Jump to content

N330 - 115 grs 9mm Frontier


NorSquid

Recommended Posts

Hei,

 

Er en fersk hjemmelader og har forsøkt å finne en god feltladning til 9mm. Jeg har prøvd med kruttmengder fra 4,7 til 5,1 grs, men hylsene blir veldig sotete. Pr nå har jeg en moderat krymp, col på ca29mm (+- 0,1mm) og benytter magtech tennhetter. Er det noen som har noen tips til meg? fant en gammel post fra 2009 hvor det ble nevnt at å holde kruttmengden på rundt 5 grs og redusere lengden til 28mm funket bra, men jeg har ikke turt å teste dette enda. Er det flere som har testet dette?

 

Pistolen er en tanfoglio limited. Setter pris på alle svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er den korte rundnesede 115grs-kula til frontier, må den som du erfarer settes til en kortere patronlengde enn mange andre kuler.

Volumet som er igjen under kula er en av mange faktorer som påvirker trykkoppbyggingen, og når kula er kort går volumet opp og kuleholdet blir mindre om du ikke reduserer patronlengden.

Dersom du tar utgangspunkt i data for andre kuler, er det fornuftig å måle lengden til de forskjellige prosjektilene, slik at du kan tilpasse settdybden til å gi et lignende volum.

 

Som nevnt i flere tråder her inne den siste tiden- TaperCrimp er iKKE en måte å få bedre kulehold ;-)

 

Personlig har jeg sluttet å bry meg om litt sot på hylsene, får jeg god funksjon og presisjon, og hastighetene ikke varierer helt på viddene er jeg fornøyd.

 

MEN; start uansett lavt når du setter kula dypere!

 

 

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, evert said:

Hvis det er den korte rundnesede 115grs-kula til frontier, må den som du erfarer settes til en kortere patronlengde enn mange andre kuler.

Volumet som er igjen under kula er en av mange faktorer som påvirker trykkoppbyggingen, og når kula er kort går volumet opp og kuleholdet blir mindre om du ikke reduserer patronlengden.

Dersom du tar utgangspunkt i data for andre kuler, er det fornuftig å måle lengden til de forskjellige prosjektilene, slik at du kan tilpasse settdybden til å gi et lignende volum.

 

Som nevnt i flere tråder her inne den siste tiden- TaperCrimp er iKKE en måte å få bedre kulehold ;-)

 

Personlig har jeg sluttet å bry meg om litt sot på hylsene, får jeg god funksjon og presisjon, og hastighetene ikke varierer helt på viddene er jeg fornøyd.

 

MEN; start uansett lavt når du setter kula dypere!

 

 

Tusen takk for svar, det høres logisk ut. Leste bare at frontierkulen kunne sammenlignes med rainier-kulen, og brukte så ladedataen til denne, men da prøver jeg å sette kulen litt dypere og teste på nytt. Takk igjen for innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan kjøre Quick-load simuleringer, eller måle trykkringer.

 

Men dersom man ikke er ute etter å dytte kula opp i maks hastighet er bruk av kronograf og litt tankevirksomhet egentlig nok.

 

Personlig ville jeg tatt utgangspunkt i data for en kjent 124grs FMJ, og målt lengde på kula, slik at jeg kunne sette den aktuelle kula til tilsvarende hylsevolum. Jeg ville også gjort en visuell sammenligning av bæreflater, og målt at kulene ikke var overdimensjonerte.

Deretter ville jeg ikke gått høyere enn 1100fps.

 

Med en slik tilnærming(data for tyngre kule og kontroll på bæreflater og hylsevolum) vil man ANTAGELIG holde seg godt innafor makstrykk. Men noen garanti er det ikke.......9x19 er ganske kilne greier

Edited by evert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 10.2.2019 den 21.35, evert skrev:

Personlig ville jeg tatt utgangspunkt i data for en kjent 124grs FMJ, og målt lengde på kula, slik at jeg kunne sette den aktuelle kula til tilsvarende hylsevolum.

Men, hvorfor i svarte svingende er det så godt som ingen av kuleprodusentene som faktisk oppgir lengden på kulene???

Da hadde man sluppet å kjøpe en boks med svindyre fmj kuler med kjente ladedata bare for å måle lengden så man kan bruke informasjonen til å lade andre kuler.

Kulelengden er som regel heller ikke oppgitt i ladetabellene.

 

Til 9mm finner jeg så godt som aldri offisielle ladedata jeg føler jeg kan bruke direkte, enten finner jeg ikke ladedata spesifikt for de kulene jeg bruker, eller så må jeg på grunn av trangt kammer sette kulene langt dypere enn hva offisielle data angir.

I mange tilfeller kan man bruke data for samme kulevekt, men da hadde det vært til svært stor hjelp å vite kulelengden på kulen brukt i ladedatabellen.

 

Finnes det noen "database" over kulelengder? Eller kanskje vi burde starte en her på kammeret..?

 

Link to comment
Share on other sites

124gr er ganske generisk, selv med 2mm diff på det meste, de superlange vil ofte ha en litt hul cup bak som uansett drar ned trykket. Når ever sier måle kula er det mest for å sjekke man ikke er helt på crack og ute på viddene og blander solids og ymse. 


Er du helt i grenseland på trykk, seff ikke ideelt, men selv i 9 major hadde jeg turt å kryssbytte alt av 124gr. For å sette ting i perspektiv har forskjellig hylsemerke mer å si, enn lengdevariasjonen på kulene hva trykk angår. 

 

QL har en database på ganske mange

 

Jeg har vel en database på alt man får i norge/europa i QL, kan se om jeg får rydda opp og publisert litt. 

Jeg har brukt siste mnd'ene til å skyte opp hmm 5+ år med ymse f tvilsomme kreasjoner, deilig med litt piff paff blaff :D  Noen fordeler skal man ha med å skyte 2011. 


Som en brannfakkel er det 0 sjangs at jeg hadde giddet å lade 115gr frontier i noe som helst med mindre jeg fikk mange tusen gratis. De kulene man vil bruke er 121gr match og 124gr match. Forskjellen er drastisk. Evert burde informert om det 😛 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, aps skrev:

Når ever sier måle kula er det mest for å sjekke man ikke er helt på crack og ute på viddene og blander solids og ymse. 

 .........
Som en brannfakkel er det 0 sjangs at jeg hadde giddet å lade 115gr frontier i noe som helst med mindre jeg fikk mange tusen gratis. De kulene man vil bruke er 121gr match og 124gr match. Forskjellen er drastisk. Evert burde informert om det 😛 

 

Har faktisk fått veldig bra presisjon med den lotten 115grs frontier jeg har liggende. Fikk dem tilnærmet gratis ;-) 

 

Og, ja, metoden med måling av kula og visuell sammenligning er som jeg har prøvd å få frem "det verktøyet man har", og ikke noen idiotsikker metode....

Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2019 at 12:36 AM, aps said:

Som en brannfakkel er det 0 sjangs at jeg hadde giddet å lade 115gr frontier i noe som helst med mindre jeg fikk mange tusen gratis. De kulene man vil bruke er 121gr match og 124gr match. Forskjellen er drastisk. Evert burde informert om det 😛 

Det jeg har ladet hittil med frontier 115grs er jeg veldig fornøyd med. Presisjonen har vært knall etter jeg fant sånn ca kruttmengde osv. som jeg burde ligge på. Hvordan forskjellen kan være drastisk, type natt og dag, på ei kule synes jeg virker rart. I alle fall på det nivået jeg befinner meg nå, hvor jeg dessverre ikke kan skylde på ammoen de gangene det går rett vest. Jeg skal imidlertid teste match-kulene etter hvert, men når de funker såpass greit til rundt 70 øre kula så klager jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...