nilsh Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg sliter med å komme til en endelig beslutning om hvilket kikkertsikte jeg skal gå for... Har gått til innkjøp av ny rifle (browning x-bolt nordic light 30-06), og trenger kikkertsikte til denne. Jeg tenker jeg vil prøve et lyssterkt kikkertsikte, som også fint kan brukes som et "allround" sikte (de fleste jaktformer samt skyting på forskjellige avstander på bane). Jeg har sånn halvveis kommet frem til følgende kandidater i skrivende stund: KITE KSP HD2 2,5-15X56 ZEISS V6 2,5-15X56 MEOPTA MEOSTAR R2 2,5-15X56 Ønsker innspill/erfaringer (pluss/minus) med ovvenevnte kikkertsikter, men er også åpen for å se nærmere på andre alternativer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortefot.com Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Zeiss V6 Eller brukt Zeiss V6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Meopta R2 er veldig bra sikter, og var lenge blant de beste 6x for prisen synes jeg, men V6 liker jeg bedre, og de er nede i ca samme pris. Litt mindre kilne på øyeplassering. Ville også lagt til brukt Swarovski Z6i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Kite har jo fått positiv omtale, men er litt ferskt i markedet, Meopta var lenge kongen av mid-range, men Zeiss V6 er veldig bra i den prisklassen. Jeg har både V4, V6 og V8 og kommer til å holde meg til Zeiss. V4 serien er forsåvidt også et topp rimelig alternativ, men V6 har noe bedre linser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bell Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Z6i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg liker alt med Zeiss V6 bortsett fra moa-klikk og dårlig kantskarphet. Z6i er et hakk over på skarphet (i mine øyne). R2 er knallgod optisk, men taper til Zeiss pga navn. (Les 2. håndsverdi) Kite har jeg kun sett gjennom på messe så den kan jeg ikke mene all verden om. Spent på om nye Meopta Optika 6 kan måle seg opp mot V6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Det er V4 som har moa-klikk, V6 og V8 har cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Det tror jeg du må dobbeltsjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Au contraire.. https://www.beverensport.no/products/zeiss-conquest-v6-25-15x56-ill Det er 5-30 etc som har moa klikk ettersom alle amerikanere skal skyte whitetail på 1000 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg dobbeltsjekket selvsagt FØR jeg postet Det var også nettopp det som var hele hurlumheiet når V4 ble lansert. Forklaringen var at V4 skulle markedsføres mer aggresivt mot det amerikanske markedet. Det gjelder forøvrig for de to V6modellene med mest forstørrelse, de har også MOAklikk av samme orsak. Men de vanlige V6modellene som ble lansert i Europa først, har centimeterklikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg beklager så meget. Det var dårlig av meg. Jeg har kun sett på 3-18x50 og 5-30x50 og irritert meg over moa-klikk. Nå går jeg og vasker munnen min. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 De to modellene ble lansert for det amerikanske markedet, og så lansert i Europa en god stund senere husker jeg. Kunne godt tenkt meg en 5-30 selv til litt hobbylangholdsskyting og posteringsjakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmosbakk Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Med disse, for meg, nye opplysningene så ble jo V6 2-12x50 m/ASV plutselig høyaktuell som allrounder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Du er ikke den eneste som tenker i de baner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts