Jump to content

Rådyrhund og skareføre


MortenGB

Recommended Posts

Jeg gidder ikke å henge ut noen med navn her, for dere skjønner tidsnok hvem det gjelder, men jeg synes det ble mye smaksløse innlegg :x

Med alt ifra teip på baller til å bare drite i om dem blir såre på ballene på skareføre, og labber uten sokker på skare. Men det er kanskje bare meg det er noe radikalt gæli med.......

 

Avslipte patter osv. kan jo begrenses med et tøystykke dem har på seg.

Teip der man har hår er jo grisevondt, langt mindre på ballene. Du skulle faen meg ha fått varm voks på dine baller og en papirstrimmel, så skulle vi sett hvor morro det var å dra den av :twisted:

 

Jeg er glad i dyr jeg, og setter dem sin helbred på nivå med meg sjøl. Smerte er smerte, sjøl om hundene er aldri så tøffe, og vandt til å ferdes uti skauen i all slags vær.

 

Det er lov å bruke huet........

Link to comment
Share on other sites

kenneth 32. lurer bare på en liten ting.

Hvor mye har du jaktet med hund? kortbeinte drivende hunder?

Har du egen jakthund?

 

 

En kompis av meg og jeg jakta rådyr med drever hele høsten fra '90-'92. Ble aldri brukt når det var skarpt føre, uten litt beskyttelse. Dyra skal da ikke bli påført smerte bare fordi jeg på liv og død skal jakte uansett vær. Jeg har aldri hatt jakthund som har vært min.

 

Hvorfor spør du egentlig ?????

 

Synes du ikke det jeg skreiv var riktig ??!! Ville du teipa ballene til bestekompisen din med idrettstape ??? Tviler på at du hadde teipa dine egne baller ???? Eller kanskje du liker litt sånn SM sex :lol: Og det er lov å prøve det meste for å beskytte bikkjene våre. Hvis du synes jeg har driti meg ut og gjort/sagt noe feil, så må du gjerne mene det. Kunne egentlig ikke brydd meg mindre 8)

 

Ser forresten flere har vært enig i at det finnes tilfeller der man ikke tar med hunden ut i skauen, og at potesokker og dekken/kondomdrakt/susp/løpetidsunderbukse er en fin ting. Så jeg er ihvertfall ikke aleine om å mene at noen innlegg her var rimelig smaksløse. Også er det meg du angriper. He he he. Ja ja, sånn går no dagan :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan potesokker er det dere bruker og hvordan får dere det til å sitte på under jakta??

Min kommer alltid tilbake uten sokkene på :oops::oops:

Eller lages sokkene selvl????

 

 

Når min boxer skjærte seg på glasskår, så kjøpte vi potesokker til han. For å få det til å sitte, så brukte vi avklipte bukseseler som vi festa i sokken og i halsbåndet. Det funka fint det. Åssen man evt. skal løse det med bakbeina, er jeg usikker på. Men mange jakthunder er vandt til å gå med sokker. Det var ikke bikkja mi, så han prøvde hele tida å ta dem av seg. Det var ikke noe problem å få dem til å sitte på når vi gikk tur og sånn, for da fulgte vi jo med på han. Men når han var ute på egenhånd, så satt dem ikke lenge. Og da funka strikken fint.

 

Originalt, så er dem jo levert med borrelås, og vi kjøpte den største sokken. Da blir dem såpass høye at dem kommer over det brede på foten, så hvis man strammer dem godt da(ikke stoppe blodsirkulasjonen da)så funkea det ihvertfall fint for oss.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, heldag med drever i dag. Fire flotte loser, knallhardt skareføre i åpent terreng som gikk over til kramsnø i tett, lun skog. Is fra drypp under trærne. Hunden gikk oppå utpå åpent terreng, ikke i skogen. Ingen antydning til at bikkja plages med såre bein, eller andre såre kroppsdeler. Bruker alltid dekken, først og fremst for at hun skal vises.

 

Skare har jeg aldri tatt særlig hensyn til, jakter når det kommer en sjans. Kanskje derfor jeg aldri plages med at hundene blir sårføtte når det blir riktig ille? Eller bare at jeg har vært heldig med hundene så langt...

 

Hadde ei haldentispe som begynte å blø når hun så den første snøfilla. Fullstendig ubrukelig. Skal en ikke kunne kreve av en brukshund at den tåler å brukes, da?

Link to comment
Share on other sites

Klart at brukshunder er til for å brukes. Det har vel ingen nekta på, men det går jo an å gjøre det så behagelig for hunden som mulig. Det er alt jeg mener.

 

Jeg har ikke sagt at jeg er imot at dere jakter med hunder hele dagen, i all slags vær, kulde og føreforhold. Men det er noe som heter å ta forholdsregler. Er det kaldt, så bør hunden minimum ha dekken. Er det skareføre bør hunden ha dekken og sokker + noe til ballene. Når man tar pauser og det er kaldt, så bør hunden ha noe ala en fjellduk å ligge i, så den ikke blir kald og stivner.

 

Såpass vare på en kamerat bør vi jaggu ta, mener jeg. Men jeg ser jo at jeg er ganske aleine om denne oppfatninga.

 

 

Nå må jeg bruke denne tråden til å snakke om driftsproblemer av forumet, for dette er nesten den eneste sida jeg kommer inn på. Er det trøbbel med forumet her idag, eller er det PC møkka mi som kvelder ? Alle andre forum jeg har vært på funker, men er en anelse treige. Det kan være pga. jeg har litt variabel oppkobling med ICE modem, så det er forsåvidt greit. Men dette forumet har vært sirup i hele da, og nå kommer jeg bare inn på dette og et par andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan potesokker er det dere bruker og hvordan får dere det til å sitte på under jakta??

Min kommer alltid tilbake uten sokkene på :oops::oops:

Eller lages sokkene selvl????

 

Jeg bruker potesokker av flis. (mormor som syr)

Fester de med elektrikerteip. El teipen er elastisk så den blir ikke for stram.

Kjøper bilige flis pledd for å sy av så du får sikker 40-50 sokker for 20 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hm, vil ikke snø og faenskap feste seg på fleece da det er kram snø da ? På den langhåra bikkja vi hadde, måtte vi barbere mellom tærne under potene, for det kladda seg så fælt at hu gikk på klumper. Noe som selvfølgelig var rimelig ubehagelig.

 

Sokka vi kjøpte er i nylon. Ingenting fester seg på det, men det holder ikke et evt. skadested tørt, hvis det er fuktig vær :?

Link to comment
Share on other sites

Hm, vil ikke snø og faenskap feste seg på fleece da det er kram snø da ? På den langhåra bikkja vi hadde, måtte vi barbere mellom tærne under potene, for det kladda seg så fælt at hu gikk på klumper. Noe som selvfølgelig var rimelig ubehagelig.

 

Sokka vi kjøpte er i nylon. Ingenting fester seg på det, men det holder ikke et evt. skadested tørt, hvis det er fuktig vær :?

 

kor my bruk for sokker har du når det er kram snø da??

Link to comment
Share on other sites

Hm, vil ikke snø og faenskap feste seg på fleece da det er kram snø da ? På den langhåra bikkja vi hadde, måtte vi barbere mellom tærne under potene, for det kladda seg så fælt at hu gikk på klumper. Noe som selvfølgelig var rimelig ubehagelig.

 

Sokka vi kjøpte er i nylon. Ingenting fester seg på det, men det holder ikke et evt. skadested tørt, hvis det er fuktig vær :?

 

kor my bruk for sokker har du når det er kram snø da??

 

 

Jeg mente når skaden alt var skjedd. At sårene da skulle beskyttes. Trenger jo ikke det på en frisk hund i løs og kram snø. Jeg ser nå at jeg ordla meg helt feil i forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg er ihvertfall ikke aleine om å mene at noen innlegg her var rimelig smaksløse. Også er det meg du angriper. He he he. Ja ja, sånn går no dagan :lol:

 

Jeg angriper ingen, og jeg forsvarer ingen.

Men jeg synes bare det er innteresant å høre hvilken erfaring folk sitter inne med.

 

Hadde jeg hatt en hannhund istede for tispe, så hadde jeg teipet ballene på basseten uten problemer. Noe som ikke hadde vært det minste problem. Sikkert bedre med noen avrevne hår enn en blank polert sår pung.

 

De fleste som driver med jakthunder, benytter de sjansene en får til og stryke på skauen og slippe bikja. Og det er sånn man får gode hunder. Jeg bor desverre ikke med jaktterrenget uten for døra og vi har en passe travel hverdag her hjemme. Så de fleste jakthelger blir avtalt på forhånd og ikke styrt av vær, vind og andre ytre forhold.

Så når jeg først har sjansen til å jakte, jakter jeg.

Jakter jeg, så slipper jeg bikjene.

Er det skare eller dritt forhold prøver jeg for å se om det går.

Hvis jeg er i tvil bruker jeg fleece sokker. Hvis ikke det funker fyrer jeg bål og koser meg. Er det under 15 - bruker jeg ikke basseten. Da får laikaen all tiden på skauen aleine. :lol:

 

Men det jeg har erfart på de 7 årene jeg har hatt egene drivende hunder. Er at forholdene kan forandre seg mens man jakter og ting nødvendighvis ikke funket slik man hadde tenkt seg. Som igjen fører til såre labber, brystkasser og blank polert pung.

Og utifra det jeg leser her. Virker det som at det som har skjedd i de fleste tilfellene.

 

Eks: I rådyrjakta i fjor gikk vi ut med pluss grader kram snø og overskyet. Hva jeg vil definere som kjempe forhold. Anser føret som strøket, og velger og bruke bikja uten sokker eller andre ting. Dagen går og det funker kjempe fint. Men mot kvelden blir det klarvær og tempraturen faller ganske fort, som fører til at det blir et tynt is/skare lag på snøen. Og jeg ender opp med ei bikje som er ganske sårbeint og blør fra tre av fire poter.

 

Eller at du begynner dagen på super skare og etter som losen går slår det om til mildvær og bikja tråkker igjennom og skraper seg opp.

 

Selvfølgelig skal vi ta forhåndregler. Og i hunde kittet mitt i bilen ligger det et sett med fleece hunde sokkker til hver av bikjene, teip og potesalve. Til basseten har jeg bur i bilen eller vilepose. Laikaen greier seg stort sett selv.

 

Men det er drivende/jakt hunder det er snakk om og ikke Kongepudler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...