Jump to content

Forslag for side by side hagle


fersk_jeger

Recommended Posts

Våpenet i annonsen ovenfor ser for meg ut til å være en Merkel Suhl model 8. Det er flere tråder om denne modellen på Kammeret. Hvis nærmere interesse bør du bør sjekke om den er trykktestet for stålhagl. Men uansett er ikke 3/4 boring optimalt for denne typen ammunisjon, heller ikke leirduepatroner. Har selv to slike hagler (begge boret opp til mindre trangboring), og bortsett begrensningene mht. ammunisjon samt at de krever omhyggelig stell for å unngå rust, er dette våpen jeg kommer til å beholde.

6 innlegg
4. mar. 2013
50 innlegg
23. okt. 2008
5 innlegg
10. sep. 2008
Link to comment
Share on other sites

Var innom XXL og fikk se litt nærmere på en Fausti side by side som var veldig flott. Prøvde å finne den på websiden deres, men så ikke ut som de hadde den der. Prisen var på ca 36 000kr om jeg husker riktig. Vurderer denne da den så utrolig flott ut, var 12/76 og hadde helt perfekt vekt. MEN prisen var litt stiv for min første hagle... 

 

Googlet litt nå i etterkant og har funnet mange flotte Fausti modeller. som for eksempel denne: https://huntforever.org/2014/12/03/fausti-arms-classic-british-side-by-side/ 

problemet ser ut til å være at prislappen hopper noe voldsomt med en gang det er snakk om fine hagler med fine detaljer. 

 

Det er ingenting tilsvarende å få tak i brukt eller til en rimeligere penge? 

 

Takk for hjelpen så langt!

Link to comment
Share on other sites

Om en hagle og da særlig en fin lett SS kan skyte stål, har praktisk talt ingen betydning. Om choken er åpnet opp til minimum 1/2, kan,en trene med svake leirduepatroner i stål om det er nødvendig... På jakt bruker man passende ammo, men ikke stål...bly feks. En fin lett SS bør helst ikke være godkjent for stål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Om en hagle og da særlig en fin lett SS kan skyte stål, har praktisk talt ingen betydning. Om choken er åpnet opp til minimum 1/2, kan,en trene med svake leirduepatroner i stål om det er nødvendig... På jakt bruker man passende ammo, men ikke stål...bly feks. En fin lett SS bør helst ikke være godkjent for stål.

Jeg har minimal erfaring med dette. MEN om jeg eller noen jeg skulle lånt den vekk til (kjæresten) hadde vært uheldig å glemt seg ut, og da skutt med stål, hvor sannsynlig er det for skade/løpsspreng?

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, fersk_jeger skrev:

Jeg har minimal erfaring med dette. MEN om jeg eller noen jeg skulle lånt den vekk til (kjæresten) hadde vært uheldig å glemt seg ut, og da skutt med stål, hvor sannsynlig er det for skade/løpsspreng?

Sålenge kammerlengden ikke overstiges, vil du ved flere skudd kunne få en kosmetisk skade/ring ca 2 papirtykkelser tykk og en cm lang på løpet. Men forhåpentligvis og mest sannsynlig ingen fare for personskade... Men jeg ville ikke lånt bort hagla til noen som ikke var kompetent:) om du går for SS og kaliber 20 (min anbefaling) så kjøp aldri jaktpatroner i stål, men hold deg til bly og bismuth. Samt å holde kaliber 20 skudd langt unna folk med kaliber 12:)

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, msteiro skrev:

Hvis du skal ha noe virkelig lett og litt spesielt har de en Rizzini side-by-side i kal .410 på Løvenskioldbanen.

Ekstremt sært, men må innrømme at det klødde litt i fingrene. Spurte ikke om prisen.

Kaliber 410 er ikke egnet på jakt, grensen går ved 28:) en ting man ofte skal være klar over er at som oftest er låskassa på de fleste 410 og 28 og kaliber 20 den samme. Og man oppnår kun en marginal vektreduksjon på løp. Om noen i det hele tatt. Kaliber 20 har hatt en enorm utvikling på ammo siste tiåret. Og kjøper man skikkelig ammo som hagla liker er det temmelig nærme kaliber 12:) og faktisk vanskelig å skille en død skarv skutt med 20 kontra 12. Her snakker jeg for en gangs skyld av erfaring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Hvis du skal ha noe virkelig lett og litt spesielt har de en Rizzini side-by-side i kal .410 på Løvenskioldbanen.

Ekstremt sært, men må innrømme at det klødde litt i fingrene. Spurte ikke om prisen.

Rizzini hadde mange flotte! Får ta en tur ut til Magne Landrø i Lillestrøm og se litt nærmere. Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...