Jump to content

S&W 586 - square / round butt


fleskebacon

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe meg en Smith & Wesson 586, og har en fin en på hånda. Men selgeren vet ikke om den er round eller square butt. Den har serienummer som starter med ABU, så det er vel en tidlig 80-tallsproduksjon.

 

På bildene har den gummigrep som dekker rundt hele grepet, så det er ikke mulig å se om det er round eller square butt uten å ta det av, og selgeren får det ikke av i frykt for å ødelegge noe. Det er heller ikke en type gummigrep jeg umiddelbart gjenkjenner til square butt.

 

Noen som vet om en sikker måte å fastslå dette på uten å fjerne gummigrepet? Er alle 586 fra denne tida square? (Jeg vil ikke ha round butt.)

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Bent Inge skrev:

 

Joda, fin den, hvis man får tatt av grepsplatene... Men gummigrepet som sitter på dekker hele grepet, og det kan i teorien skjule seg både square og round butt under det. Etter hva jeg forstår er det svært få, om noen, så tidlige eksemplarer med 4" og 6" pipe som har round butt. Men det hadde vært greit å være 100% sikker.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Torf skrev:

Det er på husk.

Jeg pakket ut de første 586/686 som kom til Norge fra S&W og de hadde serienr som Startet på AXXNNNN

Kan ikke huske noen med round butt de første årene.

 

 

 

2 minutter siden, Thor skrev:

Alle 586/686 med 4"+ løp før sjette versjon (1996/97) er Square Butt såvidt jeg kan huske. 

 

Så bra. Gummigrepet ser mest ut som det er tilpasset square butt, det er ikke noe typisk round butt-grep, men det er som sagt umulig å si sikkert.

 

Jeg leser at det kom noen 586 med round butt fra -3 og -4 utgavene og utover, men at dette stort sett var med 2,5" løp. Jeg har sett bilder av -3 utgave med 4" løp og round butt, men det får jeg inntrykk av at er uhyre sjelden, og sikkert aldri importert til Norge. Noen er kanskje også originalt 2,5" som har bytta pipe.

 

Så da slår jeg meg til ro med at det er en square butt under grepet på denne, slik at originale tregrep vil passe. Jeg har blitt originalfanatiker på mine gamle dager. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Til info så var den selvsagt square butt, og grepsplatene mine passet.

 

Resten av revolveren var egentlig så-som-så, men prisen var fin. Den er lite brukt, men det er en del småfeil med den.

 

Blant annet låser tønna seg når jeg skyter 357 mag med Federal-hetter med den, noe jeg forstår at er et problem med disse tidlige no dash-utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 686-3 tidligere, som ikke hadde dette problemet med noen typer ammunisjon, heller ikke den eksakte typen som nå altså gir meg en brutal tønneforkiling.

 

I tillegg står tennhettene ut fra hylsene når de er skutt, dette gjelder alle typer ammunisjon. Det er neppe riktig. Det er ikke mye, men nok til at det synes med det blotte øyet. Ca. 0,3 mm. Problemet mitt er nok at foringen til tennstiften sitter litt for dypt i ramma slik at tennhettene blir dytta ut under avfyring. Da er veien til låst tønne kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...