Jump to content

Skal kjøpe ny rifle i kaliber 308, hva bør man velge


Bjørn Ivar

Recommended Posts

Jeg skal ut å handle rifle nummer 2 . har en 6.5 Brno i dag som jeg en veldig godt fornøyd med.

 

Men hva skal jeg velge som nummer 2, har sett en del på Tikka, Sako og Sauer samt en Røsller men greier ikke å bestemme meg. :?:

Har kun noen få krav:

5skudd boks magasin

God preisjon (skal bruke den på elgjakt og jaktfelt skyting)

Gjerne rustfri

Har satt en pris ramme på opp til 20000 med kikkert og montasje

 

Har dere noen anbefalinger å komme med?

 

På forhånd takk

 

Bjørn Ivar :D

 

Sånn, da var overskriften endret. Nå bør vel en viss peron være fornøyd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville kjøpt en Sauer 202 av noe slag :)

Du virket rimelig sikker på valget av kaliber, men jeg hadde heller valgt for eksempel en 30-06 Springfield :wink:

Da får du litt mer sprang mellom kalibrene siden ( etter min mening) 6,5 og 308. er ganske like

Link to comment
Share on other sites

Har både Tikka super Varmint i 308, og sauer 202 i 30.06! Begge er kanongode rifler, til hvert sitt bruk.

 

Tikkaen blir for tung til å gå rundt i skogen med, men til gjengjeld billigere enn Saueren. Presisjonen er upåklagelig, og du får mye for pengene her. Du kan jo og vurdere Lite versjonen av tikkaen, med synt. stokk og stainless s. Men bare så det er sagt, rustfritt i dag er ikke 100% rustfritt, det lærte jeg på den harde måten :oops: Finnishen på Tikkaene er ganske kjiip, og de er ikke akkurat "fine" våpen, men arbeidshester skal jo heller ikke se fine ut :D

 

Saueren er grombørsa! Dyr, men ufattelig driftsikker. Presisjonen trenger du ikke tenke på en gang, det ligger i navnet :wink: . Lett og god skogsbørse, som du antageligvis aldri kommer til å selge. Det som taler for å kjøpe sauer i disse tider, er løpsskifte-muligheten. Her kan du oppgradere til andre kaliber, uten at det teller inn under de 6 børsene du har lov til å ha. Har du penger til en Sauer ville jeg definitivt kjøpt denne.

 

Jeg ville og vurdert et annet kaliber en 308 hvis det er elg du skal jakte på. Til hjorten holder 308 lenge, men ville nok i hvertfall gått opp i 30.06 på elg.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut å handle rifle nummer 2 . har en 6.5 Brno i dag som jeg en veldig godt fornøyd med.

 

Men hva skal jeg velge som nummer 2, har sett en del på Tikka, Sako og Sauer samt en Røsller men greier ikke å bestemme meg. :?:

Har kun noen få krav:

5skudd boks magasin

God preisjon (skal bruke den på elgjakt og jaktfelt skyting)

Gjerne rustfri

Har satt en pris ramme på opp til 20000 med kikkert og montasje

 

Har dere noen anbefalinger å komme med?

 

På forhånd takk

 

Bjørn Ivar :D

 

Sånn, da var overskriften endret. Nå bør vel en viss peron være fornøyd.

Hva med en Howa 1500 Varmint Sporter? Bra presisjon,billig(hvis du har 20000 kan du også investere i en god Zeiss kikkert og ordentlige Optilock - fester!) og meget driftsikker! Denne modellen egner seg også bra til jaktfelt :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har en abolt II comp 308.. med meopta meostar 3-12x56 med lys.. fikk den for 16000.. sjekk ut den du:)

 

Støtter den om at du bør sjekke ut A-bolten, har du lest testen på jeger.no, her er den ihvertfall.

Har sett og holdt i våpnet sammen med en Tikka T3, Browningen gjorde et bedre inntrykk på meg en Tikkaen.

Lett børse, kjempefin kompositstikk, kommer i tre forskjellige låskasser, og er gjenget for lydemper fra fabrikk.

Myyye våpen for pengene.

 

http://pdfs.scanmine.com/get/135666-1/2 ... _only=true

 

Gå inn også inn på linken under og trykk på info på våpnene Abolt SS og ditt kaliber, der står det gjenge dimensjonene for lyddemper, og en del annet som løpslengde osv.

 

http://www.nordskog.com/index.cfm?tmpl= ... kid=495518

Link to comment
Share on other sites

Sjekk Jakt & Friluft i Arendal, og se på Schultz & Larsen 97DL Gr1.

Systemrifle til 9.600,-. Et ekstra løp i et annet kaliber er rundt 3.000,-

 

Har nylig kjøpt en slik, og oppfatter rifla som solid og god, men jeg

har ikke noe langtidserfaring med den. Er veldig fornøyd så langt.

 

Kanskje man ikke trenger å bytte på løp.......men muligheten er der til

samme pris som på andre rifler som ikke har løpskifte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...