra. Hadde litt barnesykdommer på min, om visstnok skulle skyldes at det var herdingsproblem på noen smådeler på de første generasjonene. En tennstift knakk (den bytter man superlett selv på 2 min), og en «mellomleggsskive» i fremre låskassebro hvor fremre skjefteskrue fester måtte byttes- også lett å bytte selv. Ikke vært noe tull siden, det har gått både noen år, og noen tusen skudd.

 

Dette er en ganske lett rifle. Jeg liker stokken (men det er en smakssak), den har en god gummiert overflate og tar rekylen fint. Sluttstykkegangen er fin, og avtrekket er utmerket. 6,5 og .30-06- pipa hadde utmerket presisjon fra første skudd, mens .223- pipa trengte noen skudd for å komme til sin rett. Selger sa .223- pipa hadde 1-9 riflestigning, men det er feil- den har 1-12 (hvilket er like greit, for mine formål). Sikring på kolbehalsen er jo veldig ergonomisk. Nye pipesett er rimelig, for knappe 5000 får du pipe (L. Walther), ekstra sluttstykke, ekstra tennstift og magasin med stålvegger. 

 

Av negative ting, har jeg erfart at den ikke liker å mate lange patroner med butte kuler, det aller meste går bra men den er ikke altetende. Sikringen føles litt skranglete og underkonstruert (men den virker). Det er fiklete å mate patroner enkeltvis. Rembøylene er (på godt og vondt) faste, slik at montering av tofot er litt komplisert.

 

Jeg er, alt i alt, fornøyd med rifla. Men hvis du har begrenset rifleerfaring fra før, pleier jeg å anbefale rifle uten pipeskift etc. Mindre deler som kan løsne. Howa Hogue er et bunnsolid valg, men den er ikke lett. Howa mini har underbeslag og langt magasin av plast, det er «dealbreaker» for meg. Tikka og Browning er trygge valg. Mauser M18 gjør det bra i tester, men er ikke den magasinfjæra fryktelig slakk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...