Jump to content

Leupold kikkertsikte


Thomas_Svartefoss

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg har VX-R 1.25-4. For drivjakt. Liker sikte godt, men har heller ikke noen av de større aktørene å samenligne med.

her hjemme har sikte fungert utmerket på skytebanen, ikke vært med på jakt her. Hadde det på rifla når jeg nå i november var på drivjakt i Polen.  Rett før jeg reiste begynte lyset å slå seg av, så jeg kjøpte en ny pakke med batteri, satte i nytt batteri.  Men hadde problem med at det slo seg av til merkelige tider der nede, kunne stå på 5min å så slå seg av, mens noen ganger stå på i flere timer.  Byttet batteri et pr ganger tilfelle det var batteri, men er ikke batteriet. Ene jeg reiste ned med hadde også et Leupold sikte for drivjakt, ikke VX-R utgaven, men eller samme griene. Samme forstørrelsen osv.  Å samme problem med lys som slår seg av selv slik som det vil. Slik skal det ikke være, skal kunne stå på leeeeenge før det går tomt for strøm.     Men har trådkors i sikte, så ikke krise. Men hadde ikke kjøpt noe rødpungtsikte fra denne produsenten.....

Edited by JLmorten
Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som @Thor sier, de slår seg av etter noen minutter hvis rifla er i ro.
Beveger du rifla litt kommer lysprikken på igjen.
Jeg har to VX-R sikter, et på 2-7x33 på "skogsrifla", som har fungert helt utmerket, og ett nytt 4-12x50 som fortsatt ligger i eska som et slags reservesikte.

Link to comment
Share on other sites

En 3-9 x50 eller 4-12x50  skulle gå bra til ditt bruk da rødpunktet kan dempes slik at det nesten ikke syns.
I tillegg kan det slås helt av og da har du en standard Duplex retikkel med fint trådkors i midten.
Fordelen med Leupold er at de er solide sikter som står for en støyt.
VX-R med Fire Dot Duplex har også metrisk justering (1 klikk er 1 cm på hundre meter), noe som gjør det enklere om en vil skru et knepp eller to på mindre vilt.
De ligger kanskje et lite hakk under i linsekvaliteten sammenlignet med  Europeiske sikter i samme prisleie, men til vanlig jakt på normale hold vil de fungere meget bra

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er ikke jeg noen ekspert på andre ting enn meg selv, så jeg synser litt her. Jeg har en 5-6 forskjellig Leupold sikter i forskjellige valører, og har ikke noe vondt å si om noen av dem pris tatt i betraktning. Klikkløs justering av retikkel på den simpleste VX-1 utgaven er det eneste jeg har å sette fingeren på, samt litt triste skumringsegenskaper sammenlignet med europeisk toppoptikk til mange ganger prisen. 

Æljbørsa,jaktfeltbørsa, 2x salong og kjerringbørsa har alle Leupolder montert, og der blir de stående. If it works, don't fuck with it. Åtebørsa derimot har  bedre optikk av den enkle grunn av at jeg vil se mest mulig i mørket, og der kommer desverre Leupold til kort. Som sagt, synsing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...