Jump to content

antall skudd i våpen+ serienummer


Bullmastiffen

Recommended Posts

heisann. 

kjøpte en billig tyrker (skal brukes til all jakt der jeg synes baikalen blir for påkostet, les sjøfugl)

Denne er kjøpt NY i våpenforretning i Norge, og jeg stusser på 2 ting:
1 Serienr. er ikke stemplet/gravert, men kun lakkert på den, dette ser jeg for meg at blir utslitt og eller borte på annen måte med tiden, er "lakkert serie nr" ok eller skal det inngraveres på et vis?

2 jeg testet bare for gøy hvor mange patroner jeg fikk i den, og ender på 7 i magsin+1 i kammer (+ en i "skyggeladning" men den holder vi utenfor nå) vil dette si at denne hagla i bunn og grunn er ulovlig inntil jeg lager et par fete bulker i magasintuben?

takk for svar og god aftren :)

Edited by Bullmastiffen
kommafeil,
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per-S skrev:

Den er ulovlig på jakt inntil du lager en pinne eller lignende som du setter inn i magasinrøret slik at det kun er mulig å få en patron inn i magasinet.

På skytebanen eksisterer det ingen begrensning.


Det er jeg klar over, har laget plombe alt, tror jeg blander forskift om forbudte skytevåpen inn her, det er jo forbudt med halvauto med mer enn 5+1 men dette gjelder kanskje ikke pumpe?

 

nei, sjekket forskrift, denne hagla er faktisk forbudt.

Men går ut ifra at om jeg klemmer sammen magsinrøret slik at det er fysisk umulig å få inn mer enn 5+1 så skal det være i orden?
"

Edited by Bullmastiffen
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Hva er størrelsen på kammeret?  Er det 12/70/76 eller 89?  Kan det tenkes den er 89 og du mater med 70 lengde og derfor får inn fler?  Du får jo tak i rimelige korte patroner som gjør at du kan fylle fler en 5 i tuben på en vanlig 70 hagle uten at det gjør det ulovlig.  Så lenge du ikke fyller med fler..

 

uten at jeg kan mye om hagle utover at jeg har en over og under selv.. bare en tanke som slo meg

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, DasRuger skrev:

Hva er størrelsen på kammeret?  Er det 12/70/76 eller 89?  Kan det tenkes den er 89 og du mater med 70 lengde og derfor får inn fler?  

 

Hvis jeg skulle hatt pumpehagle igjen (50 år siden sist!), og jeg fant en med langt rør, ville jeg kjøpt 6 av de aller lengste 12/89-patronene jeg kunne finne, og lagt dem (utskutt, det er jo da lengden måles!) i futteralet til hagla, i tilfelle noen teknisk interesserte kontrollører skulle vise interesse.

 

Å ødelegge et våpen, sjøl et tyrkisk mandagsprodukt, for en eller annen forskriftsbagatell, skulle sitte langt inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...