Jump to content

Viltkamera med mms til reveåte


skaubjønnen

Recommended Posts

2 timer siden, HanStig skrev:

3g nettet skal fases ut ila 2019/2020, så da vil alle 3g kamera slutte å fungere! 

Feil!

Syns du bør sjekke fakta før du kaster ut slike påstander.

 

Sitat fra frisport, norges største importør av viltkamera:

 

"Når det gjelder dekning, så bruker Fricam 2.6 og Fricam 3.0 begge 2G nettet. 3.0 kan også bruke 3G men dette blir mindre relevant da dette nettet gradvis avvikles framover. « 2G nettet skal bestå i flere år framover. I februar vil fricam 4G komme. Dette kameraet bruker utelukkende 4G nettet, som nå er godt utbygd og gir rask sending"

 

 

Så, nei. Alle 3G-kamera slutter ikke å fungere.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Har inntrykk av at de fleste viltkamera fram til nå bruker 2G. Er det noen modeller som er avhengig av kun 3G?

 

Er overhode ingen ekspert på disse tekniske grejjene... men. For de fleste (alle?) viltkameraer er det vel enten MMS eller GPRS som er valgmulighetene for sending, og begge deler går såvidt jeg vet over 2G eller 3G nett, men er ikke avhengig av verken det ene eller andre. Utfordringen er vel i første rekke i områder som nylig er utbygd, der senderne ikke har 2G-kapabilitet, men kun sender over 3G/4G (og de nyeste senderne kjører gjerne kun på 4G). 

 

Jeg ser at i mitt nærområde har jeg 3 basestasjoner, to av dem er kombo Telenor/Telia (begge har basestasjon på samme sender), og alle basestasjoner er utbygd for 2G, 3G og 4G. Dersom 3G droppes på disse senderne, har det altså ingenting å si for mine viltkamera, da de fortsetter å sende på 2G-nettet. I verste fall noe treigere sending, men jeg lever vel over det. Om det tar 30 sek eller 45 sek å sende bildet er litt hipp som happ. Bladde meg gjennom alle sendere i lokalområdet nå, og alle kjører på alle 3 nettverk her. Men jeg fant faktisk en sender langt oppi mot et hyttefelt der Telenor har bygd ut for kun 2G/4G... 

 

Og så er det vel også litt om hvilken frekvens de benytter seg av, både 2G og 3G kjører på 900 mHz mens 4G kan kjøre på 800mHz og 1800 mHz. Såvidt jeg vet takler i allefall scoutguard 850MHz, 900MHz, 1800MHz og 1900MHz.(iflg bruksanvisning oversatt av Tebbis på ABC) 

 

Mer kritisk er det vel når man i fremtiden tenker å droppe 2G-nettet (og det er vel også planlagt rundt 2024), det sies å ha en del konsekvenser for bl.a SMS-styring av diverse elektronikk (eks. "varm opp hytta" osv). 

Men om viltkameraene takler 1800mHz, vil de ikke da også kunne sende over 4G 1800mHz? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker åter i første rekke for å ha plass å slippe hund, vi posterer ikke på åtene. Hvorvidt varselet (mms) kommer raskt nok til å bruke praktisk på åtejakt har jeg ikke erfaring med, men vet i allefall at det går "rimelig kjapt" når jeg tar testbilder ved utsetting. Som regel under 30 sek fra bilde til mottak. Reven står gjerne i lengre tid på åtet og blir tatt flere bilder av, så det virker ikke som om den blir skremt av kameraet. Hadde i natt rev på åte 22.41, 01.04, 02.11, 07.02 og 07.34. Bruker litt langt intervall for å slippe at det piper hele natta... Muligens flere forskjellige rever. Sikkert vært ei bra natt om en gadd sitte der, men åtet ligger forsåvidt ikke slik at en klarer å postere der da. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...