Jump to content

FORSKJELLIGE 6,5 VARIANTER


Castor

Recommended Posts

Prøver meg litt forsiktig med noen forskjellige varianter basert på kaliber 6,5 og 308 støtbunns diameter bortsett fra 6,5x55 og 6,5AI

6,5x284 er ei lita luremus den, med såkalt rebated rim, men forsatt med 308 støtbunns diameter OG ikke minst er en skikkelig sinnatagg.

 

Fra venstre mot høyre: 6,5BR....6,5IHMSA....6,5x47LAPUA....6,5x284....6,5AI og selveste 6,5x55 ute på høyre flanke

DSCN0572.JPG.ac2e084a5cdbcc2eee6a61f320231322.JPG

 

Mangler jo 6,5Grendel, 6,5Creedmor og 260Rem her da, men har ikke de desverre, så da får det bli som det blir:-)

Skulle gjerne hatt de. Dukker sikkert opp en dag :-)

Alle har det til felles at de skyter rimelig tette samlinger gitt de rette parameterne.

 

Bare å fylle inn/på om dere føler for det.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser her ja. Bare å mate på det, men jeg tenkte mest på 6,5 varianter med 308 støtbunnsdiameter jeg da, så da faller vel R og Wby variantene ut, samt 6,5x68, da den er litt for feit i stussen.

Fant forresten 6,5-06 i hylla her også, selvfølgelig etter at bildet over ble tatt. Giftig kombinasjon 6,5-06 men litt vanskelig til å få til å gå er hverfall min erfaring.

6,5x64B ser veldig interessant ut. Den har jeg troa på, men ikke prøvd. Sikker noen av dere som har prøvd og evt kan komme med tilbakemelding.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Det kryr av 6,5 varianter, jeg kunne sikkert trukket frem flere her:

En 6,5 jeg virkelig savner i min samling er 6,5 Rem.Mag. 6,5 Rem.Mag. har til og med hylselengde på 55mm. Det er en kortere variant av .264 Win.Mag. Den har samme kategori hylsebase som .375H&H.  og 7mm.Rem.Mag. osv. 6,5 Rem.Mag. er til og med en ganske nyere patron, år 1966.

#1: 6,5x54 MS. Mannlicher - Schoenauer 

#2: 6,5x53R Mannlicher (Dutch - Romanian).

#3: 6,5 Carcano

#4: 6,5x52R

#5: 6,5x57R

#6: 6,5 Japan. Arisaka

#7: .260 Remington

#8: 6,5mm. Ronezewsky (6,5x27R ca.1890 - 95) SAA 1115

DSC02237.JPG

 

DSC02230.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Før vi forsetter har jeg lyst til å vise fram et par litt mer eksotiske kaliber, som ikke har noe i denne tråden å gjøre i det hele tatt, bortsett fra at de er litt

morsomme :-)

Til høyre i bilde ser dere den berømte 308 IDIOT....(i midten) med moderkaliberet til venstre....en 308Win og kammeret den er skutt i, en 30-06 helt ut til høyre i bildet

På venstre flanke et helt ukjent kaliber, men moderpatron ser ut til å være en 6PPC.....helt ute på venstre flanke. Hva slags kammer dette er skutt i aner ikke jeg, men det ser anstrengt ut synes jeg. Tips ang hvilket kammer denne kreasjonen er skutt i tas imot med takk :-)

DSCN0576.JPG.f7119db218cea6e5d99a8674e92c0907.JPG

 

 

Nuvel....nok om det.

5 timer siden, Jeger'n skrev:

Om målet er std støtbunn som 308 så må du kutte 6,5 Grendel også.

Du har helt rett Jeger'n....6,5 Grendel har litt for grann støtbunnsdiameter til at den gjelds....så den utgår. Beklager formuleringen over.

Nå det er sagt, man hadde nok helt sikkert fått kamret og avfyrt en 6,5 Grendel i ei rifle med bolt med 308 støtbunns diameter, men om tomhylsa vil ut av kammeret etter avfyring, vel det er litt mer usikkert. Sikkert noen av dere som har prøvd og evt kan uttale seg.

 

Når det er skrevet.....litt om bakgrunn for denne tråden

- Mange av oss har rifler stående i våpenskapet, med 308 (Ø12.01) støtbunnsdiameter.

- 6,5 kuler er også stort sett tilgjengelig over alt og ikke minst til en forholdsvis hyggelig pris....pr dags dato

 

Om man tenker på å kamre om rifla av forskjellige årsaker, uten alt for mye modifikasjon og for store kostnader, kan det være veien å gå å ved å velge et 6,5 kaliber med 308 støtbunnsdia.

 

Vaquero

Som nevnt over, så var det 6,5 varianter med støtbunnsdia Ø12.01 som var utgangspunktet for denne tråden, så da faller vel alle kalibre på bildene over fra, bortsett fra nr 7 (260Rem)

Tar imidlertid imot korrreksjon på overstående jeg, så evt bare fyr løs :-)

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Castor skrev:

Som nevnt over, så var det 6,5 varianter med støtbunnsdia Ø12.01 som var utgangspunktet for denne tråden,

Selvfølgelig er det det, jeg beklager, ble litt for ivrig :lol:. Skulle jeg komme inn i tråden igjen skal jeg holde meg til saken.

6,5x52R  er selvfølgelig en .257" eller det samme som 25-35WCF.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Vaquero.....det er lov å være ivrig. Heller det enn motsatt. Du skal forresten få skryt av meg for fine bilder. Ser at det nok ikke er første gangen du har traktert et fotoapparat. Tommel opp umiddelbart herfra.

 

6 timer siden, Per-S skrev:

Ellers har jeg god erfaring med 6,5-06, også på hensvann.

Ja jeg så det....til og med spottet det mener jeg å huske, så jeg kan verifisere den uttalelsen.

06'en din gikk ikke bare bra, men styggbra.

 

Ang varierende presisjon i kaliber 6,5-06 så spiller komponentvalg, hvem som ligger bak kolben og hvordan man går fram for feilsøke evt finne ut av manglende presisjon vesentlig inn.

Vi er ikke like alle mann og er skrudd sammen forskjellig. Pleier å si at hvordan det ser ut på ladebenken er ganske sammenlignbart med hvordan man er møblert oppi knollen. Rotete ladebenk.....kaos i hodet😀

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...