Jump to content

Varme jaktstøvler/fjellstøvler


Moo

Recommended Posts

Frysepinn de lux! 

Skal kjøpe meg fottøy til jakta, og trenger tips til de VARMESTE bootsa! Selv med elektriske varmesåler kan jeg finne på å bli kald på føttene...Sitter en del på post, men også noe smyg eller rask forflytning mellom rådyrposter.

Har for det meste brukt Muckboots, men de er klumpete og kalde. Mest vellykka temperaturmessig er vel selskinns-støvla mine - men de er jo  totalt ubrukelig å gå i terreng med...

Har også Sorel Caribou, men igjen; klumpete og de knirker.

 

Så trenger noen tips til støvler som holder varmen, er støttende og stabile, med godt grep og ikke for tunge (greie å gå med i skogsterreng senhøst/vinter).

Edited by Moo
Link to comment
Share on other sites

Fotposer er glimrende for å sitte/stå i ro. Men man må ta de på (lenge) før man er kald. Har de fotposene som det er linket til. De kan til nød brukes til å gå litt med på vinteren, men er uegnet til å gå/jakte med i ulendt terreng. Kjøp sko som er minst en størrelse over det du normalt bruker, og ha på to par tykke sokker. Med varmesåler i tillegg må du opp minst to nummer. To par tykke sokker hjelper lite dersom det blir for trangt i skoen. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Moo skrev:

Frysepinn de lux! 

Skal kjøpe meg fottøy til jakta, og trenger tips til de VARMESTE bootsa!

 

Så trenger noen tips til støvler som holder varmen, er støttende og stabile, med godt grep og ikke for tunge (greie å gå med i skogsterreng senhøst/vinter).

Tør påstå at produktet du søker ikke finnes. De varmeste støvlene er ikke støttende og stabile fordi det er mye isolasjon rundt foten. Går du litt med slike støvler, blir du som oftest svett på beina på vei til post og kald når du har sittet i ro en stund. Støttende og stabile sko sitter ofte ganske tight på foten/ankelen og gir lite rom for luftige isolerende materialer (da blir du også kald). Jeg jakter selv med Crispi Hunter, og aksepterer å være litt kald på vinteren. Når jeg er i bevegelse med disse, blir jeg forøvrig ikke kald. Når det er ekstra kaldt har jeg noen ganger brukt sorel eller kamikk (husker ikke helt) vinterstøvler. De er det dårlig støtte i, men de er varmere. Ps. det er lurt å stå på et isolerende underlag, f.eks. en bit av en styrodurplate.

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Moo skrev:

Så trenger noen tips til støvler som holder varmen, er støttende og stabile, med godt grep og ikke for tunge (greie å gå med i skogsterreng senhøst/vinter).

 

Går som hundefører, så har alltid ønsket lette sko men å holde meg tørr og varm på beina har uansett førsteprioritet. Har brukt Alfa Gaupe de siste to jaktsesongene og er knallfornøyd med disse. Er av samme type sko som Crispi Tiur, dvs en halvhøy sko med fastmontert gamasje. Har enda ikke vært våt eller klam på beina i disse, men de har litt mindre støtte enn vanlige jaktstøvler og er litt tyngre enn de letteste jaktstøvlene. Uansett hva du kjøper, pass på at du kjøper de romslige nok til å legge nedi et par skikkelige såler (gjelder alle jaktstøvler), en eller annen type med skikkelig demping og som er formet etter foten din. Koster 3-400 kr men gjør underverker. 

 

Jeg pigga opp mine med skrupigger i fjor, og det er faktisk ikke så dumt selv på barmark ettersom i allefall jeg vasser rundt mye på glatte stubber/røtter/greiner når jeg går. Ulempen er at det kan bli litt mer støy om en tramper på feil underlag, men skal en snike så må en jo uansett tenke litt over hva en vaser seg oppi. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...