Jump to content

Rådyrhund og skareføre


MortenGB

Recommended Posts

Pungen er jo ikke det største problemet, verre med labbene dersom du ikke har sokker til han. Den såkalte rådyrhunden min rampet etter en elgokse (komisk syn forøvrig; diger elg liten basset), og det bar opp i høyden og skareføre. Blødde fra alle labbene da han kom ned, på oversiden ved klofestene.

 

Har du ikke sokker så helst ikke jakt.

Link to comment
Share on other sites

Linken under bildet ditt virka ikke Peacemaker, men jeg synes jeg ser rådyrhunder i fantomet trikot... :shock::lol::lol:

Nei, er det isskare som nå skal ikke rådyrbikkja slippes, det kan ødelege hunden å det er idioti.

Bedre å vente til det fryser på å snør litt oppå....

Vær snill med hunden folkens!

Link to comment
Share on other sites

Custer! hvor er fantometmaska, den mangler jo! :?::mrgreen::lol::lol:

 

Nå går tankene til en australsk kelpie jeg hadde før, den blei sydd i en pote og måtte gå med krage.

Hadde selvfølgelig ingen, og da improviserer vi selvsagt som vi ofest gjør, vi som bor langt uti hutiheita fra allfarvei.

 

Kragen blei laga av ei tom plastkanne, type alfa laval vaskemiddel for melkeanlegg.

Denne blei omhyggelig forvandla, med beste presisjon og nøyaktighet, med tollekniv som redskap ispedd litt fagspråk på ækte nordlænning, ja kan det bli bedre? :wink:

Vel... dette gikk jo strålende, fungerte perfekt når "kanna" var utskåret i bunn, og slissa opp spor i som lærreima gikk fint på plass i.

Men! Ingen roser uten torner (sa reven å voldtok piggsvinet)

Alfalaval's plastkanner for vaskemiddel til rengjøring av melkeanlegg er firkantet! :roll:

 

Og det er selvfølgelig tomme to liters krokanisbokser som brukes til hundekopp også, og de passer akkurat inni alfalaval's hjemmelagede hundekrager, og der blir de liksom sittende litt fast. :shock::lol::lol:

Eeeh... Glemte å si at hunden alltid gikk løs på gården her... :lol::lol:

 

Den episoden skulle vert filma.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er her "inne jakt hundene" blir straffet, sammen med eier som ikke kan slippe på skare føre :lol:

Mine hunder bor ute, går på fjell / betong. Går MYE tur hele året i skog, flell og mark.

 

Har enda ikke hatt problemer med skare.

 

Unghunden min jaget i 3 timer på et rådyrkje som vi til slutt fikk skutt. Var litt bekymret for beina, men det gikk greit. Hu var sår på pattene og haga, det var alt.

 

Så...dere som lar hundene bo inne...... ædda bædda :wink::lol:8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er her "inne jakt hundene" blir straffet, sammen med eier som ikke kan slippe på skare føre :lol:

Mine hunder bor ute, går på fjell / betong. Går MYE tur hele året i skog, flell og mark.

 

Har enda ikke hatt problemer med skare.

 

Unghunden min jaget i 3 timer på et rådyrkje som vi til slutt fikk skutt. Var litt bekymret for beina, men det gikk greit. Hu var sår på pattene og haga, det var alt.

 

Så...dere som lar hundene bo inne...... ædda bædda :wink::lol:8):mrgreen:

Heldig du som aldri har skare, da går det jo fint selvsagt... :mrgreen:

Veldig sjelden jeg er ute med hundene, vurderer egentlig å kjøpe tredemølle å montere ei utstoppa gaupe frammom,

går sikkert an å få fjærnkontroll å til den.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er her "inne jakt hundene" blir straffet, sammen med eier som ikke kan slippe på skare føre :lol:

Mine hunder bor ute, går på fjell / betong. Går MYE tur hele året i skog, flell og mark.

 

Har enda ikke hatt problemer med skare.

 

Unghunden min jaget i 3 timer på et rådyrkje som vi til slutt fikk skutt. Var litt bekymret for beina, men det gikk greit. Hu var sår på pattene og haga, det var alt.

 

Så...dere som lar hundene bo inne...... ædda bædda :wink::lol:8):mrgreen:

 

Hvis du så mitt tidligere innlegg, så kan jeg føye til at bikkja mi har heller ikke problem med potene/tredeputene, men fikk sår på oversiden ved klofestet når foten ble dratt opp gjennom skaren. Det kan ikke allverdens uteliv på betong forebygge, så det så! Og bikkja mi har aldri vært sår på pung, patter eller hake! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis hu var sår på pattene og haka, har du jo ett problem :roll:

 

 

Åh ?

Ett like stort som såre labber :!:

 

Dachsen min har slipt av hele brystvortene forrand....

 

Hu slikket på de i løpet av uka og var klar helga etter.

Beaglen som jeg refererte til med 3 timers skare los var litt sår på "bi kloa" (den over labbene) og på pattene....ingenting som ikke var helbredet til helga etter.

 

Kjekt med 2 hunder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipper ikke dachsen min hvis det er isskare, da blir hunden sår på både føtter og baller.

Man kjører heller ikke trebåt i tynnis på sjøen hvis en har noenlunde vett i skallen.

Da hunder er levende dyr har de det værre enn en trebåt, selv om de gror til av seg selv.

 

Blir en smule forbannet når jeg leser innlegget til "sniper-two".

Noen skulle fan ikke hatt lov å ha hund :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipper ikke dachsen min hvis det er isskare, da blir hunden sår på både føtter og baller.

Man kjører heller ikke trebåt i tynnis på sjøen hvis en har noenlunde vett i skallen.

Da hunder er levende dyr har de det værre enn en trebåt, selv om de gror til av seg selv.

 

Blir en smule forbannet når jeg leser innlegget til "sniper-two".

Noen skulle fan ikke hatt lov å ha hund :evil:

 

Dachsen slipte seg på fjell og i lyng, ikke skare.

 

Det jeg prøver å få frem er at om hunden er godt trent, er den mer hardfør enn en "inne hund"

Hos meg er det INGEN som slipper om det er fare for hunden.

 

Litt blod på nesa og patter......til nå har det vært ordnet før helga etter.

Jager man i Lyng og på fjell, slik det er flere plasser jeg jakter er hunden blodig om det er vinter eller høst.

 

Lurer på hvordan hunder "Egil" har.......har de sokker, lue og frakk hele åre ? Bruker de neglelakk og ? :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Sniper, prøver du å lære oss noe eller? Skjønner meg ikke helt på hva du vil frem til, hvis du har vært så "uheldig" å slippe bikkja så de fremre brystvortene er slipt vekk er det jo ikke noe man skryter av, det er jo ikke bikkja som er tøff det er du som er hodeløs :!:

Å angripe andre for å rettferdigjøre sine egne handlinger er jo nok ett eksempel på nettopp det :!:

Link to comment
Share on other sites

Så jeg er hodeløs for å jakte med Dachs....det er det du sier ?

Fordi jeg jakter med en hund som er så lav hun skraper seg ?

 

javel...når har jeg hørt det og............ ja ja ..........tolk det som du vil

 

helvetes tullpikk

:roll::roll::roll:

 

Hipp hurra for alle verdensmestere og synsere.....

 

jeg er ferdig med denne tråden :!:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir skareføre i Nord Trøndelag i helga.. :(

 

Noen triks for å hindre såre baller på hunden?

 

Ja, skaff deg en susp, noen vil sikkert le seg skakke, men det hjelper faktisk, jaktet med drevere i snart 30 år, på hannhundene, laget vi en susp med noen snorer på, enkelt og greit en skinnpose ala kaffepose, snørte denne igjen akkurat så den hang på bjellene, knytte så snorer opp og rundt halefestet, det fungerte fint som bare det, søsker dere på kvasir eller noe sånt kanskje dere finner noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...