Jump to content

Ny hagle


Laphroaig

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter min første hagle, en hagle jeg gjerne vil ha hele livet og bruke til jakt på skogsfugl, rype, hare og rådyr. 

Jeg har vært og sett på Beretta 690 field 1 og synes det var en flott hagle. Har googlet litt rundt om denne på nettet, men har ikke funnet så mye erfaringer eller tester fra Norge om denne. 

Er det noen her inne som har denne, kan anbefale den eller har andre meninger om denne hagla? Eller har du forslag om alternativer du heller ville gått for om du var i min situasjon? 

Kommenter gjerne :)

Link to comment
Share on other sites

690 er omtrent en 686 med et selvstrammende fortre, litt finere treverk og litt lenger choker. Den er kanskje også litt lettere i front, siden fortreet antagelig er litt lettere enn på en 686. Til jakt vet jeg ikke helt om jeg synes forskjellen er verd pengene? Ei jakthagle  blir ofte «slitt og stygg» nokså fort med mindre man bare holder på med «snobbejakt». 

Skulle jeg kjøpe jakthagle ville jeg kanskje heller kjøpt to 686. En i kal.20 og en i 12 istedenfor en «kostbar» 12er.

 

Jeg har en 686 i kal.20 som nesten utelukkende blir brukt til jakt, også har jeg en 692 sporting i 12 til banebruk som nesten bare trekker støv i mangel av baner. Den orker jeg ikke bære med meg i fjellet, selv om jeg skyter litt bedre med den. Jeg liker egentlig veldig godt kal.20 for rype og harejakt. Og den litt lettere og ikke minst slankere hagla er helt super til bevegelig jakt sammenlignet med en 12er. Jeg har faktisk lagt på 3-400 gram vekt i 20 kaliberen for å få bedre sving, sentermasse og riktig for meg balanse. Selv om den nå veier 3 kg oppleves den fortsatt betydelig lettere enn ei hagle på 3,2-3,4 kg. Men det sagt, så er det definitivt greit og ha en 12er også når man enten har behov for billigere ammo eller tyngere ladninger. 

 

Du burde også se på Browning 525 og 725. Passer du stokkene til Browning ville jeg kanskje valgt en slik før en Beretta? Uansett kommer du ikke unna at det viktigste er at du faktisk passer hagla og at du får en god følelse når du monterer og svinger på den. 

 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Du kan nok godt gjøre større tabber enn en Beretta 690, ja!

Om pris ikke er et tema (innenfor rimelighetens grenser, så klart) så prøv deg fram og kjøp det du liker best.

Om pris er et ankepunkt kan du se på Finn - Jeg fant selv en 686E der for beskjedne 10 500 kroner, og her er en 686 Special til "et spytt" mer: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135490860

Link to comment
Share on other sites

Blaser F16 av de som ikke er nevnt? Synes det er flott at du legger litt i det og går for kvalitet. Nye OU av kvalitet starter på 20000. Har du 30000 å bruke på ny hagle er det flott. Synes ikke du bør eller trenger gå mye over 30000 som førstegangsvåpen... I motsetning til mange så synes jeg at du gjør rett:) å handle brukte våpen kan du gjøre etter at du får litt erfaring. Mitt valg ville vært 525 game one med stålkasse, ca 20000. Ev f16 om du vil opp i pris:) i dagens marked må du opp der om du skal ha ei ny god hagle med godt renomee. Browningen er isåfall uslåelig til prisen...Når du bruker 20-30 tusen får du ikke noe pyntevåpen til fasanjakt i england, men ei brukshagle til all norsk jakt, sjøfugljakt inkludert:) men ikke vær redd for å bruke den noe sted:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i din tanke (om man har ekonomiske muligheter), i å kjøpe kvalitet,.. selv som første hagle.

Å gå veien med våpen som ikke holder mål og som stadigt må byttes grunnet dårlig funksjon og kvalitet, er både dyrt lite hensiktsmessig om man har ambisjoner å bli "litt" bedre skytter enn gjennomsnittet.- Et jaktvåpen som også holder for aktivt bruk på bane.

Jeg har benyttet meg av Beretta (mod 687) i mer enn 3 decennier og kan absolutt anbefale.

 

Du ønsker deg "en hagle for livet,.. ja, det har du nok i denne. 

 

Ser at Jaktdepotet har bra pris på 690 Field 1, ca kr. 24000.

 

Lykke til.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

828 er veldig overpriset, og jeg kunne nok godtatt den om den lå på veiledende 10-12 tusen ny. Standard Browning og Beretta passer 95 prosent av oss, minst. Og ved små justeringer og til en lav kostnad hos en kompetent børsemaker oss alle:) Gunfit avhenger også ekstremt mye av hvilken skytestil du går for, så shimset er iallefall en digresjon i valg av OU.Greit nok på en syntetstokka halvautomat hvor stokken er elendig i utgangspunktet. 

Link to comment
Share on other sites

Så den testen i Dagbladet. Den vektla egenskaper på leirduebanen tungt. Og de to vinnerne ble levert med lengre løp enn Browningen. Som fikk et poeng mindre enn F16.

De burde testet med lik løpslengde, men uansett så kom Browningen best ut som dedikert jaktkompis. I kategorien kompakt damehagle. Gledet meg sånn passe siden alle vet at Browning er mannehagler...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Neida, noen ejektorproblemer i 828 i starten som muligens er ordnet? Den er derimot for lett så for all del ikke skyt tunge ladninger om du er rekylsensitiv:) jeg synes den var på grensen til ubehagelig med raske leirduepatroner...jeg kan tenke meg jaktpatroner kun vil glede tannlegen min når han bytter ut plombene...utseendet er nok en ting, men den er utvilsomt laget for å være billigst mulig å produsere. Og kvalitet eller ikke, den burde kostet rundt det samme som en ok halvautomat. Om 828 er et kvalitetsprodukt kan godt være, men den er ikke god å skyte med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...